Boekenclub The New York Trilogy - Paul Auster (Boekenclub #5)

Welk boek wil je met de boekenclub lezen?


  • Totaal aantal stemmers
    9
  • Opiniepeiling gesloten .

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Het is alweer meer dan een kwartaal geleden sinds de laatste editie van onze boekenclub. Wat gaat de tijd toch snel!

Het was geen gemakkelijke opdracht om zelf voor een keer de boeken te nomineren... Telkens als ik dacht dat mijn keuze vastlag, besloot ik toch maar eens op te zoeken of alle boeken ook naar het Nederlands vertaald werden, en daar liep het meestal spaak. Ik ben er toch in geslaagd om drie ongelezen romans tussen mijn vele lijstjes te vinden die allen vertaald zijn, en waarin ik voldoende vertrouwen heb dat ze een breed lezerspubliek aanspreken.

Iedereen mag zich vrij voelen om mee te lezen! Je mag op zoveel boeken stemmen als je wil. Stemmen kan tot en met 27 april 2024.

1. The New York Trilogy - Paul Auster

"Maar zit die coldplayke nu echt serieus trilogieën te nomineren?!?!?!" Niet gevreesd: de drie novelles worden meestal samen in 1 boek verkocht en komen allemaal opgeteld neer op een 300-tal bladzijden.


The New York Trilogy is an astonishing and original book: three cleverly interconnected novels that exploit the elements of standard detective fiction and achieve a new genre that is all the more gripping for its starkness. In each story, the search for clues leads to remarkable coincidences in the universe as the simple act of trailing a man ultimately becomes a startling investigation of what it means to be human. Auster's book is modern fiction at its finest: bold, arresting and unputdownable.

Three stories on the nature of identity. In the first a detective writer is drawn into a curious and baffling investigation, in the second a man is set up in an apartment to spy on someone, and the third concerns the disappearance of a man whose childhood friend is left as his literary executor.

2. Gilead - Marilynne Robinson


A hymn of praise and lamentation from a 1950s preacher man. A testament to the sacred bonds between fathers and sons. A psalm of celebration and acceptance of the best and the worst that the world has to offer. This is the story of generations, as told through a family history written by Reverend John Ames, a legacy for the young son he will never see grow up. As John records the tale of the rift between his own father and grandfather, he also struggles with the return to his small town of a friend’s prodigal son in search of forgiveness and redemption.

3. Minor Detail - Adania Shibli


Minor Detail begins during the summer of 1949, one year after the war that the Palestinians mourn as the Nakba – the catastrophe that led to the displacement and expulsion of more than 700,000 people – and the Israelis celebrate as the War of Independence. Israeli soldiers capture and rape a young Palestinian woman, and kill and bury her in the sand. Many years later, a woman in Ramallah becomes fascinated to the point of obsession with this ‘minor detail’ of history. A haunting meditation on war, violence and memory, Minor Detail cuts to the heart of the Palestinian experience of dispossession, life under occupation, and the persistent difficulty of piecing together a narrative in the face of ongoing erasure and disempowerment.
 
Ik heb waarschijnlijk tevergeefs voor Gilead gestemd want ik heb die trilogie al zeker 10 jaar ongelezen in mijn kast staan :unsure:

The New York Trilogy heb ik vorig jaar gelezen en dat vond ik een toffe roman, goeie instapper voor wat postmoderne fictie!
 
Ik zal zien als ik er aan geraak want weinig exemplaren tout court over de verschillende bibs van Gent.. Wel veel ander werk van Paul Auster beschikbaar; nog aanraders? :)
 
Ja, ik heb zijn werk wel graag gelezen. Mijn introductie tot Paul Auster kwam door de korte roman Man in the Dark. De plot kan ik me niet meer herinneren, maar Auster kennende zal het wel iets met fluide entiteiten in een postmoderne samenleving zijn geweest. Ik herinner me vooral gesprekken tussen een dame en een oudere man (haar grootvader misschien?) waarin ze praten over films. Ik vond het een zeer aangenaam boekje en heb met plezier 's mans oeuvre verder verkend.

Ik heb lang nog niet alles van Auster gelezen, maar mijn favorieten zullen vermoedelijk The New York Trilogy en Leviathan blijven. Allebei echt de moeite. En als je de smaak te pakken hebt, zou je ook eens aan 4, 3, 2 1 kunnen beginnen. Dat is een hele brok, een soort bildungsroman in viervoud over dezelfde persoon maar dan ook weer niet? Of zoiets?
 
Ik zal zien als ik er aan geraak want weinig exemplaren tout court over de verschillende bibs van Gent.. Wel veel ander werk van Paul Auster beschikbaar; nog aanraders? :)
Ik heb hem opnieuw liggen. :unsure:

Leviathan moet ik nog lezen!
 
Ik heb hem afgelopen vrijdag uitgelezen en een paar dagen de tijd genomen om te reflecteren.

Die paar dagen had ik wel nodig om het te laten bezinken.

Om chronologisch door mijn leeservaring te gaan: na het lezen van de eerste novelle, City of Glass, was ik niet helemaal overtuigd van de richting die deze trilogie leek uit te gaan. De combinatie van de soms kinderlijke passages (die hele monoloog van Peter Stillman Jr bijvoorbeeld) met een dikke laag voordehandliggende symboliek erover beviel me niet, en ik had wel wat schrik dat de volgende verhalen dat elan gingen verder zetten. En hoewel ik besef dat een groot deel van de kinderlijke retoriek juist bewust wil lachen met enkele conventies van de klassieke detectiveroman, heb ik elders al betere deconstructies van het genre gelezen. Het eerste verhaal is wel een goede introductie tot het hoofdthema van de roman (het verlies van de identiteit en het opgaan in de Andere), en het open einde porde me dan ook aan om toch meteen de pagina om te slaan naar het vervolg.

In de tweede novelle, Ghosts, kon ik al meer mijn gading vinden. Het verhaal zelf, inclusief de personages, worden nog abstracter, maar doordat er ook veel motieven uit City of Glass in terugkomen, kreeg ik meer zekerheid dat deze trilogie wel degelijk naar een meer overkoepelend narratief was aan het toewerken, waarbij de trilogie meer zou worden dan enkel de som van de individuele delen die tot dan wel thematisch met elkaar verknoopt waren, maar zich nog niet noodzakelijk in hetzelfde literaire universum afspeelden.

Het slotstuk, The Locked Room, bracht dan de uiteindelijke synthese waar ik op had gehoopt. De verteller hint ergens redelijk expliciet dat hij de schrijver zou zijn van de eerste twee novelles. Ik heb de eerste twee verhalen niet herlezen, maar deze openbaring in gedachten houdend, lijkt het wel zo dat de eerste twee verhalen een poging zijn van de auteur om een uitklep te geven aan enerzijds zijn onopgeloste frustratie en obsessie ten opzichte van Fenshawe, en anderzijds zijn schuldgevoelens over wat zijn obsessieve gedrag naar zijn gezin toe teweegbrengt. De drie verhalen waren altijd al overduidelijke vraagstukken over identiteit, maar met dank aan het laatste verhaal worden ze ook uitingen van de angst om je geliefden in en door die onzekerheid te verliezen. Je moet er maar eens opletten hoevaak personages hun vrouw en/of kind verliezen of op het spel zetten.

De trilogie heeft een hoge herleesbaarheidsfactor, dus ik denk dat ik er ooit nog wel eens op zal terugkeren. Ik heb alleszins niet het gevoel dat ik alle betekenislagen al heb doorgrond, of alle literaire easter eggs heb ontdekt. Finaal oordeel: geslaagd!
 
Terug
Bovenaan