Brussel: Beleid en (drugs)problematiek

phate_13

Well-known member
ik vind dat geen goed idee. je hebt in Evere andere noden dan in Anderlecht of Molenbeek.
Maar dat heb je overal toch? Zelfs een klein dorp heeft in bepaalde gehuchten andere noden dan in het centrum bv. Dat valt op verschillende manieren op te vangen om hieraan tegemoet te komen.

Er vallen gerust nog wat "subdivisies" te maken in één overkoepelende structuur overigens. Maar nu is er gewoon niemand die voor Brussel, als zijn geheel, krachtdadig kan handelen en beslissingen maken. En dat is gewoon nefast. (En dat wilt niet zeggen dat ik pleit voor een dictatuur, maar wel voor een duidelijke structuur met duidelijke verantwoordelijkheden, waarin daadkracht mogelijk is.)
 
ik vind dat geen goed idee. je hebt in Evere andere noden dan in Anderlecht of Molenbeek.
Maar overal ter wereld is dat toch het geval voor steden, en Brussel is nu ook niet zo groot. Je zal misschien nog iets van onderverdeling hebben bij de politie, maar dat kan waarschijnlijk ook efficiënter dan nu.

Op vlak van politiek is Brussel gewoon een grap IMO hé, voor 1.1 miljoen inwoners heb je 19 burgermeesters met schepencollege en een Brusselse regering met parlement. Lijkt me toch dat elke dag wordt gedemonstreerd dat iedereen en niemand zo voor veel dingen verantwoordelijk lijkt te zijn.

Elders hebben miljoenensteden één burgemeester met een schepencollege.
 
ik vind dat geen goed idee. je hebt in Evere andere noden dan in Anderlecht of Molenbeek.
Menselijke en maatschappelijke noden zijn universeel. Rijkere mensen hebben net zoals armere ook nood aan handhaving in al z'n facetten.
Je zal in bepaalde delen misschien wel minder mensen moeten inzetten maar overal zal er toezicht nodig moeten zijn.

Maar overal ter wereld is dat toch het geval voor steden, en Brussel is nu ook niet zo groot. Je zal misschien nog iets van onderverdeling hebben bij de politie, maar dat kan waarschijnlijk ook efficiënter dan nu.

Op vlak van politiek is Brussel gewoon een grap IMO hé, voor 1.1 miljoen inwoners heb je 19 burgermeesters met schepencollege en een Brusselse regering met parlement. Lijkt me toch dat elke dag wordt gedemonstreerd dat iedereen en niemand zo voor veel dingen verantwoordelijk lijkt te zijn.

Elders hebben miljoenensteden één burgemeester met een schepencollege.
Klopt. Het zou veel efficiënter kunnen. Je krijgt dit in het buitenland niet uitgelegd.
IMO heeft het te maken met postjes. De regerende politieke partijen houden graag de 19 verschillende gemeentes in stand zodat ze telkens daar hun mannetjes/vrouwtjes hebben zitten en meer politieke macht hebben.
 
Klopt. Het zou veel efficiënter kunnen. Je krijgt dit in het buitenland niet uitgelegd.
IMO heeft het te maken met postjes. De regerende politieke partijen houden graag de 19 verschillende gemeentes in stand zodat ze telkens daar hun mannetjes/vrouwtjes hebben zitten en meer politieke macht hebben.
Het is ook natuurlijk historische koterij, dat opgeven is altijd moeilijk want ja "het is altijd zo geweest" en "politiek moet dicht bij de mensen staan". Je ziet net hetzelfde in de rest van België, met 500+ gemeenten, waarvan sommigen hun bebouwde kom overgaat in die van een buurgemeente, maar zeg een fusie gaat het eigen karakter aantasten hé.
 
Ik geloof dat Berlijn met 3x zoveel inwoners gewoon voor de stad een burgemeester en schepencollege heeft die tegelijkertijd ook dienstdoen als minister-president en regering van de deelstaat Berlijn. Misschien simpel gezegd, maar dat kan voor Brussel toch ook niet zo moeilijk zijn hé.
En daar zal buurt X ook andere noden hebben als buurt Y.
 
Ik vind het nog steeds surreëel dat dealers letterlijk een stoel op een plein hebben en daar gewoon kunnen blijven zitten, dat is eerder een scene die ik verwacht in een film zoals New Kids Turbo.

Ik vond dat stukje uit dat krantenartikel eerder deze week zo. Daarin stond dat buurtbewoners van dat plein 's nachts hun auto open laten omdat het goedkoper is van de dakloze drugdealers erin te laten slapen dan telkens een nieuw raam te moeten betalen.

Edit: gevonden

“De voetpaden liggen bezaaid met crackpijpen en naalden”: onze reporter trok door Brusselse woonwijken waar drugsoorlog stilaan escaleert


Het merendeel van de gebruikers zijn illegalen of daklozen zonder enig perspectief. Met wijd opengesperde ogen dwalen ze door de woonwijken, op zoek naar geld voor hun verslaving. De situatie is zo verontrustend dat buurtbewoners hun auto’s niet meer op slot doen om de junkies ‘s nachts een plek te bieden om te rusten, om zo de kosten van gebroken autoruiten te vermijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het nog steeds surreëel dat dealers letterlijk een stoel op een plein hebben en daar gewoon kunnen blijven zitten, dat is eerder een scene die ik verwacht in een film zoals New Kids Turbo.
Jij hebt the wire nooit gezien ?

 
We dwalen gewoon verder af naar een 'narco state'.
Wekelijkse bommen en granaten in Antwerpen, hordes dealers in het openbaar in Brussel, zoveel coke die via de Antwerpse haven binnenkomt dat ze het niet eens meer vernietigd krijgen enz.

Het beleid moet duidelijk aangepast worden. Het is al vijf over twaalf, maar bon, zonder actie gaan we over x aantal jaar op een punt komen dat we er echt niks meer tegen kunnen beginnen.
 
We dwalen gewoon verder af naar een 'narco state'.
Wekelijkse bommen en granaten in Antwerpen, hordes dealers in het openbaar in Brussel, zoveel coke die via de Antwerpse haven binnenkomt dat ze het niet eens meer vernietigd krijgen enz.

Het beleid moet duidelijk aangepast worden. Het is al vijf over twaalf, maar bon, zonder actie gaan we over x aantal jaar op een punt komen dat we er echt niks meer tegen kunnen beginnen.
Ik heb toch ook de indruk dat, door het jaren wat laten aan te modderen, zeker daar in Brussel, het ondertussen een afschrikwekkende schaal begint aan te nemen. The Wire wordt hierboven aangehaald, maar Brussel is Baltimore niet natuurlijk, die "slechte" buurten zijn als een lappendeken doorheen de stad verspreidt, dat is niet gewoon de East/South Side waar je als brave belastingsbetaler maar beter wegblijft.
 
Zolang de drugscriminelen elkaar afmaken heb ik er persoonlijk niet zulke grote problemen mee. Doe niet aan drugs zelf en de dealers zullen er ook niet zitten. Vraag & aanbod yadayada

Balen natuurlijk voor wie gewoon z'n leven wilt leiden zonder dit soort geweld, stop met stemmen op partijen die dit laten betijen zou ik zeggen (of als je voor legalisering bent, stem voor een partij die dat wilt bewerkstelligen).
 
Zolang de drugscriminelen elkaar afmaken heb ik er persoonlijk niet zulke grote problemen mee. Doe niet aan drugs zelf en de dealers zullen er ook niet zitten. Vraag & aanbod yadayada

Balen natuurlijk voor wie gewoon z'n leven wilt leiden zonder dit soort geweld, stop met stemmen op partijen die dit laten betijen zou ik zeggen (of als je voor legalisering bent, stem voor een partij die dat wilt bewerkstelligen).
To be fair, dat zeggen ze in Mexico ook hé: ze vechten onderling en als brave burger moet je van die mensen wegblijven, en moest de VS zoveel niet snuiven was het zo erg niet. Maar het toont ons ook wel dat het nog veel slechter kan worden.

Doe niet aan drugs is ook dubbel: die illegalen die liefst gewoon hun leven vergeten krijg je er niet van overtuigd, en de hippe stadsyuppie die verder in een fancy buurt woont ziet ook de noodzaak niet meteen.

Blijven dan de mensen over die niet meteen kunnen verhuizen en in een groeiende probleemzone wonen. En die voelen zich waarschijnlijk serieus vergeten, want daar komt jouw reactie ook wat op neer.
 
Zolang de drugscriminelen elkaar afmaken heb ik er persoonlijk niet zulke grote problemen mee. Doe niet aan drugs zelf en de dealers zullen er ook niet zitten. Vraag & aanbod yadayada

Balen natuurlijk voor wie gewoon z'n leven wilt leiden zonder dit soort geweld, stop met stemmen op partijen die dit laten betijen zou ik zeggen (of als je voor legalisering bent, stem voor een partij die dat wilt bewerkstelligen).

Op het eerste zicht is dat een logische reactie- alleen is de realiteit dat zoiets enkel maar verder gaat escaleren tot op een punt dat het ronduit gevaarlijk of onleefbaar wordt, niet zelden is dat ook een point of no return en is het voorgoed verloren. Heb ooit eens uren zitten praten met een Amerikaanse journaliste die zich toelegde op misdaad in Zuid -Amerika - nog een andere ordegrootte maar best hallucinant.

Willen of niet, dat is een probleem voor iedereen vrees ik.
 
Ik heb toch ook de indruk dat, door het jaren wat laten aan te modderen, zeker daar in Brussel, het ondertussen een afschrikwekkende schaal begint aan te nemen. The Wire wordt hierboven aangehaald, maar Brussel is Baltimore niet natuurlijk, die "slechte" buurten zijn als een lappendeken doorheen de stad verspreidt, dat is niet gewoon de East/South Side waar je als brave belastingsbetaler maar beter wegblijft.

Het was gewoon om een voorbeeld te geven dat dit allemaal zo raar niet is. Uiteindelijk spreken we over een groep die open ruimte voor zichzelf opeist. En die open ruimte dan inricht om het zich gemakkelijk te maken. Je kan dat wegnemen, maar de volgende dag staat er gewoon een nieuwe. Of terwijl je het gaat wegnemen word je bedreigd.

In het voorbeeld van the wire (zeer goede serie), zie je dan dat ze in plaats van een gewone stoel er een zetel hebben neergezet en dat ze van daaruit hun zaken doen. Op hun dooie gemak. De politie weet ook wat daar gebeurd. En ze laten ook zien wat de consequentie is van die mensen op te pakken. Dat is dat er de volgende dag gewoon iemand anders staat. Of als ze een bepaalde zone schoonvegen dit zich gewoon verplaatst naar iets verder. En dat ze onder de noemer van verder onderzoek ze soms ook gewoon verder laten doen in de hoop om de hogerop te kunnen oprollen.

Je moet dat doen, maar het lost het probleem niet op. Er is gewoon veel te veel geld mee te verdienen, en er zal altijd wel aantrek zijn.
Enorm spijtig dat je die drugs moet vernietigen. Dat je die 6 miljard straatwaarde of whatever het is per jaar dat ze in beslag nemen niet gewoon defacto kan gebruiken als budget om te betalen voor het vernietigen ervan, de voorzieningen (extra douane, politie, rechters,...) de extra maatregelen die ze ondertussen genomen hebben (bearcats,...).
Dat gaat nog niet alles oplossen. En daarnaast draait het ook niet enkel rond perspectieven bieden of het gebrek eraan. Met een gewone job verdien je die bedragen gewoon niet... die er daar rondgaan. Wat moeilijk is om zo'n verleiding af te slaan. Hell zelfs mensen die toch al een deftig loon hebben worden nog altijd omgekocht.
Kortom het feit dat het arme dutskes zijn die geen toekomstperspectief hebben is geen reden om niet in te grijpen. Het is zelfs exact de reden om wel in te grijpen. En het feit dat door in te grijpen het gevaarlijker wordt wil niet zeggen dat je het niet moet doen. Want als dat de reden is, dan kun je evengoed stoppen met een samenleving te zijn met regels en plichten en rechten.
 
Wat Brusselse nieuwtjes:


Wat iedere weldenkende mens toch wel ziet... maak dat legaal, met legale verkooppunten. De tijd dat de troepen van Jurgen De Landsheer zich hiermee kunnen uitsparen zou al gigantisch zijn. Close heeft al lang het licht gezien, maar ik denk dat de Vlaamse politieke geesten nog altijd niet rijp zijn hiervoor. Ondanks NL, Lux & Duitsland richting legalisatie evolueren.

Nog een ander nieuwtje, wel niet drugs-gerelateerd:

Die Nawal is echt de huurmarkt aan't kapotmaken met alle regulering. Nuja, dit is wel een voorstel, ik denk niet dat dit voorstel zo maar gaat passeren. Er zijn serieuze parallellen te trekken met de energiemarkt, namelijk wanneer er zoveel regulering ter bescherming van de consument komt dat geen enkel bedrijf er zijn diensten wil aanbieden. In Vlaanderen heb je keuze tussen +20 leveranciers en deftige concurrentie, in Brussel heb je 4 aanbieders.

Met een prijzenrooster is er sowieso extra administratieve rompslomp en zet je bovenal de deur open voor nieuwe taksen. Bovenop alle reeds bestaande regulering duw je zo de kleine verhuurders weg en maak je het probleem alleen maar groter (huuraanbod die de vraag niet kan volgen).
 
Terug
Bovenaan