Bordspelreview: Splendor

Als rijke handelaar door het leven gaan, het is mij helaas niet gegeven. Om me toch voor een keertje rijk te voelen, ging ik aan de slag met Splendor. In dit spel kruip je in de huid van een edelstenenhandelaar tijdens de Renaissanceperiode en gebruik je je middelen om mijnen en transportmiddelen te verwerven en kunstenaars te rekruteren om van edelstenen prachtige juwelen te maken. Uiteraard ben je niet de enige handelaar op de markt en zal je slim moeten omspringen met je rijkdom. Benieuwd naar mijn ervaring? Ontdek het in onderstaande review!

Net als het eerder gereviewde Azul, wenst Asmodee ook Splendor opnieuw in de kijker te plaatsen onder hun Unbox Now-label. Met dit label trachten ze binnen het overweldigend aanbod van bordspellen een selectie weer te geven van kwalitatieve, instapvriendelijke, maar steengoede games. Na aankoop krijg je tevens automatisch toegang tot de online Board Game Arena-variant. Benieuwd of deze titel het waard is om dit label te dragen? Lees dan zeker verder!

Splendor 1.png


Kan jij de edellieden overtuigen?

Even mijn monocle bovenhalen, mijn snor gladstrijken en mijn rolkraag goedleggen en we kunnen eraan beginnen! Het spel bevat in totaal veertig edelsteenfiches, negentig ontwikkelingskaarten en tien tegels met edellieden. That’s it. Geen ingewikkelde opzet, maar rechttoe rechtaan. Even de ontwikkelingskaarten in drie afzonderlijke stapeltjes per niveau verdelen (het niveau staat met een bolletje en kleur aangeduid op de achterkant, dus dat wijst alvast zichzelf uit) en goed schudden. Vervolgens per niveau vier kaarten zichtbaar maken, van de tien edelliedentegels er een aantal op tafel leggen (aantal spelers + één) en de edelsteenfiches per kleur op een stapeltje leggen. Elk kleur staat voor een overeenkomstige edelsteen. Zo heb je smaragd (groen), saffier (blauw), robijn (rood), diamant (wit) en onyx (zwart). Elke kleur telt zeven fiches. Speel je het spel met twee spelers, dan verwijder je van elke kleur drie fiches uit het spel. Met drie spelers zijn dat er twee. Met vier spelers behoud je alle fiches. Tot slot is er nog één kleur, namelijk geel. Deze staan voor goud en stellen jokers voor in het spel.

Het zal niet verwonderen, dat je met de fiches de ontwikkelingskaarten kan kopen. Op elke kaart staat afgebeeld hoeveel ze kost. Koop je een kaart, dan krijg je voor de edelsteen die op deze kaart staat een bonus, welke op zijn beurt korting geeft om een andere kaart aan te kopen. Staat er een getal in de linkerbovenhoek van de kaart, dan scoor je prestigepunten. Het zijn deze punten die je de overwinning kunnen bezorgen. Wie namelijk als eerste vijftien prestigepunten haalt, wint het spel. Hoe duurder de kaarten, hoe meer punten ze opleveren. Hou hierbij zeker ook je bonussen in de gaten, want heb je het vereiste aantal bonussen om een edele op bezoek te krijgen, dan zal je hiervoor ook drie prestigepunten scoren.

Splendor 2.png


Wees je tegenstander(s) te snel af!

Hoe gaat het verkrijgen van edelsteenfiches zelf nu eigenlijk in zijn werk? Wel, elke ronde mag je kiezen wat je doet: drie fiches van een verschillende kleur nemen, twee fiches van dezelfde kleur nemen op voorwaarde dat er minstens vier fiches van die kleur beschikbaar zijn, een open of gedekte ontwikkelingskaart kopen of één van de open ontwikkelingskaarten reserveren. In het laatste geval krijg je hiervoor een gouden joker. Deze kan je gebruiken ter vervanging van elk ander kleur edelsteen om je volgende ontwikkelingskaart te kopen. Let wel op: elke speler mag maximaal tien edelsteenfiches in zijn hand hebben, inclusief jokers. Slim omspringen met je resources, op tijd kaarten reserveren en uiteraard elkaars spel goed in de gaten houden is de boodschap!

In het begin zal je enkel kaarten van het eerste niveau kunnen kopen. Dit zijn de goedkoopste kaarten en zullen doorgaans geen prestigepunten opleveren. Naarmate het spel vordert, komen ook de hogere niveaus in het vizier. Vanaf dit moment kan het spel erg snel gaan, dus opletten geblazen!

Splendor 3.png


Niet enkel tactiek, maar ook een tikkeltje geluk zal nodig zijn

Wat meteen opvalt, is de grootte van de doos. Hoewel alles perfect in de doos past en je een erg kwalitatieve inlay hebt, zou deze gerust een stukje kleiner kunnen om de draagbaarheid te verhogen. Het blijven tenslotte kaarten en fiches en geen uitgebreid spelbord. Daartegenover staat wel de enorme degelijkheid van de componenten. Vooral de edelsteenfiches voelen zwaar en duurzaam aan. Ideaal dus om te gebruiken als edelstenen! Waar ik zelf minder wild van werd, was het thema. Oké toegegeven, ik heb weinig voeling met de Renaissance, maar ondanks de mooie tekeningen vond ik het persoonlijk een minder aantrekkelijke vormgeving. Ik ga wel al meteen vermelden dat Splendor ook in een Marvel-uitgave bestaat en dat deze het voor mij wél volledig doet. Over smaken en kleuren valt uiteraard niet te twisten! Al blijft het in the end natuurlijk fiches verzamelen en kaarten kopen en laat ons zeggen dat daarbij het thema een stuk minder uitmaakt.

Voldoende tactisch voor de ervaren speler, maar eenvoudig genoeg voor de beginner.


Het belangrijkste aspect is uiteraard de spelervaring zelf. Om te beginnen is alles snel opgezet en makkelijk uitgelegd. Speel je met onervaren bordspelers, dan hoeft dit dus al zeker niet af te schrikken. Ondanks de simpele opzet komt er toch wat tactiek bij kijken. Zo zal je bezig moeten zijn met je eigen kaarten, als met de verschillende niveaus ontwikkelingskaarten, de edellieden die op bezoek kunnen komen, alsook de kaarten van je tegenstander(s). Is een kaart niet erg interessant voor jou, maar wel érg belangrijk voor je tegenstander? Dan kan het een idee zijn om deze net voor zijn/haar neus weg te graaien. Afhankelijk van welke kaarten er worden omgedraaid, komt er natuurlijk ook dat tikkeltje geluk bij kijken. Desalniettemin vond ik het spel voldoende tactisch voor de ervaren speler, maar eenvoudig genoeg voor de beginner.

Doordat er weinig downtime is en het spel op zo’n 25 tot 30 minuten gespeeld is, kan je al makkelijk meerdere rondes na elkaar spelen. Zoek je een filler tussen twee zwaardere bordspellen of wens je nog een toffe afsluiter, dan kan Splendor dus zeker een goede kandidaat zijn. Hoewel ik het spel zelf voornamelijk met twee spelers speelde, wordt het iets interessanter vanaf drie spelers. Het spel spelen met meerdere spelers dwingt je namelijk niet enkel om nog beter een overzicht te houden, maar zorgt er ook voor dat kaarten sneller worden gekocht en je dus je tactiek constant zal moeten bijsturen. Ondanks de aangewezen leeftijd van 10+, denk ik dat het tevens ook speelbaar is met jongere kinderen. Uiteraard moeten ze al voldoende kunnen lezen en rekenen, maar vanaf een jaar of zeven/acht moet dit toch lukken.

Conclusie

In Splendor ga je als rijke Renaissance-handelaar door het leven en is het de bedoeling dat je edelstenen verzamelt en prachtige juwelen maakt. Ondanks dat het thema niet direct tot de verbeelding spreekt, bleek het spel al meteen een schot in de roos. De snelle opzet en eenvoudige spelregels, en het goede evenwicht tussen tactiek en een portie geluk, maken het spel niet alleen toegankelijk voor nieuwe spelers, het maakt het ook een ideaal tussendoortje of afsluiter op een zwaardere bordspeldag. Naar eigen normen dus zeker een terechte kandidaat voor het Unbox Now-label. Hier zal het alvast nog regelmatig op tafel komen!

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Stevige, duurzame componenten
  • Leuke gameplay met voldoende tactiek en een tikkeltje geluk
  • Snel opgezet en uitgelegd
  • Zowel voor ervaren bordspelers als voor beginners

Con

  • Doos kan een stukje kleiner
  • Thema niet superaantrekkelijk
  • Met twee spelers iets te snel gedaan
7.5

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Space Cowboys

Designer

Marc André

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

25-30 minuten
 
Had je niet beter een review gedaan van splendor duel? Die is nieuw, net uit, misschien minder gekend.

Ik snap niet waarom BG al die oude spellen die iedereen al gespeeld heeft of zou moeten gespeeld hebben blijft reviewen..
 
Redactie
Had je niet beter een review gedaan van splendor duel? Die is nieuw, net uit, misschien minder gekend.

Ik snap niet waarom BG al die oude spellen die iedereen al gespeeld heeft of zou moeten gespeeld hebben blijft reviewen..
Heb je de review wel gelezen? Staat zelfs in de tweede alinea. Asmodee kiest er nu voor hun nieuwe Unbox Now-gamma (bestaande uit 10 van hun populairste spellen) in de kijker te plaatsen en dus stuurde ze ons al die spellen op ter review.

Binnenkort volgen dus ook 7 Wonders, Dixit, Concept, Ticket to Ride + Ticket to Ride Europe en dergelijke.
 
Terug
Bovenaan