Bordspelreview: The Floor is Lava

“De vloer is lava!!”. Een zin die ouders met jonge kinderen ongetwijfeld al zullen gehoord hebben. Een spelletje dat al erg oud is, maar dat nooit actueler was als op vandaag. Zo actueel dat er niet enkel een Netflix-serie van bestaat, maar ook een bordspel voor kinderen! Mijn zoon van vijf hoefde zich niet te laten overtuigen om samen met papa het behendigheidsspel van Goliath aan een review te onderwerpen. Of deze titel ons beviel, kom je te weten in onderstaande review!

Een korte uitleg voor wie er nog nooit heeft van gehoord: ‘De vloer is lava’ is een kinderspel waarbij op een willekeurig moment door iemand “de vloer is lava!” wordt geroepen. Vervolgens is het de bedoeling dat iedereen die meespeelt, binnen een aantal seconden (typisch vijf) zijn voeten van de grond heeft. Dat mag op tafel zijn, in de zetel, op een kussen, in het gordijn, … kortom overal waar je de grond niet raakt. Lukt dit niet, dan ben je verloren en moet je een opdracht uitvoeren. Hoewel je het spel zonder enige toebehoren kan spelen, besliste Goliath toch om er een gelijknamig bordspel, The Floor is Lava, van te maken en er een twist aan te geven.

TFIL 4.png


De vloer is lava ... met een twist!

De basis van het spel bestaat uit vijfentwintig gekleurde schuimtegels (veiligheidsstenen), een spinner zoals we ook bij Twister vinden en zevenentwintig opdrachtkaarten. Doel van het spel is simpel: niet in de lava vallen! Het spel start met het kiezen van een ‘spinner’. Deze persoon zal naast draaien aan het rad, ook de opdrachtkaarten beheren. De rest legt de gekleurde schuimtegels op willekeurige plaatsen in de kamer. Van zodra alle tegels liggen, roept de spinner “De vloer is lava!!” en kiest iedereen een willekeurige tegel. Nadien wordt er aan het rad gedraaid en wordt er een kleur geroepen. Het is de bedoeling dat je dan zo snel mogelijk naar een tegel van dat kleur springt zonder de vloer te raken. Wie het laatst een tegel bezet, moet zijn vorige tegel uit het spel halen. Springt iemand naast een tegel of zijn er geen tegels meer beschikbaar, dan ligt hij/zij uit het spel.

Tot zover vrij gelijkaardig aan het originele kinderspel. Uiteraard zijn er nog steeds de opdrachtkaarten. Springt iemand op een tegel waarop een “?” staat afgebeeld, dan dient deze persoon een opdracht uit te voeren. Deze opdrachten variëren van het aanraken van je tenen, tot het nadoen van een aap, et cetera. Natuurlijk moet je deze opdracht succesvol voltooien zonder in de lava te vallen! Ondanks dat de opdrachten soms simpel waren, zorgde het alvast voor de nodige hilariteit.

TFIL 1.png


Niet enkel voor competitieve spelertjes

Naast het basisspel voorziet Goliath ook nog regels voor een coöperatieve modus. In deze versie is het de bedoeling dat je het samen opneemt tegen de lava en dat je van de ene kant van het parcours naar de andere, veilige, zone geraakt zonder in de lava te vallen. Uiteraard kan je net als in het originele spel steeds je eigen regels toevoegen om het extra uitdagend of interessant te maken. Minder voor de competitieve kinderen, maar desalniettemin een leuke twist.

TFIL 3.png


Basic, maar amusant

Waar ik al meteen schrik voor had, en dus effectief ook snel duidelijk werd: voor The Floor is Lava heb je plaats nodig. Ik zou het niet aanraden voor mensen met een klein appartementje en dure Ming-vazen. Zelf gingen we de eerste uitdaging buiten aan. Hier werd al snel duidelijk dat de schuimtegels van een vrij goede kwaliteit zijn en dus effectief buiten kunnen gebruikt worden. Ondanks dat ze de eerste speelbeurten vlot overleefden, maak ik me wel wat zorgen voor de tegels op langere termijn. Ook de spinner is wat dat betreft een aandachtspuntje. Ondanks dat deze vrij stevig aanvoelt, kunnen hyperactieve kleuters er best wild mee omspringen. Zo draaide mijn zoon iets te enthousiast en was het plastic pijltje al snel een beetje verbogen, waardoor een volgende spin toch niet meer zo vlot ging.

Ideaal voor op het volgende verjaardagsfeestje van je kleine spruit!


Ondanks deze aandachtpunten was onze spelervaring erg positief. Zo zijn de uitdagingen best leuk en kan je er zelf ongetwijfeld nog voldoende bedenken om de nodige variatie in het spel te houden. Leuk om de creativiteit te stimuleren, maar bovenal een aanleiding voor veel grappige momenten. Hoewel je het spel wat kan vergelijken met Twister en het eerder basic is, amuseerden we ons toch kostelijk. Het leukst wordt het natuurlijk als er meerdere spelers meespelen. Ik zou zelf aanraden om toch minstens met een vier- à vijftal kindjes te spelen. Ideaal voor op het volgende verjaardagsfeestje van je kleine spruit! Ook de kleinsten zullen er ongetwijfeld plezier uit halen. Hoewel de aangeraden leeftijd 5+ is, kon mijn dochter van drie er zich ook al mee amuseren. Voor haar pasten we de regels iets aan en moest je bijvoorbeeld niet van de ene tegel naar de andere springen, maar gewoon lopen. Ook de opdrachtjes hielden we iets simpeler. Naast de schaterlachjes, was het vooral een leuke manier om haar ook de kleuren te leren en te leren balanceren op de schuimtegels. Kortom, pret voor de hele familie!

Conclusie

Ben je op zoek naar een partygame voor jonge spelers, dan is The Floor is Lava mogelijk iets voor jou! Het actuele thema, de simpele opzet en de makkelijke regels zijn maar enkele redenen waarom je kleine spruit snel overtuigd zal zijn. De leuke opdrachten, waaraan je zeker een eigen twist kan geven, kunnen daarbij voor hilarische momenten zorgen voor jong en oud. Reken erop dat je toch best wel wat plaats voorziet en dat er door het jeugde enthousiasme wel eens iets kan sneuvelen. Ik raad daarom aan om het spel vooral buiten te spelen. Vooral leuk met meerdere spelers en daardoor een ideaal spelletje om boven te halen tijdens verjaardagsfeestjes of playdates.

Pro

  • De schuimtegels zijn van een goede kwaliteit
  • De bijhorende opdrachten zorgen voor een leuke twist en hilarische momenten
  • Je kan makkelijk zelf extra regels verzinnen
  • Makkelijke opzet

Con

  • Je springt best voorzicht om met de 'spinner'
  • Vraagt redelijk wat plaats
  • Vooral leuk met meerdere spelers
6.5

Over

Uitgever

  1. Goliath

Aantal spelers

2-6

Tijdsduur

15 minuten
 
Terug
Bovenaan