Brandgevaar & voorbereiding

Als kind een brand meegemaakt bij de buren en hoewel ik mij daar amper iets van herinner, heb ik daar wel een serieuze angst voor van overgehouden.
Ooit als een kind een vonk bij een stopcontact gehad, ik durfde maanden geen stopcontact meer aan te raken 🤦‍♀️.

Ik woon op een appartement op het tweede verdiep met mijn man en vier katten en wij hebben eigenlijk maar 1 'veilige' vluchtweg en dat is de trap in de hal. De deuren moeten daar steeds dicht zijn maar de buren laten die zo vaak open staan.
Natuurlijk is er ook nog het balkon maar vanaf het tweede verdiep is dit toch al een serieuze hoogte.

Ik kijk echt voor het slapen na , of voor in de deur uit ga, of ons gas vuur afstaat, dat er geen onnodige keukenapparatuur zoals de airfryer nog in het stopcontact steken.
Onze sleutels hangen naast de deur maar de deur lg niet op slot zonder dat er een sleutel op het slot zit.
Buiten de rook en CO2 melder en een brand deken in de keuken hebben wij eigenlijk niets speciaal.
 
Niets buiten rookmelders, net zoals jij. Van een preventie-workshop herinner ik me wel dat iets eenvoudig zoals een blusdeken al heel wat kan helpen voor kleine branden in bv. de keuken. Eigenlijk zou ik ook eens een brandblusser ergens centraal moeten zetten, maar dan moet ik me opnieuw eens verdiepen in die types.

Wat ik thuis altijd heb gezien (vader was agent die wel dingen tegenkwam) is nooit zaken laten aanstaan als je niet thuis bent. Ook in die workshop van hierboven werd dat benadrukt. Veel moderne apparaten zijn vrij veilig natuurlijk, maar het gaat dan bv. over verhoogd risico doordat de filter van een droogkast niet tijdig wordt leeggemaakt.

Ik doe de voordeur op slot, maar laat er wel de sleutel opsteken. Ik vloek dan altijd als mijn vrouw dat niet doet.
Terwijl ze nu eigenlijk onrechtstreeks gaan promoten om alles overdag te doen draaien wanneer je zonnepanelen hebt met digitale meter. Ik ben absoluut geen fan van een droogkast overdag te doen draaien wanneer ik niet thuis ben.

Zelf heb ik een grote brandblusser in huis en overal rook en CO melders.

Een branddeken niet, ik ga dat in het korte wel halen. Goede tip!
 
Terwijl ze nu eigenlijk onrechtstreeks gaan promoten om alles overdag te doen draaien wanneer je zonnepanelen hebt met digitale meter. Ik ben absoluut geen fan van een droogkast overdag te doen draaien wanneer ik niet thuis ben.

Zelf heb ik een grote brandblusser in huis en overal rook en CO melders.

Een branddeken niet, ik ga dat in het korte wel halen. Goede tip!
Het is ook zo gemakkelijk natuurlijk als dit loopt terwijl je iet anders kan doen, tegenwoordig met die zuinigere toestellen draaien die vaak veel langer dan vroeger.

Maar bij ons thuis was dat een groot taboe, zowel wegens brandrisico als het risico op een lek (vaatwas, wasmachine). En effectief, wij zaten eens in de keuken te eten toen we water hoorden en de ontkalker kennelijk de berging aan het ondersproeien was.
 
Terwijl ze nu eigenlijk onrechtstreeks gaan promoten om alles overdag te doen draaien wanneer je zonnepanelen hebt met digitale meter. Ik ben absoluut geen fan van een droogkast overdag te doen draaien wanneer ik niet thuis ben.

Zelf heb ik een grote brandblusser in huis en overal rook en CO melders.

Een branddeken niet, ik ga dat in het korte wel halen. Goede tip!
Droogkast niet maar wasmachine, afwasmachine zie ik niet meteen een probleem in.
Bij een droogkast is het superbelangrijk om stof te verwijderen, dat levert het grootste gevaar op.
 
Terwijl ze nu eigenlijk onrechtstreeks gaan promoten om alles overdag te doen draaien wanneer je zonnepanelen hebt met digitale meter. Ik ben absoluut geen fan van een droogkast overdag te doen draaien wanneer ik niet thuis ben.

Zelf heb ik een grote brandblusser in huis en overal rook en CO melders.

Een branddeken niet, ik ga dat in het korte wel halen. Goede tip!
Liever mijn kot in de fik terwijl ik niet thuis ben dan snachts wanneer ik in mijn bed lig.
 
Wij hebben een kleine berging waar het volgende staat:

CV installatie.
Vaatwas.
Wasmachine & droogkast.
Ventilatie unit.
Poets en was producten.

Wat hangen we daar best op, een hitte melder of toch een rookmelder?
 
In bijna elke kamer hangt een rookmelder. We laten nooit iets opladen 's nachts. Toestellen die niet noodzakelijk moeten insteken op het stopcontact trekken we uit (waterkoker bijvoorbeeld). En de transportbakken van mijn katten zitten op een makkelijke toegankelijke plaats.

Er hangen trouwens aan het raam aan de voorkant van het huis twee stickers om de brandweer te verwittigen dat er huisdieren aanwezig zijn in huis.

Een familielid van mij is overlaatst in een brand gebleven, dus hier zijn we nu dubbel zo voorzichtig. Maar daarvoor waren we ook al voorzichtig.
 
Terwijl ze nu eigenlijk onrechtstreeks gaan promoten om alles overdag te doen draaien wanneer je zonnepanelen hebt met digitale meter. Ik ben absoluut geen fan van een droogkast overdag te doen draaien wanneer ik niet thuis ben.

Zelf heb ik een grote brandblusser in huis en overal rook en CO melders.

Een branddeken niet, ik ga dat in het korte wel halen. Goede tip!
Droogkast en en wasmachines van tegenwoordig verbruiken nog amper stroom en werken allemaal op heel lage temperatuur hè.
 
Vraagje: als we op reis gaan trekken we normaal alles uit de stekker behalve koelkast en diepvries. Nu heb ik ook twee aquariums met tropische vissen en garnalen en voor die aquariums draait 24/7 een warmte-element (met een thermostaat, zodat het water niet onder een bepaalde temperatuur zakt) en een aparte luchtpomp (voor de filter). Beide moeten permanent draaien. Het voelt niet echt goed om op reis die dingen gewoon in de stekker te laten steken maar tegelijkertijd kan het ook niet echt anders want als de verwarmingselementen en de filter een week afliggen is de kans reëel dat beide aquariums steendood gaan zijn als we terugkeren. Wat kan ik hieraan doen? Ik ga er altijd van uit dat als er iets zou beginnen te oververhitten de zekering gaat springen. De verwarmingselementen zitten in de bak zelf dus moest daar iets verkeerd lopen is dat omringd door water maar de luchtpomp staat op een kast buiten de aquariums.
 
Ik doe de voordeur op slot, maar laat er wel de sleutel opsteken. Ik vloek dan altijd als mijn vrouw dat niet doet.
Steek ook altijd een sleutel op de deur. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat mensen net niet buiten geraken.

Ik heb een tijd in Noorwegen gewoond en elk huis daar had dit soort knopcilinders op elke buitendeur:
abus-hele-knopcilinder-e60-skg-2.webp


Dus een gewoon sleutelgat aan de buitenkant, maar binnen kunt ge dat gewoon openen/sluiten door die knop te draaien.

Khebt altijd tegen m'n eigen gezegd dat als ik een eigen huis heb dat ik dat direct koop, en 'tis effectief de eerste aankoop geweest nadat ik mijn appartement had gekocht.

Als het kot in de fik staat wil ik niet voor een gesloten deur staan en dan nog eerst naar m'n sleutels op zoek moeten gaan.
Ik snap niet dat dit niet meer bekend is in België.

Daarnaast heb ik ook 2 brandalarmen en 1 co alarm die met elkaar verbonden zijn.
Wel al wat last mee gehad omdat die brandalarmen blijkbaar zeer gevoelig zijn. In de 2~ jaar dat ik ze heb al 2x midden in de nacht wakker geworden van een vals alarm.
Blijkbaar moet ge die dingen elke maand grondig afkuisen, wat ik nu ook doe.
Als ze nu nog eens verkeerd afgaan smijt ik ze wel buiten en koop ik iets anders.
 
Droogkast en en wasmachines van tegenwoordig verbruiken nog amper stroom en werken allemaal op heel lage temperatuur hè.
Zelfs al werkt uw droogkast op lage temperatuur, het gevaar zit in die stoffilters.

Algemeen: hier hangen rookmelders, en buiten de trap heeft ons huis vrij goeie mogelijkheden om buiten te geraken. (deuren/kamerhoge ramen in elke gevel en nergens een gang die alles kan afblokken). Imo is blussen zelden een goeie oplossing, enkel een blusdeken in de keuken (voor een pan die in brand vliegt bvb) is nog nuttig.
 
Ik woon op een appartement op het tweede verdiep met mijn man en vier katten en wij hebben eigenlijk maar 1 'veilige' vluchtweg en dat is de trap in de hal. De deuren moeten daar steeds dicht zijn maar de buren laten die zo vaak open staan.
Natuurlijk is er ook nog het balkon maar vanaf het tweede verdiep is dit toch al een serieuze hoogte.
Touwladdertje kopen en ergens een stevig fixatiepunt op voorhand zoeken of maken!
 
Vraagje: als we op reis gaan trekken we normaal alles uit de stekker behalve koelkast en diepvries. Nu heb ik ook twee aquariums met tropische vissen en garnalen en voor die aquariums draait 24/7 een warmte-element (met een thermostaat, zodat het water niet onder een bepaalde temperatuur zakt) en een aparte luchtpomp (voor de filter). Beide moeten permanent draaien. Het voelt niet echt goed om op reis die dingen gewoon in de stekker te laten steken maar tegelijkertijd kan het ook niet echt anders want als de verwarmingselementen en de filter een week afliggen is de kans reëel dat beide aquariums steendood gaan zijn als we terugkeren. Wat kan ik hieraan doen? Ik ga er altijd van uit dat als er iets zou beginnen te oververhitten de zekering gaat springen. De verwarmingselementen zitten in de bak zelf dus moest daar iets verkeerd lopen is dat omringd door water maar de luchtpomp staat op een kast buiten de aquariums.
als anders die beesten het anders niet overleven, gaat ge dat toch gewoon als uw koelkast/diepvries moeten bekijken, denk ik. Er is weinig anders qua optie he?
 
Hier enkel brandmelder in de living.
Op zolder zijn er 2 (zijn 2 compartimenten) en een extra co meter (ketel hangt daar).

Vluchtroutes etc is wat overbodig, alles is gelijkvloers en op elke kamer is een raam tot op de grond dat open kan.

Voor de toekomst wil ik nog wel een co2 of schuim blusser in de garage (poeder geeft gigantische troep) , branddeken in de keuken en een brandmelder online gelinkt met gsm in de kast waar de zekeringen staan.
 
Een tip die ik ooit kreeg bij een opleiding. Plak je adres op je gsm of je vaste telefoon aansluiting. Wanneer mensen in paniek naar de 112 bellen is gebleken dat zij vaak hun eigen adres vergeten of foutief doorgeven.
Nog beter is de 112 app installeren en deze gebruiken. Men kan gewoon zien waar je bent, en ze kunnen je bewegingen nog volgen als je inhaakt. Je moest maar eens in nood bellen in een bosbrand of tijdens het MTB'en in nood geraken en niet weten waar je exact bent.
 
Nog beter is de 112 app installeren en deze gebruiken. Men kan gewoon zien waar je bent, en ze kunnen je bewegingen nog volgen als je inhaakt. Je moest maar eens in nood bellen in een bosbrand of tijdens het MTB'en in nood geraken en niet weten waar je exact bent.
Èn de kinderen leren hoe die te gebruiken.
Mijn dochter (5j) kent bvb haar naam, onze namen, adressen van beide ouders, en al enkele keren geoefend met (fake) bellen naar 112 en zelf de deur open doen. Mocht ze al aan de bel kunnen zou ze het advies krijgen naar de buren te gaan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Èn de kinderen leren hoe die te gebruiken.
Mijn dochter (5j) kent bvb haar naam, onze namen, adressen van beide ouders, en al enkele keren geoefend met (fake) bellen naar 112 en zelf de deur open doen. Mocht ze al aan de bel kunnen zou ze het advies krijgen naar de buren te gaan ook.
Het klinkt stom, maar wij hebben hier nu ook even geoefend zodat ze duidelijk haar naam en adres kan zeggen. Naar 112 bellen zal natuurlijk niet lukken, maar als ze ons ooit ergens kwijt is kan ze tenminste zeggen wie ze is en waar ze woont...
 
Het klinkt stom, maar wij hebben hier nu ook even geoefend zodat ze duidelijk haar naam en adres kan zeggen. Naar 112 bellen zal natuurlijk niet lukken, maar als ze ons ooit ergens kwijt is kan ze tenminste zeggen wie ze is en waar ze woont...
Ook daarom dat ik het haar geleerd heb. 112 lijkt me pas haalbaar vanaf een jaar of 4 om echt bewust te oefenen.
Ze weet ook dat mijn gsmnummer op al haar jassen en op al haar drinkflessen staat zodat er gebeld kan worden naar mij als ze zich zorgen maakt (bvb als ik niet op het afgesproken moment haar kom halen op school. 1x had ze aangegeven dat ze zich zorgen maakte wat er moet gebeuren als we haar zouden vergeten ophalen en dat stelde haar wel gerust.) Gewoon op goedgemerkt naamstickers en naailabels aangemaakt met haar naam en mijn nummer.
 
Hier komen er geen rommel laders in huis. Geen 5 euro besparen en op AliExpress een lader kopen. Of andere Chinese brol electronica, vooral dan iets wat in het stopcontact gaat. Qua laders is het dus ofwel de originele, en als ik eentje extra koop is het bij Ikea: die zijn veilig, efficiënt en goedkoop.
 
Vraagje: als we op reis gaan trekken we normaal alles uit de stekker behalve koelkast en diepvries. Nu heb ik ook twee aquariums met tropische vissen en garnalen en voor die aquariums draait 24/7 een warmte-element (met een thermostaat, zodat het water niet onder een bepaalde temperatuur zakt) en een aparte luchtpomp (voor de filter). Beide moeten permanent draaien. Het voelt niet echt goed om op reis die dingen gewoon in de stekker te laten steken maar tegelijkertijd kan het ook niet echt anders want als de verwarmingselementen en de filter een week afliggen is de kans reëel dat beide aquariums steendood gaan zijn als we terugkeren. Wat kan ik hieraan doen? Ik ga er altijd van uit dat als er iets zou beginnen te oververhitten de zekering gaat springen. De verwarmingselementen zitten in de bak zelf dus moest daar iets verkeerd lopen is dat omringd door water maar de luchtpomp staat op een kast buiten de aquariums.
Kunt ge dan toch niet uit trekken? Enkel laten draaien. Om even advocaat van de duivel te spelen: hoeveel ben je door het jaar niet thuis als je gaat werken, weg,....? Het is geen lange periode zoals vakantie maar als er dan wat gebeurt dan gaat uw huis ook afbranden. Als het 's nachts gebeurt als je ligt te slapen evenzeer. Naar brandgevaar gaat het niet uitmaken denk ik zo. Ja het maakt wel uit, maar dat is alles wat blijft draaien. Als die continu draaien gaat dat geen enkel verschil geven of je nu thuis bent, 3 weken op verlof of juist een uur bij de buurman.
 
Terug
Bovenaan