Bordspelreview: Pokémon TCG: Crown Zenith

Eerlijk is eerlijk. Ik heb jarenlang Pokémonkaarten gespaard. Pokémon Trading Card Game spelen deed ik echter niet. Mijn interesse lag puur bij het verzamelen van de beestjes. In het begin, in het jaar 1999 om precies te zijn, was het niet zo'n moeilijke opgave om alle kaarten te bemachtigen. De eerste set bestond uit 102 kaarten, dus in principe kon de klus redelijk snel geklaard worden. In 2011 viel ik dan stil, de interesse was weg ... Maar daar kwam eind vorig jaar weer verandering in. Dat resulteerde al snel in het aanschaffen van de nieuwste sets ... 'k Heb het weer te pakken!

Pokémon is nog altijd ontzettend populair, en dan vooral de ruilkaarten. Om de zoveel maanden wordt een compleet nieuwe set uitgebracht die verzamelaars en spelers laat genieten van vele tientallen tot zelfs honderden nieuwe kaarten per set. De recentste sets werden in september, november en januari uitgebracht. De set uit januari, Crown Zenith genaamd, is een beetje speciaal. Crown Zenith sluit namelijk de Sword & Shield Series af, een verzameling van maar liefst zeventien sets aan kaarten, goed voor in totaal 3363 kaarten. Alstublieft!

Pokémon 1.jpg


Gotta Catch 'Em All

De nieuwe set loert al om de hoek, want eind deze maand, op 31 maart, wordt Scarlet & Violet uitgebracht. Die zal een aantal veranderingen ondergaan tegenover de vorige sets, maar daar geef ik in een volgende review graag meer informatie over. Nu gaat de volledige aandacht naar Crown Zenith. Deze set werd op 20 januari uitgebracht, maar op die datum waren maar een beperkt aantal producten beschikbaar. De belangrijkste is misschien wel de Elite Trainer Box. Deze box bestaat uit tien booster packs, een promokaart van Lucario VSTAR en enkele spelonderdelen, waaronder sleeves en counters. Pas in een later stadium verschenen ook tins en de Regieleki V Collection en Regidrago V Collection. Ik kreeg de laatstgenoemde opgestuurd en vertel je er graag meer over, in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk.

Crown Zenith is één van de interessantste sets.


De Regidrago V Collection bestaat uit vier Crown Zenith booster packs, een kaart met QR-code voor Pokémon TCG Online of Pokémon TCG Live, één promokaart van Regidrago V, dezelfde kaart in jumboformaat en een niet-holografische kaart van Regieleki. De box heeft een adviesprijs van om en bij de 25 euro. De promokaarten zijn speciaal, want in veel gevallen kun je die enkel via deze unieke boxen bemachtigen. De overige kaarten uit de Crown Zenith-set, kun je enkel verzamelen door puur geluk (of door ze apart aan te kopen aan soms indrukwekkende prijzen).

Pokémon 2.jpg


230 plaatjes

Wat Crown Zenith speciaal maakt, is dat de set uit een paar aparte subsets bestaat. Zo bestaat Crown Zenith in totaal uit 230 kaarten, waarvan de eerste 159 de 'gewone' set vertegenwoordigen. Naast de gewone kaarten van eenvoudige Pokémon vind je er ook enkele V-, Radiant-, VMAX- en VSTAR-kaarten in terug. Ook trainers, waaronder zelfs enkele een handtekening bevatten, kenmerken Crown Zenith. Leuker is echter de speciale Galarian Gallery-set. Deze bestaat uit zeventig kaarten waarvan de schitterende artwork de volledige kaart beslaat. Het zijn dan ook stuk voor stuk pareltjes om naar te kijken. Veel van deze kaarten zijn dan ook erg gewild, maar op dat vlak verslaat niets de laatste vier kaarten uit de Galarian Gallery-subset. Deze gouden kaarten bevatten Palkia, Dialga, Giratina en Arceus in VSTAR-vorm en zijn enkele van de mooiste kaarten uit de vele tienduizenden kaarten die Pokémon Trading Card Game al rijk is. Ik heb er ondertussen twee van, en hoop de andere twee ook nog te kunnen bemachtigen.

In totaal bevat Crown Zenith zeventien Pokémon V, vijf VMAX, acht VSTAR en drie Radiant Pokémon, aangevuld dus met de eerder vermelde kaarten. Dat maakt het een zeer interessante set voor verzamelaars. Daarnaast is de hit rate (de kans dat je speciale kaarten zoals V, STAR en dergelijke) erg hoog, wat ook voor kinderen tof is. Ook zij hebben snel door welke de speciale kaarten zijn.

De hobby stond elf jaar lang op pauze, maar sinds december 2022 ben ik terug begonnen. Hierbij heb ik in sneltempo enkele te dure aankopen gedaan om sets zoals Astral Radiance, Brilliant Start en Celebrations (deels) te vervolledigen. Het zien van al deze nieuwe kaarten is een erg toffe ervaring, en dan voornamelijk als je prachtige gouden kaarten uit de Crown Zenith-pakjes te pakken krijgt. Er staan nog enkele leuke producten op til, maar nu kijk ik eigenlijk wel stiekem uit naar Scarlet & Violet eind deze maand. Met weer tientallen nieuwe Pokémon, kan de verzamelwoede ongenadig verdergezet worden. Helaas is en blijft het allemaal ontzettend duur, dus let zeker op je uitgaven!

Conclusie

Crown Zenith is voor mij een van de toffere sets, maar weet wel dat ik tien jaar lang een pauze had ingelast. Niets kan tippen aan de allereerste sets, maar The Pokémon Company weet het kaartspel alleszins interessant te houden. Met tal van V- en VSTAR-kaarten wordt het aantal hits omhooggetrokken en dan heb ik het nog niet gehad over de bijzonder mooie kaarten in de Galarian Gallery-set. Ik ben opnieuw verkocht!

Omdat het moeilijk is om op een vruilkaartspel een score te plakken, doen we het in deze review zonder score, plus- en minpunten.

Over

Beschikbaar vanaf

20 januari 2023
 
Terug
Bovenaan