Bordspelreview: IQ Six Pro

Puzzelbordspellen zijn een geweldige manier om de tijd te doden en je hersenen te oefenen. Alhoewel ik liever met vrienden bordspellen speel, kan een solospel of een hersenbreker me ook wel bekoren. Als een ware big brain-academie kan je de honderdtwintig uitdagingen van IQ Six Pro afwerken. Waarin verschilt deze puzzelvariant van zijn neven en nichten?

IQ Six Pro is een draagbaar puzzelspel, waardoor het een uitstekende optie is om mee te nemen als reisspel. De spelregels, al kan je dit nauwelijks regels noemen, bestaan erin om een opdracht te kiezen en de puzzelstukken te plaatsen zoals aangeduid op de opgave. De overige stukken dien je op de lege plaatsen te plaatsen en zo de unieke oplossing te vinden. Zover de regels die in dertien talen aangeboden worden. De doos bestaat verder uit een pamflet met andere SmartGames en een compacte doos met transparant deksel. De binnenkant van de doos heeft een rooster voor zowel 2D-uitdagingen als 3D-piramide-uitdagingen. Op de onderkant van de doos vind je een tweede rooster terug in de vorm van een vlinder. Samen met twaalf puzzelstukken kan je in IQ Six Pro drie verschillende grids hondertwintig puzzels afwerken.

Big brain voor een compact spel.


IQ Six Pro is vergelijkbaar met IQ-Puzzler Pro, behalve dat het spelgrid op basis van zeshoeken in plaats van vierkanten opgebouwd is. Dit verklaart de "Six" in de naam. De twaalf kleurrijke puzzelstukken zijn uit stevig plastic en komen in een even stevige transparante doos. Het spel heeft vijf moeilijkheidsniveaus, van beginner tot expert ("wizard"-moeilijkheidsgraad), zodat spelers van alle niveaus kunnen genieten van de uitdaging. Gaandeweg worden de opdrachten moeilijker. Door de zeshoekige vorm van de puzzelstukken is deze breinbreker iets uitdagender dan IQ-Puzzler Pro. De stukken durven namelijk al wat makkelijker uit elkaar vallen.



Hersenspelletjes werken op je concentratievermogen, aan je probleemoplossend vermogen, en verbeteren je ruimtelijk inzicht. Dit zijn toch de drie congnitieve skills die op de achterkant van de doos vermeld staan. Het spel is voor kinderen vanaf acht jaar, maar de “wizard”-moeilijkheidsgraad lijkt me toch wat te hoog gegrepen. IQ Six Pro levert voldoende uitdagingen en heeft me enkele avonden plezier beleefd. SmartGames heeft met IQ Six Pro een prima solo puzzelspel afgeleverd. Het grootste nadeel was om aan het einde van een vlinderpuzzel of een piramide uitdaging de puzzelstukken terug in de doos te proppen. Hoe vaak ik de eerste startuitdaging heb herhaald is niet meer bij te houden ondertussen. Verder is IQ Six Pro zijn geld zeker waard en neemt het spel niet veel plaats in.

Conclusie

IQ Six Pro is een uitstekende keuze voor iedereen die van puzzels en breinbrekers houdt. Het biedt een uitdagende en lonende spelervaring, terwijl het ook de mogelijkheid biedt om cognitieve vaardigheden te verbeteren en te ontspannen. Of je nu een beginner bent of een ervaren puzzelaar, IQ Six Pro is een geweldige manier om je geest scherp te houden en tegelijkertijd plezier te hebben.

Pro

  • Compact reisspel
  • Verschillende moeilijkheidsgraden
  • Toffe kleuren

Con

  • Piramidepuzzels vallen makkelijk uit elkaar
  • Puzzelstukken terug in de doos steken
6.5

Over

Uitgever

  1. SmartGames

Aantal spelers

1

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan