Bijberoep opstarten

Pivo1914

Member
Allen,

Velen denken eraan om iets in bijberoep te doen.
Mochten jullie de stap zetten, in wat zouden jullie dat dan doen en waarom zouden jullie dat willen doen….

Meer inkomen?
Vrije tijd doden?
Minderen met aantal uren in hooddberoep?

Zei die reeds gestart zijn, bevalt het jullie nog steeds en zouden jullie anderen aanmoedigen om ook de stap te zetten of zijn er ook minder leuke zaken aan…

Gr

Ja, ik zou het zo opnieuw meteen doen.

Of iemand anders dat zelf wil doen, hangt echt van veel dingen af.

Minder leuke zaken: administratie en soms de stress van klanten te vinden (maar dat is wel minder prangend als je een hoofdjob hebt).

Als fotograaf trouwens :)

Allen,

Mochten jullie de stap zetten, in wat zouden jullie dat dan doen en waarom zouden jullie dat willen doen….

Meer inkomen?
Vrije tijd doden?

Zei die reeds gestart zijn, bevalt het jullie nog steeds en zouden jullie anderen aanmoedigen om ook de stap te zetten of zijn er ook minder leuke zaken aan…

Gr
Zelf al enkele bijberoepen gedaan:
- sportjournalist (2005-2011): gewoon hobby waar ik inkomsten uit haalde (en veel kosten, gezien ik naar het buitenland ging).
- webshop (2013-2018): was eigenlijk bijberoep van mijn vrouw, ik maakte de website ervoor en hiep op de beurzen waar ze stond (opzetten, afbreken, helpen verkopen). Gewoon leuk projectje.
- vakantiewoning (2021-nu): Mijn vrouw wou dit al lang doen, ik hield de boot af tot de intresten goed stonden en we de gepaste woning vonden. Zeker interessant en leuk om te doen. Hebben er na een drukke opstartperiode (zo'n 8 maand) nu samen ongeveer 10 uur per week werk aan en brengt goed op (zeker als je alles in de toekomst in rekening brengt). Doen alles zelf (poetsen, website, boekhouding, ...) behalve het wassen van de lakens (hebben daar het materiaal niet voor).
- juridisch/financieel advies (2024-nu): laagdrempelig eerstelijnsadvies voor werknemers van bedrijven rond belastingen etc. Nooit arbeidsrecht-advies, omdat dit met mijn vaste job zou conflicteren. Gestart via een contact op dit forum hier en een leuk extraatje.

De reden waarom dat ik dit doe is omdat ik altijd graag met verschillende zaken bezig ben, me focussen op 1 taak lukt me moeilijker. Ik kies dan ook bewust voor een job met een beperkter aantal uren, zodat ik 1 dag per week extra vrij heb om nog iets anders te doen.

Allen,

Meer inkomen?
Vrije tijd doden?

Gr

Mijn eerste opmerking: bezint eer ge begint. Als je de intentie hebt om iets zéér kleinschalig te doen en niet (serieus) te groeien, dan kan zelfstandige in bijberoep leuk zijn. Maar als je het allemaal serieus wil aanpakken, dan is het fiscaal véél beter een vennootschap, of beter nog, een maatschap (vof/commV) op te richten.
Als zelfstandige in bijberoep word je al snel gepluimd, en al helemaal als je nog voltijds werkt en niet erg veel kosten kan inbrengen.

Ik wil dit al lang doen. Maar heb geen flauw idee in wat. Ik heb enorm veel interesses en kan vrij veel, maar ik ben nergens expert genoeg in, of mijn interesse is nergens groot genoeg in. Of zijn het zaken waar ik niet denk dat er geld mee te verdienen is. Of is de opstartkost veel te groot.

Ook heb ik er eigenlijk totaal geen tijd voor. Ik zou iets willen waar ik mij mee kan bezig houden wanneer ik wil en kan. Dus niets waar mensen op mij zouden moeten wachten, of dat ik met mensen moet afspreken.

Waar ik al aan gedacht heb:
- Tuinmeubilair maken
- Infinity salontafels maken
- T-shirts bedrukken (ook eigen designs)
- Collect&Go driver
- ...

2 van mijn neven zijn tuinaannemer in bijberoep. Ik heb er ook al aan gedacht om hen daar af en toe bij te helpen. (Alles officieel uiteraard). Maar dan hang ik af van hun planning en wanneer ze mij nodig hebben.

Ik wil dit al lang doen. Maar heb geen flauw idee in wat. Ik heb enorm veel interesses en kan vrij veel, maar ik ben nergens expert genoeg in, of mijn interesse is nergens groot genoeg in. Of zijn het zaken waar ik niet denk dat er geld mee te verdienen is. Of is de opstartkost veel te groot.

Ook heb ik er eigenlijk totaal geen tijd voor. Ik zou iets willen waar ik mij mee kan bezig houden wanneer ik wil en kan. Dus niets waar mensen op mij zouden moeten wachten, of dat ik met mensen moet afspreken.

Waar ik al aan gedacht heb:
- Tuinmeubilair maken
- Infinity salontafels maken
- T-shirts bedrukken (ook eigen designs)
- Collect&Go driver
- ...

2 van mijn neven zijn tuinaannemer in bijberoep. Ik heb er ook al aan gedacht om hen daar af en toe bij te helpen. (Alles officieel uiteraard). Maar dan hang ik af van hun planning en wanneer ze mij nodig hebben.

Op basis van wat je hierboven zegt : "Ik zou iets willen waar ik mij mee kan bezig houden wanneer ik wil en kan. Dus niets waar mensen op mij zouden moeten wachten, of dat ik met mensen moet afspreken." zou ik aanraden om eerder de optie met uw 2 neven te bekijken.

Al de andere zaken zijn vooral zaken waar mensen op zitten te wachten imo.

On topic:
Zelf ben ik zelfstandig in bijberoep voor administratieve werken. Ik werk daarnaast nog 36u in fulltime, dinsdagnamiddag ben ik 4u vrij voor mijn bijberoep en afspraken te regelen.

Ik werk dus voornamelijk die namiddag en enkele avonden in de week. Ik dien wel rekening te houden met de te halen deadlines voor de klanten maar die zijn redelijk haalbaar zonder mezelf te moeten opjagen..

Ik heb alvast geen spijt. Ik verdien aardig wat bij en heb relatief weinig kosten. Moet zelf mijn best doen om wat kosten te maken of ik heb helemaal niks anders.

Op basis van wat je hierboven zegt : "Ik zou iets willen waar ik mij mee kan bezig houden wanneer ik wil en kan. Dus niets waar mensen op mij zouden moeten wachten, of dat ik met mensen moet afspreken." zou ik aanraden om eerder de optie met uw 2 neven te bekijken.

Al de andere zaken zijn vooral zaken waar mensen op zitten te wachten imo.

On topic:
Zelf ben ik zelfstandig in bijberoep voor administratieve werken. Ik werk daarnaast nog 36u in fulltime, dinsdagnamiddag ben ik 4u vrij voor mijn bijberoep en afspraken te regelen.

Ik werk dus voornamelijk die namiddag en enkele avonden in de week. Ik dien wel rekening te houden met de te halen deadlines voor de klanten maar die zijn redelijk haalbaar zonder mezelf te moeten opjagen..

Ik heb alvast geen spijt. Ik verdien aardig wat bij en heb relatief weinig kosten. Moet zelf mijn best doen om wat kosten te maken of ik heb helemaal niks anders.
Hoe vind je klanten voor administratieve werken? Hoe begin je daar eigenlijk aan?

Omdat je dat graag doet, terwijl je dat (nog) niet kan doen in hoofdberoep wegens te weinig ervaring.

Een tiental jaar geleden had ik een bijberoep om af en toe wat software te schrijven. Het ene jaar haalde ik bv. €5.000 omzet, het andere jaar was dat 0.

Uiteindelijk ben ik ermee gestopt omdat de vaste kosten: boekhouder, provinciebelasting, sociaal secretariaat, … te hoog opliepen in verhouding tot wat het opbracht.

Ik hoor van andere software developers vaak hetzelfde verhaal: wisselvallige inkomsten, maar wel structureel hoge kosten om alles draaiende te houden.

Ik vroeg me af hoe jullie dat aanpakken. Zijn er manieren om het eenvoudiger of goedkoper te organiseren als je inkomsten erg variabel zijn?

Een tiental jaar geleden had ik een bijberoep om af en toe wat software te schrijven. Het ene jaar haalde ik bv. €5.000 omzet, het andere jaar was dat 0.

Uiteindelijk ben ik ermee gestopt omdat de vaste kosten: boekhouder, provinciebelasting, sociaal secretariaat, … te hoog opliepen in verhouding tot wat het opbracht.

Ik hoor van andere software developers vaak hetzelfde verhaal: wisselvallige inkomsten, maar wel structureel hoge kosten om alles draaiende te houden.

Ik vroeg me af hoe jullie dat aanpakken. Zijn er manieren om het eenvoudiger of goedkoper te organiseren als je inkomsten erg variabel zijn?

Uhm, als je (quasi) geen inkomsten hebt uit je zelfstandige activiteit, dan vallen de vaste kosten toch reuze mee? De boekhouding kan je probleemloos zelf doen (zijn letterlijk een paar extra codes invullen), sociale bijdragen zijn er niet als je onder dat treshold-bedrag van +/-1800€ zit, ... De provinciebelasting is zowat het enige waar je niet kan onderuit muizen (tenzij je in Vlaams Brabant woont dacht ik).

Zelfstandige in bijberoep is enkel de moeite waard als je zoveel kosten kan maken dat je nét geen sociale bijdragen moet afgeven en al geen heel hoog inkomen hebt uit je hoofdberoep (doordat je bvb. 3/5e of 4/5e werkt). ZIB is een handige manier om van je hobby deels je 'beroep' te maken zodat je bv. cursussen, specifieke software/apparatuur, gsm/internetkosten, ... (en andere zaken waar je privé ook nog iets aan hebt) kan aftrekken (op voorwaarde natuurlijk dat er ook iets 'binnenkomt').
Maar als je echt de intentie hebt om veel omzet te willen halen en/of niet veel kosten kan maken, dan richt je beter een vennootschap op. Als ZIB word je al heel snel een gepluimd kieken en betaal je sociale bijdragen voor Jan Lul (want je hebt er niks aan).

Dus om op je vraag te antwoorden: nee, goedkoper kan je je als zelfstandige niet 'organiseren'. Het is ZIB of het is niks.

Zelfs al brengt het niets op, voor de meeste is het een hobby. Of is het iets waar men nog te weinig ervaring mee heeft om er full time zelfstandige van te worden. Dus je moet dan ook niet denken dat je daar opeens €1500 netto extra inkomsten door gaat hebben. Ik heb het 3 jaar gedaan en dan de stap gezet. Zonder die eerste 3 jaar kun je die stap naar hoofdberoep niet doen want je maakt nog teveel fouten. Ik werkte als bijberoeper ook meestal voor andere mensen in bijberoep, ik kon als bijberoep niet werken voor een groot deftig bedrijf (of course)

Bekijk het als een leerproces. Het zou weinig met geld mogen te maken hebben.

Goh ja, geen vetpot. Op zaterdagmorgen 5u werken aan €15 per uur is toch €75 netto iedere week ofwel €300 extra loon iedere maand. Dat is toch lekker verdiend. Iedereen zit te zagen over zijn veel te laag pensioen, maar je kan op amper 5u per week €300 bij uw pensioen bijtellen. Laat ons niet vergeten dat dit voor de werkgever ook een lage kost is.

Als je vroeger iemand €300 wou geven per maand, via interim, dan kostte dat voor de werkgever een kleine €600. Waarom denk je dat zwart geld is uitgevonden? Daarom dus. En daarom zijn flexijobs uitgevonden.

Zijn die flexijobs ook niet beperkt in loon/uur?

Vaak zijn dit inderdaad horeca jobs/ driver etc…
Ja idd, daar zijn lonen van 15 a 17 per uur de normaalste zaak.

Maar als je gaat meedraaien in de bouw ga je toch niet werken aan 16 euro…..

Aan 8h per dag (dus 220h per maand) is dat ~1800 netto per maand. Dat lijkt me nu toch niet slecht? Als je dat kunt combineren met je huidige job 9/10 of 8/10 of zelfs full time te combineren is dat gewoon money printen met brainless activiteit. Beetje tourtjes rijden met een colruyt delivery autootje of wat broden rondrijden naar broodautomaten.

Moest ik geen kinderen hebben, ik zou het wel weten. 2-3x per week 's avonds wat rondrijden. Muziekje op. Ergens 3000 euro per jaar belastingvrij binnenharken. De sociale zekerheid en de laaggeschoolde werkkrachten danken u.

Ik vind het zeer problematisch dat je zo goed als voorwaardeloos een nettoloon kunt verdienen >> startloon voor middengeschoolde jobs. Waarom zou een leraar of startende administratief bediende met een bachelor diploma of gelijkaardige profielen die jobs niet doen ? Ze betalen zo goed als hetzelfde, soms beter dan hun 'echte' job. En de laaggeschoolde die wordt uit de markt geduwd.

Toch bleef het complex om wettelijk volledig in orde te zijn bij onregelmatige inkomsten. Na enkele kwartalen zonder omzet vroeg de fiscus zelfs om mijn zaak stop te zetten.

Dus je was wel BTW-plichtig? (Is trouwens de stopzetting van je BTW-nummer wat men vraagt wat niet hetzelfde is als de stopzetting van een zaak/ondernemingsnummer.)

Meestal raad ik het volgende aan voor bijberoep
Heb je een vrijstelling voor BTW, dan kan je het zelf doen.
Ben je BTW-plichtig, dan is het wel aan te raden dat je een boekhouder hebt of toch heel goed weten waarmee je bezig bent. (want BTW-boetes zijn vaak heftig. En het BTW-wetboek is niet het wetboek inkomstenbelastingen. Twee verschillende wetboeken, veel verschillende regels.)

Laatst bewerkt:
Dus je was wel BTW-plichtig? (Is trouwens de stopzetting van je BTW-nummer wat men vraagt wat niet hetzelfde is als de stopzetting van een zaak/ondernemingsnummer.)

Meestal raad ik het volgende aan voor bijberoep
Heb je een vrijstelling voor BTW, dan kan je het zelf doen.
Ben je BTW-plichtig, dan is het wel aan te raden dat je een boekhouder hebt of toch heel goed weten waarmee je bezig bent. (want BTW-boetes zijn vaak heftig. En het BTW-wetboek is niet het wetboek inkomstenbelastingen. Twee verschillende wetboeken, veel verschillende regels.)
Ja, ik was inderdaad btw plichtig.
Het probleem was dat de klanten waarvoor ik werkte facturen met btw wouden.

En bijna alle collega's die na hun uren iets wouden bijverdienen zijn ook gestopt omdat het te veel rompslomp was.

Maar als je echt de intentie hebt om veel omzet te willen halen en/of niet veel kosten kan maken, dan richt je beter een vennootschap op. Als ZIB word je al heel snel een gepluimd kieken en betaal je sociale bijdragen voor Jan Lul (want je hebt er niks aan).
-> De omzet doet er absoluut niet toe, het is de belastbare winst die er toe doet, dus (ruwweg) omzet min kosten. Je kan gerust veel omzet en veel kosten of weinig omzet en veel kosten hebben, zal je niet voor problemen zorgen.
-> Als je een grote omzet hebt met weinig kosten, zal je idd sociale bijdragen betalen, maar is dat niet noodzakelijk voor nul. Je hebt nog altijd een pensioen die je eruit kan halen. Verlieslatend, ja, maar niet voor niks.

De druppel voor mij was dat je enkel voltijds ouderschapsverlof mag combineren met een bijberoep (toen toch, ik weet niet of dat nog steeds zo is).
je kon altijd al deeltijds ouderschap combineren met een bijberoep. Alleen kreeg je geen uitkering.

Sinds een tijdje kan je ook deeltijds ouderschapsverlof mét uitkering combineren met een bijberoep, mits je al 12 maand actief bent als zelfstandige.

-> De omzet doet er absoluut niet toe, het is de belastbare winst die er toe doet, dus (ruwweg) omzet min kosten. Je kan gerust veel omzet en veel kosten of weinig omzet en veel kosten hebben, zal je niet voor problemen zorgen.

Als je letterlijk een zin later zou lezen, zal je zien dat ik hetzelfde zeg. Veel omzet en weinig kosten draaien is echt het domste idee wat je kan doen als ZIB.

-> Als je een grote omzet hebt met weinig kosten, zal je idd sociale bijdragen betalen, maar is dat niet noodzakelijk voor nul. Je hebt nog altijd een pensioen die je eruit kan halen. Verlieslatend, ja, maar niet voor niks.

Enkel wanneer je even veel sociale bijdragen betaalt als zelfstandigen in hoofdberoep maakt het iets uit voor je pensioen. Maar tenzij je zo zot bent om dat vrijwillig te doen en niet aan +/- >18000€ per jaar zit met die zelfstandige activiteit, geraak je niet aan die +/- 900€ sociale bijdragen per kwartaal (en is het dus voor Jan Lul).

Terug
Bovenaan