Bewust alleenstaande ouders en impact op het kind

"Jup, het ouderschap is exact wat ik me had voorgesteld, alles loopt perfect volgens plan! 👌"
Hahaha ja dat niet, maar kom, je kan je toch grofweg iets inbeelden op voorhand? Gedaan met vrije tijd enz? Dat het soms lastig is en dat je de kleine naar het containerpark wilt doen...
Als BAM word je dan nog langs alle kanten begeleid enz.
 
Dat blijf ik zo een rare vinden... Nee, ik had op voorhand niet kunnen inschatten wat chronisch slaaptekort gedurende jaren met me zou doen bvb. :unsure:

Ik ken ook geen enkele ouder die zegt: "Jup, het ouderschap is exact wat ik me had voorgesteld, alles loopt perfect volgens plan! 👌"
ik was zo naïef in het begin

Ik kan goed om met weinig slaap dus ik dacht easypeasy maar chronisch slaaptekort is echt next level en niet op voorhand in te schatten.
Als ge 7 maand aan een stuk quasi iedere nacht om de 30-40min moet opstaan zit ge er toch vlug door :p

plus voor ge een kind hebt kunt ge makkelijk "recupereren" door de avond erop vroeg gaan slapen of luieren in de zetel maar met een kind? nah

en dan nog niet gesproken hoe immens hard ik het vaak ziek zijn had onderschat...
 
Laatst bewerkt:
Hahaha ja dat niet, maar kom, je kan je toch grofweg iets inbeelden op voorhand? Gedaan met vrije tijd enz? Dat het soms lastig is en dat je de kleine naar het containerpark wilt doen...
Als BAM word je dan nog langs alle kanten begeleid enz.
Zelfs al HAD je het je kunnen inbeelden... Toen kwam plots covid... En kon die kleine maandenlang niet naar de crèche, velen moesten tegelijkertijd van huis uit werken,.. het jaar daarop klassen en leefgroepen in de opvang die om de 5 botten een week volledig ongepland sloten,... Dat zijn allemaal zaken die stevig inhakken op veel ouders en 2j lang gigantisch veel meer stress heeft opgeleverd dan ooit iemand had kunnen voorzien he.
 
Tjah het is gigantisch zwaar, maar als je de beslissing samen maakt met je moeder zie ik niet meteen een probleem. Dan is het voor de persoon zelf een kwestie van er voor te zorgen dat ze geen misbruik maakt van de barmhartige ouder door hun kind elk weekend te dumpen om op TML/We Can Dance/... wat pillen te pakken en los te gaan alsof er niets aan de hand is.

Maar dat is een balans die élke ouder moet opmaken, ook bij 'voltallige' gezinnen. Je maakt samen de keuze om samen een last te dragen en je waakt er samen over dat alles in balans is. In dat geval van die BAM is het een keuze waar een externe persoon mee in moet stappen.

Erger vind ik mensen die een kind maken en dan zonder afspraken dat kind te pas en te onpas overal dumpen omdat ze hun leven niet willen aanpassen.

Ikzelf zou het niet doen, ik zou alleen niet naar behoren kunnen zorgen voor een kind. Niet dat ik bedoel dat ik het zou verwaarlozen, maar ik zou alleen niet optimaal kunnen zorgen voor het kind. Daarvoor heb je nu eenmaal hulp nodig. En mijn ouders zullen al veel voor mijn kind doen, zoals ze voor al hun kleinkinderen doen, maar zij hebben het recht op een goede oude dag met voldoende tijd voor zichzelf. Ik ga dat niet hypothekeren.
 
Ik wil best geloven dat "all other things equal" je beter met twee ouders bent dan met een.

Maar hoe groot is dat verschil, en blijft dat in de realiteit nog significant als je alle andere variabelen in rekening neemt? Want relaties gaan al eens door een dal, of er duiken andere spanningen op, mensen zijn geen ideale ouders, enz.
In een stereotyp geval van "Kelly die zwanger werd achter het schietkraam" lijkt het me makkelijk gezegd, maar ik heb er toch mijn twijfels bij of hét probleem van de volgende generatie nu bij BIMBAMBOMs zit. Allez dat is zo'n makkelijke schietschijf voor de verontwaardige goegemeente, want geen traditioneel gezin natuurlijk, maar als je dan bv. steun krijgt van de grootouder(s), gohja (ooit was het normaal dat die inwoonden hé).

Je kan je ook de vraag stellen of een ontfermende grootouder slechter of beter is dan met twee voltijds te werken en je kind 5 dagen per week van 7u tot 18u naar een crèche sturen. Waarmee ik bedoel dat we volgens mij op veel vlakken de opvoeding van onze kinderen niet-ideaal maken, en dit compleet normaal wordt bevonden want er moet geld verdiend worden.

In China werkt veel volk met een standaard industriejob van 8u tot 20u, 6 dagen op 7. Iedereen met kinderen heeft dan ook inwonende grootouders (of ze gaan bij hen wonen), die de kinderen voor hun rekening nemen. Mijn Chinese ex-studente gaf aan dat ze in dat systeem wel BAM ging worden als ze niemand had tegen een bepaalde leeftijd.

Overigens vind ik het ouderschap tot hiertoe min of meer zoals ik het me had ingebeeld, maar dat is dan met een hoop horrorverhalen van een naïeve vriend op voorhand ("niemand had mij gezegd dat ik geen tijd meer ging hebben" - echt?) en een al bij al tot hiertoe makkelijke baby.
 
Ik vind dit zo'n vreemd onderwerp om uberhaupt een mening over te hebben, en ik vind het een hele rare redenering dat een vrouw alleen de facto een slechtere startsituatie zou zijn voor het kind. Doe maar wat op zou ik zo zeggen, dat doen we tenslotte allemaal.
Ik vind dit dan weer een vreemde houding. Wij zijn de afgelopen decennia geëvolueerd naar een regeltjesmaatschappij, waar voor de meest onnozele zaken soms tot in het absurde regeltjes zijn gemaakt. zie bv ook naar sommige van de forum regels hier ;)

Maar zolang je zelfstandig kan ademen als volwassene mag je dan wel à volonté hulpeloze wezentjes produceren zonder enige garantie dat je ervoor kan en zal zorgen :crazy:
 
Laatst bewerkt:
Erger vind ik mensen die een kind maken en dan zonder afspraken dat kind te pas en te onpas overal dumpen omdat ze hun leven niet willen aanpassen.
Misschien niet het juiste topic om deze discussie verder te zetten maar vind ik dus ook.

ik zie het vaak waar koppels hun kind praktisch ieder weekend van zaterdag tot zondag "dumpen" bij de grootouders.

let op: natuurlijk zijn we meer dan enkel maar mama/papa maar ik vind bv. de tijd met ons dochter tijdens de week al zo beperkt dat ik er in het weekend toch graag het maximum eruit wil halen.
 
Misschien niet het juiste topic om deze discussie verder te zetten maar vind ik dus ook.

ik zie het vaak waar koppels hun kind praktisch ieder weekend van zaterdag tot zondag "dumpen" bij de grootouders.

let op: natuurlijk zijn we meer dan enkel maar mama/papa maar ik vind bv. de tijd met ons dochter tijdens de week al zo beperkt dat ik er in het weekend toch graag het maximum eruit wil halen.
Kan ik begrijpen, maar waar is dan de koppeltijd?
Hier is die sterk verwaterd langs mijn kant, madam ziet mij nog graag. Ik worstel met mijn gevoelens en denk aan scheiden.
 
Tjah het is gigantisch zwaar, maar als je de beslissing samen maakt met je moeder zie ik niet meteen een probleem.
Die beslissing had ze niet genomen samen met haar moeder, na een paar jaar is ze bij haar moeder gaan inwonen omdat het alleen te moeilijk werd.
 
Kan ik begrijpen, maar waar is dan de koppeltijd?
Hier is die sterk verwaterd langs mijn kant, madam ziet mij nog graag. Ik worstel met mijn gevoelens en denk aan scheiden.
Nee dat bedoel ik net, je moet ook aan jezelf/koppel denken en het kind/de kinderen soms weg doen is natuurlijk geen probleem maar ik vind het vreemd wanneer mensen dit zo goed als ieder weekend doen (in combinatie met full time werken).

wij gaan ook vaak iets eten en dan komt mijn zus of iemand anders babysitten maar dan ligt onze dochter al te slapen dus heb ik niet het gevoel dat er quality time met haar verloren gaat, if that makes sense.
 
Misschien niet het juiste topic om deze discussie verder te zetten maar vind ik dus ook.

ik zie het vaak waar koppels hun kind praktisch ieder weekend van zaterdag tot zondag "dumpen" bij de grootouders.

let op: natuurlijk zijn we meer dan enkel maar mama/papa maar ik vind bv. de tijd met ons dochter tijdens de week al zo beperkt dat ik er in het weekend toch graag het maximum eruit wil halen.
Bevriend koppel heeft een zoontje dat een beetje jonger is dan ons dochtertje. Ze wonen vlak over grens in Nederland, ouders aan ene kant wonen in Friesland, ouders aan andere kant in Heist-op-den-Berg. Als ik daar van hoor wat die soms allemaal uitsteken... Kind regelmatig een week dumpen bij grootouders, Buren die hem van crèche gaan halen, gewoon meenemen als ze op café gaan, ...

Een heel contrast met hoe wij ermee omgaan...
 
Ik vind dit dan weer een vreemde houding. Wij zijn de afgelopen decennia geëvolueerd naar een regeltjesmaatschappij, waar voor de meest onnozele zaken soms tot in het absurde regeltjes zijn gemaakt. zie bv ook naar sommige van de forum regels hier ;)

Maar zolang je zelfstandig kan ademen als volwassene mag je dan wel à volonté hulpeloze wezentjes produceren zonder enige garantie dat je ervoor kan en zal zorgen :crazy:
Die absurde regeltjes over onnozele zaken zijn dan ook maar dat: dingen waar niemand echt van wakker ligt buiten wat verontwaardigde zielen met tijd teveel.

Dat is heel wat anders dan het recht op kinderen aanvallen, en mogelijk tegelijkertijd de fysieke integriteit van mensen. Dat wil (bijna) niemand doen, te meer door het huizenhoog trauma door de vorige ideologische groep die dat effectief deed. En al dat dan om in een welvarend Westers land bepaalde mensen kinderen te ontzeggen, terwijl er elders in heel andere omstandigheden kinderen opgroeien. Dat krijg je volgens mij nooit democratisch geregeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit dan weer een vreemde houding. Wij zijn de afgelopen decennia geëvolueerd naar een regeltjesmaatschappij, waar voor de meest onnozele zaken soms tot in het absurde regeltjes zijn gemaakt. zie bv ook naar sommige van de forum regels hier ;)

Maar zolang je zelfstandig kan ademen als volwassene mag je dan wel à volonté hulpeloze wezentjes produceren zonder enige garantie dat je ervoor kan en zal zorgen :crazy:
Tja, ik zie niet in wat ge daar aan zou willen/kunnen doen. Wie zijt gij of ik om te oordelen over wie kinderen mag hebben? Ik vind het ook triestig wanneer er een kind geboren wordt van een schizofrene drugsverslaafde moeder, ik snap dat dat niet bepaald bevorderlijk is voor het geluk van dat kind, maar wat wilt ge daar tegen doen? Gaat ge die mensen continu onder bewaking plaatsen? Verplichte abortus? Dat gaat gewoon niet.
Het enige dat ge kunt doen is stemmen op partijen die daadwerkelijk willen zorgen dat de zaken beter worden voor de kwetsbaarste groep in de maatschappij.
 
Laatst bewerkt:
Als de staat gaat beslissen wie wel en geen kinderen mag krijgen zit je niet alleen met een democratisch deficit, maar vergroot je ook de demografische problemen. Vergrijzing is al een groot probleem, dat wil je toch niet verergeren? Er zou eerder een nataliteitsbeleid moeten komen, waarbij kinderen krijgen wordt gestimuleerd dan dat je mensen gaat ontmoedigen om kinderen te krijgen omdat ze eerst een soort staatsexamen moeten doen waarbij wordt geëvalueerd of ze wel capabel zijn.

Wat je als maatschappij wel kan doen is een vangnet creëeren en ingrijpen als de veiligheid van het kind in het gedrang komt. Maar met goede intenties een beleid in leven roepen waarbij wordt beslist wie wel en geen kinderen mag krijgen ... dat is totalitaire betutteling.

En nee, het is zeker niet oké dat een crackverslaafde vrouw een 5de kind krijgt van een 5de vader. Maar op basis van zo'n extreem geval het recht op kinderen krijgen beknotten gaat er wel over.
 
Dat is heel wat anders dan het recht op kinderen aanvallen, en mogelijk tegelijkertijd de fysieke integriteit van mensen
Ik wil dat recht helemaal niet aanvallen. Maar kinderen kiezen er zelf nooit voor om geboren te worden, terwijl ze soms wel in schrijnende situaties terechtkomen. En daar kan je misschien wel iets aandoen als overheid. Leuk dat er allemaal vangnetten bestaan, maar nog beter zou zijn dat die vangnetten niet moeten aangesproken worden.
Tja, ik zie niet in wat ge daar aan zou willen/kunnen doen.
Is inderdaad geen gemakkelijk vraagstuk, maar je kan vanalles bedenken waardoor (sommige) mensen misschien eens 2x nadenken voor ze eraan beginnen terwijl ze er nu misschien wat licht over gaan. Want eens het kind er is, is er geen weg meer terug natuurlijk.
Wie zijt gij of ik om te oordelen over wie kinderen mag hebben?
Jama, ik oordeel daar toch niet over. Ik leg alleen uit dat ik het zeer frappant vind dat er zoveel zaken voor ons bepaald worden, maar als we kinderen op de wereld willen zetten, gaan we er dan gewoon vanuit dat iedereen daar de nodige financiële en geestelijke competenties voor heeft?
Als de staat gaat beslissen wie wel en geen kinderen mag krijgen zit je niet alleen met een democratisch deficit, maar vergroot je ook de demografische problemen. Vergrijzing is al een groot probleem, dat wil je toch niet verergeren?
Het is niet omdat je nu de competentie niet bezit, dat je hier niets aan kan doen. Toch? Het lijkt me een beter plan om mensen vooraf even bij te schaven dan achteraf de kinderen met de gebakken peren te laten zitten.
Er zou eerder een nataliteitsbeleid moeten komen, waarbij kinderen krijgen wordt gestimuleerd dan dat je mensen gaat ontmoedigen om kinderen te krijgen omdat ze eerst een soort staatsexamen moeten doen waarbij wordt geëvalueerd of ze wel capabel zijn.
We vinden het allemaal normaal dat je les moet volgen en verschillende examens moet afleggen voor je met de auto op de baan mag. Dat is uiteindelijk toch ook maar om ervoor te zorgen dat mensen die zichzelf zouden overschatten zomaar in een auto zouden kruipen en de baan opvlammen en er daar een zootje van maken? Maar wanneer we het over kinderen maken hebben, gaan we er plots wel vanuit dat mensen voldoende zelfkennis hebben om voor zichzelf uit te maken dat ze er klaar voor zijn.
 
Nee dat bedoel ik net, je moet ook aan jezelf/koppel denken en het kind/de kinderen soms weg doen is natuurlijk geen probleem maar ik vind het vreemd wanneer mensen dit zo goed als ieder weekend doen (in combinatie met full time werken).

wij gaan ook vaak iets eten en dan komt mijn zus of iemand anders babysitten maar dan ligt onze dochter al te slapen dus heb ik niet het gevoel dat er quality time met haar verloren gaat, if that makes sense.
Das toch een afweging die elke ouder voor zich moet maken? Onze kinderen gaan regelmatig bij oma, opa, tante, meter, ... slapen. Deels omdat dit nodig is door het soort werk dat we doen en deels omdat we in het weekend regelmatig met vrienden of als koppel iets gaan doen. Zowel onze kinderen als degene waar ze bij logeren, genieten hier ten volle van. Extra voordeel dat we wat langer kunnen blijven liggen 😄 de rest vd dag zijn we dan goed uitgeruste ouders die nog voldoende quality time hebben met hun kinderen 🤷‍♀️
 
Terug
Bovenaan