Bordspelreview: Yokai

De Yokai zijn in de war! De Japanse geesten zijn hun familieleden kwijtgeraakt en zijn daardoor not-amused. Breng ze tot bedaren door ze weer met hun familie samen te brengen. Jammer genoeg zijn ze ook een lastige klant, want ze houden allesbehalve van chit-chat. Je mag alleen via hintkaarten met elkaar communiceren. Onthoud daarom goed wat je ziet en werk samen om de Yōkai-families te herenigen.

Denken we aan de Japanse cultuur, dan springen er een aantal zaken naar boven. Zo heb je de mythische samurai waar je liever geen ruzie mee maakt. Eet je eerst een bol ramen of een bord sushi met een glas saké, dan kan je het misschien nog proberen. Maar wil je als ware kamikaze te werk gaan, dan moet je de geestenwereld in. Yokai zijn dan ook bovennatuurlijke wezens uit de Japanse mythologie. Allen verschillen ze onderling sterk van elkaar en in dit memory look-a-like spel komen we met vier families in contact.

Van elke familie krijgen we een viertal kaarten. Zo hebben we de Kitsune (vossen), de Kappa (rivierkinderen), de Rokurokubi (langnekvrouwen) en de Oni (trollen) die ons het leven zuur maken. In dit spel probeer je om samen de verschillende Yokai-kleuren bij elkaar te leggen. Hierbij probeer je om zo min mogelijk hintkaarten te gebruiken. In de compacte doos zitten naast de zestien Yokai-kaarten (vier per kleur), nog een aantal patroonkaarten, relatiekaarten en hintkaarten. De vierkante kaarten kunnen tegen een stootje door de stevige insert.

pic5262644.jpg


Die geesten zijn altijd het noorden kwijt

Dit coöperatief spel speel je in absolute stilte, omdat de Yokai niet van een gezellig onderonsje houden. Zeker niet eenvoudig en tijdens het eerste spelletje wordt het geduld van de geesten op de proef gesteld. Yokai is een kinderlijk eenvoudig spel, waarbij er toch voldoende diepgang zit om het doel te doen mislukken. Je wil namelijk elke familie geesten naast elkaar brengen om de rust aan de flanken van de Fuji-berg te bewaken. Ieder speelt om beurt in dit memory-spel en heeft drie acties om te voltooien. Allereerst bekijk je twee Yokai-kaarten zonder dat je tegenstanders de kaarten kunnen bekijken. De kaarten hoeven niet naast elkaar te liggen, en als enige voorwaarde is het zo dat je kaarten met een daaropgeplaatste hintkaart niet mag bekijken. Vervolgens kan je ervoor kiezen om één van de Yokai-kaarten te verplaatsen. Dat mag één van de kaarten zijn die je net hebt bekeken, maar dat hoeft niet. Zeker later in het spel is het interessant om eerder bekeken kaarten op de juiste plaats te leggen. Hierbij dien je er enkel voor te zorgen dat geen enkele Yokai verloren raakt. De Yokai zijn dan wel gevoelig aan een aardse stem, ook willen ze nog één geheel blijven vormen.

Een mix tussen memory en vier op een rij.


Als laatste stap trek of plaats je een hintkaart. Het aantal hintkaarten hangt af van het aantal spelers en doet dienst als interne klok. Ben je als eerste speler aan de beurt of liggen er geen hintkaarten meer op tafel, dan trek je er één van de trekstapel en leg je ze open. Verkies je een eerder opengedraaide hintkaart te plaatsen, dan leg je die simpelweg op een Yokai-kaart. Hiermee bind je de geest vast in het universum. Want deze kaart mag noch bekeken, noch verplaatst worden. De hintkaarten bestaan uit een enkele kleur, kaarten met twee kleuren of kaarten met drie van de vier kleuren.

pic5789383.jpg


Verdienen de geesten wel rust?

Er zijn twee manieren om het spel te beëindigen. Je kan namelijk het gevoel hebben dat alle Yokai-families herenigd zijn. Je kan er dan voor kiezen om voor je aan de beurt begint het spel te beëindigen. Het spel stopt sowieso wanneer alle hintkaarten opengedraaid en geplaatst zijn. Wanneer één van de twee plaats vindt, worden alle Yokai-kaarten open gelegd. Liggen alle Yokai-kaarten kleur bij kleur, dan zijn de spirituele geesten terug in harmonie en wint de groep van het spel. Je wint punten door elke correct geplaatste hintkaart, elke opengedraaide hintkaart die niet is geplaatst en elke niet-opengedraaide hintkaart levert uiteraard het meeste punten op. Dit klinkt allemaal kinderlijk eenvoudig, maar er waren toch vier spelletjes nodig om een eerste maal te winnen (of lag dat aan Sir. K?).

Met twee spelers heb je meer zicht op alle kaarten, maar zijn er minder hintkaarten in het spel. Hierdoor zijn er in totaliteit ook minder beurten om de harmonie te bewaken. Met vier spelers hadden we de geesten van de eerste keer terug in harmonie gebracht. Yokai laat gelukkig ook voor de meer ervaren puzzelaar de nodige uitdagingen aan bod komen. Zo worden een zestal relatiekaarten meegegeven waarbij op elke relatiekaart twee Yokai-families staan. Op het spelbord moet je beide families via ten minste één kaart lagen raken om te kunnen winnen. Je kan er ook voor kiezen om de hintkaarten te stapelen, waardoor je telkens enkel de laatst opengedraaide hintkaart kan plaatsen. Je kan er ook voor kiezen om minder hintkaarten mee op te nemen of om het spel te eindigen in een welbepaald patroon. Om helemaal Tsurube-otoshi te komen kan je in niveau zes ervoor kiezen om voorafgaande het spel één hintkaart gedekt op een Yokai kaart te leggen. Met deze kaart mag je het ganse spel niets doen: niet kijken, niet verplaatsen en geen hintkaarten op leggen. Uiteraard zijn de verschillende moelijkheidsgraden te combineren voor de diehards.

pic5789382.jpg

Conclusie

Algemeen genomen is Yokai een simpel uit te leggen spel, waarbij er toch verschillende moeilijkheidsgraden kunnen ingestoken worden. De doos is eenvoudig en compact om mee te nemen. Door de spelmechanismen te veranderen blijft het spel voldoende herspeelbaar en wil je toch op elke moeilijkheidsgraad de drie sterren bekomen. Het is een coöperatief puzzelspel en een leuke Japanse variant van Memory. Een aangenaam spel, maar voor mij blijft de grootste moeilijkheid om te zwijgen tijdens het spelen van een spel.

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Simpel coöperatief spel
  • Verschillende moeilijkheidsniveaus
  • Puzzelmechanisme

Con

  • Spreken is zilver, maar zwijgen is moeilijk
6.5

Over

Uitgever

  1. Gam'inBIZ

Designer

Christine Alcouffe

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan