Blue screen watchdog

ElkeGaming

Active member
Iemand die verstand heeft met blue screen watchdog

Als ik bepaalde game speel freeze alles en krijg ik een blue screen van watchdog.
Ik heb de 2 ram latjes 2x nagekeken voor een error maar hebben geen error

- voeding: Corsair 1000x
- moederbord: Gigabyte B760 Aorus Master DDR4
- CPU: Intel 12900k
- RAM: 2x HyperX Fury Black DDR4 64Gb 3600mhz
- VGA: 4070Ti
- harde schijven M2. Kingston NV2 2 TB, 2x Samsung 870 Qvo 2TB
- Operating System: win 11

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk al is in uw eventviewer of je daar errors terugvind rond de tijd van die bluescreen.
Kan je die hier ook is delen dan?

Kun je eens specifiek doorgeven welke fout je krijgt?

Ik vermoed deze? DPC Watchdog Violation Error

en zoals fomix zegt, eens kijken in uw eventviewer.

Hier vind je alle info samen

Buiten kijken in eventviewer kan je ook de minidump file (punt 3 in de wiki) uitlezen voor meer details

Open de minidump file met nirsoft bluescreenview (gratis software , is wat éénvoudiger ook dan windbg aka windows debugger)

Ik heb gisteren bios update gedaan, Alleen mijn windows is nu niet meer geactiveerd.

Mocht het nog eens voor vallen zal ik een foto van maken

Is net voorgekomen

https://ibb.co/67Kb7GxJ de bluescreen error

Microsoft zelf legt de fout bij de CPU, misschien ben je iets met die resolutions?

Elders vond ik ook dat het door te hoge temperatuur kan veroorzaakt worden en was jij dat niet die hier een tijd terug temperatuurproblemen had met je 12900k of verwar ik nu met iemand anders?

Heb je uw probleem eigenlijk ook met andere games? Want Watch Dogs is toch al redelijk oud en zou uw cpu niet zo mogen stressen denk ik.

Onlangs wel een artikel gelezen rond efficiency & performance cores die problemen geven in 'ghost recon wildlands' (nog een Ubisoft game.
Mijn gok gaat naar daar als je in andere games geen problemen ervaart.
Zelf kreeg ik Wildlands gewoon niet aan de praat zonder efficiency cores uit te schakelen. Maar ik ging echt niet elke keer in mijn BIOS prullen alvorens ik een spel wil spelen.

Heb je uw probleem eigenlijk ook met andere games? Want Watch Dogs is toch al redelijk oud en zou uw cpu niet zo mogen stressen denk ik.

Onlangs wel een artikel gelezen rond efficiency & performance cores die problemen geven in 'ghost recon wildlands' (nog een Ubisoft game.
Mijn gok gaat naar daar als je in andere games geen problemen ervaart.
Zelf kreeg ik Wildlands gewoon niet aan de praat zonder efficiency cores uit te schakelen. Maar ik ging echt niet elke keer in mijn BIOS prullen alvorens ik een spel wil spelen.
Het is geen probleem met het spel Watch Dogs hé :wtf:

Microsoft zelf legt de fout bij de CPU, misschien ben je iets met die resolutions?

Elders vond ik ook dat het door te hoge temperatuur kan veroorzaakt worden en was jij dat niet die hier een tijd terug temperatuurproblemen had met je 12900k of verwar ik nu met iemand anders?
de hoge temps is opgelost met bracet erop te doen.

Vanmorgen ook al eens rondgekeken en de verdeling tussen power & efficiency cores zou ik ook eens bekijken door de efficiency cores eens uit te schakelen.

Ook een (lichte) cpu undervolt zou dit effect kunnen geven -- dus dat het BIOS juist ingesteld staat maar het moederbord in realiteit eigenlijk iets te weinig voltage aanlevert. Maar probeer eerst met die cores uit te zetten.

Vanmorgen ook al eens rondgekeken en de verdeling tussen power & efficiency cores zou ik ook eens bekijken door de efficiency cores eens uit te schakelen.

Ook een (lichte) cpu undervolt zou dit effect kunnen geven -- dus dat het BIOS juist ingesteld staat maar het moederbord in realiteit eigenlijk iets te weinig voltage aanlevert. Maar probeer eerst met die cores uit te zetten.
Heb je toevallig ook een youtube flimpje ervan? Want ik zou niet weten meteen waar te vinden.

Ik neem aan dat je een lijstje van alle cores te zien krijgt nadat je de "cpu cores enabling mode" aangezet hebt door het op 'selectable mode' te zetten in plaats van 'auto'. Daar kan je dan al de E-cores uitzetten. (uitleg staat op pagina 12 in de BIOS Setup handleiding van je moederbord)

BIOS > Tweaker > Advanced CPU Settings

-- CPU Cores Enabling Mode -> 'selectable mode'

-- Active P-Core/E-Core -> disable al de E-Cores

Ik neem aan dat je een lijstje van alle cores te zien krijgt nadat je de "cpu cores enabling mode" aangezet hebt door het op 'selectable mode' te zetten in plaats van 'auto'. Daar kan je dan al de E-cores uitzetten. (uitleg staat op pagina 12 in de BIOS Setup handleiding van je moederbord)

BIOS > Tweaker > Advanced CPU Settings

-- CPU Cores Enabling Mode -> 'selectable mode'

-- Active P-Core/E-Core -> disable al de E-Cores
Mercie, dat heb ik gedaan. Iets meer fps. En afwachten wat dat geeft.

Terug
Bovenaan