Auto betrouwbaarheid BMW 1-serie

CaptainM

New member
Dag iedereen,

Binnenkort ben ik van plan om een tweedehands auto te kopen, en daarvoor was ik aan het kijken richting een BMW 1-serie (ik ben een BMW fan). Ik was eerst aan het kijken naar een BMW 118i automaat, maar een bevriende garagist vertelde me dat ik beter voor een 4 cilinder ga zoals een 120i, omdat er veel problemen zijn met de distributieketting van de 3 cilinders. Ik vroeg mij af in welke mate dat dit waar is? Ik heb een voorliefde voor BMW, maar hoe betrouwbaar zijn deze 1-reeks modellen eigenlijk? Ik hoor heel veel over problemen met de distributieketting, al na 50k of 60k kilometers. Zijn er hier meer problemen mee dan bij andere autoconstructeurs zoals een VW Golf, Audi A3,...? Met mijn budget kan ik een tweedehands BMW 120i kopen met 40k of 60k kilometers, maar ik zou ook een VW Golf kunnen kopen met 20k kilometers op de teller. Ik zou het niet erg vinden dat de BMW een jaartje ouder is en al wat meer kilometers heeft, maar als het inderdaad klopt dat er al zo vroeg problemen zijn met de distributieketting...
 
Zowel @Topgear en ik hebben een 116d van het bouwjaar 2015-2016
Hij zit aan +225k km, ik tik binnen 2-3 weken 300k km aan.
Voor zover ik begrepen heb, is hij nooit stuk gegaan bij hem.
Mijn "problemen" begonnen rond zijn kilometerstand: turbodruksensor kapot rond 225k km, riem en gloeipluggen op 250k km vervangen (is geen "probleem", maar gewoon slijtage). Op 285k km zijn de wervelkleppen en de tuebodruk sensor weer vervangen.
Ohja..rond 225k km bleek mij' EGR-koeler kapot te zijn..een fabrikagefout lol.
En ik rijd na bijna 300k km nog steeds op mijn originele koppeling. Toegegeven ik rijd dagelijks minimaal +-200km waarvan 98% snelweg. Dus veel wordt hij niet belast.

Edit: ohja rond 270-280k km is mijn kabel van de injectie gescheurd en zijn ze mij komen takelen. Scheur kwam er door trillingen aan de motor. Is terug aan mekaar gezet en rijden maar lol.
Naar mijn gevoel is het eerstvolgende dat nu zou kunnen lossen de koppeling. Eens dat vervangen is, lijkt het wel alsof hij zeker 500k km aankan.
Nog een klein detail. Hij begint nu pas wat olie te verbruiken.
 
De kettingproblemen zijn van 2 generaties geleden. De E87 en consoorten.
Ga je naar de F20 kijken, heb je die kettingproblemen niet meer.

Voor welke generatie/bouwjaar ben je aan het kijken?
 
De kettingproblemen zijn van 2 generaties geleden. De E87 en consoorten.
Ga je naar de F20 kijken, heb je die kettingproblemen niet meer.

Voor welke generatie/bouwjaar ben je aan het kijken?
Ik ben vooral aan het kijken naar 2018/2019 :) probleem is natuurlijk dat je nooit weet hoe er met die auto's zijn gereden... misschien dat er zo veel problemen zijn met BMWs omdat sportieve bestuurders nu eenmaal eerder voor een BMW gaan dan voor een Clio...

Ik vind het een heel moeilijke beslissing, mijn hart zegt BMW want het is altijd al mijn droomauto geweest, maar als je ziet dat je voor dezelfde prijs een jongere VW Golf met meer PK (150) en beter uitgerust kunt krijgen...
 
Ik ben vooral aan het kijken naar 2018/2019 :) probleem is natuurlijk dat je nooit weet hoe er met die auto's zijn gereden... misschien dat er zo veel problemen zijn met BMWs omdat sportieve bestuurders nu eenmaal eerder voor een BMW gaan dan voor een Clio...
De distributieketting is een probleem dat iedereen kon hebben, zelfs captain slow loopt risico om dat te hebben.
Maar in 2018/2019 zit je al met de F20 en die heeft dat probleem niet meer (of toch niet significant genoeg, er is altijd wel risico op iets, ook bij de Clio).

Ik vind het een heel moeilijke beslissing, mijn hart zegt BMW want het is altijd al mijn droomauto geweest, maar als je ziet dat je voor dezelfde prijs een jongere VW Golf met meer PK (150) en beter uitgerust kunt krijgen...
Of je de betere uitrusting belangrijk vindt, is iets dat enkel jij kan bepalen.
Qua pk's zou ik aanraden om eens een testrit te doen. Ik heb zowel met 116d 110pk als VW Golf 115pk gereden. En die BMW had een betere vermogenscurve waardoor het de indruk gaf dat er veel meer pk's in zaten dan in de Golf.
Naar de kilometerstand zou ik niet kijken, je geeft aan dat je bij Golf rond 20k km bekijkt en bij BMW rond 40-60k km, het verschil is echt te verwaarlozen.
 
Zoals @gumball4000 reeds schreef, heb ik ook een 116d. Het is een F20 LCI van 2017, 5j oud en 228k km. Veelal snelweg kilometers.

Nog niets van problemen gehad en rijdt nog zoals nieuw. Steeds complimenten van de garage. Ik ga binnenkort nog eens op onderhoud en dan is hij weer klaar voor de volgende 30k km. Ik heb wel recent mijn volgende besteld, dus onzeker of ik net als gumbal de 300k km ga aantikken :)
 
Zoals @gumball4000 reeds schreef, heb ik ook een 116d. Het is een F20 LCI van 2017, 5j oud en 228k km. Veelal snelweg kilometers.

Nog niets van problemen gehad en rijdt nog zoals nieuw. Steeds complimenten van de garage. Ik ga binnenkort nog eens op onderhoud en dan is hij weer klaar voor de volgende 30k km. Ik heb wel recent mijn volgende besteld, dus onzeker of ik net als gumbal de 300k km ga aantikken :)
Hou er wel rekening mee dat jullie een diesel hebben en hij kijkt voor een benzine.
 
Zoals @gumball4000 reeds schreef, heb ik ook een 116d. Het is een F20 LCI van 2017, 5j oud en 228k km. Veelal snelweg kilometers.

Nog niets van problemen gehad en rijdt nog zoals nieuw. Steeds complimenten van de garage. Ik ga binnenkort nog eens op onderhoud en dan is hij weer klaar voor de volgende 30k km. Ik heb wel recent mijn volgende besteld, dus onzeker of ik net als gumbal de 300k km ga aantikken :)
Gij gaat die 300k nog wel halen. Met iets of wat vertraging op uw bestelling komt dat dik in orde :laugh:
 
Ik rij een f20 van 2017 118i, gechipt naar 175 pk en nog geen echte problemen gehad. Heb eens 1 x een storing gehad van een elektromagneetklep can nokkenas, maar na contact af te zetten was dat weg en voorlopig nog niet teruggekomen.
 
Hier ook al jaaaren een 1-series als tweede wagen en tot op heden altijd super content van geweest. Vorige was een F20 LCI 118i (met B38 3-cilinder), huidige is een F40 120i (B48 4-cilinder). Niets mis met de 118i, vlot genoeg, maar eens je van de 120i hebt geproefd, is dat wel een stuk plezanter natuurlijk 😉

Ik weet niet of je al een specifieke 120i op het oog had, maar voor de F40 is het tweedehands aanbod zeer beperkt. Net eens even gekeken op BMW premium selection en ik zie er maar eentje staan. Overgrote deel is 118i/116i, je hebt zelfs een stuk meer aanbod in M135i en 128Ti. 118i is wellicht de sweet spot als het financiële sterk meespeelt.

En nog even F20 (<2019) vs F40 (huidige model): Met het huidige model is BMW geswitched van RWD naar FWD en de "kenners" doen er wel eens smalend over dat het nu geen echte BMW meer is. Maar rijdt wat mij betreft nog altijd heel plezant (hoewel het natuurlijk wat anders aanvoelt). Qua kwaliteit/afwerking is de huidige generatie ook wel een stapje omhoog, kan wat mij betreft perfect naast een 3-series gezet worden.
 
Ik ben vooral aan het kijken naar 2018/2019 :) probleem is natuurlijk dat je nooit weet hoe er met die auto's zijn gereden... misschien dat er zo veel problemen zijn met BMWs omdat sportieve bestuurders nu eenmaal eerder voor een BMW gaan dan voor een Clio...

Ik vind het een heel moeilijke beslissing, mijn hart zegt BMW want het is altijd al mijn droomauto geweest, maar als je ziet dat je voor dezelfde prijs een jongere VW Golf met meer PK (150) en beter uitgerust kunt krijgen...
Het is niet onlogisch dat een golf goedkoper is natuurlijk. Het zijn beide hatchbacks met 4 wielen en daar stopt de vergelijking een beetje op cru te zijn.
Een 1er zit in een premium segment boven een golf en andere “concurrenten” in dat segment van hatchback/ compacte familiewagens. Maar zijn echte concurrenten zijn de Mercedes A en Audi A3.

De problemen met de ketting dat was de E-generatie en vroege F-generatie, toen gebruikte ze motoren van Peugeot. Dat doen ze nu niet meer en met een reden.
De F20 na 2016 is allemaal eigen BMW motoren gebaseerd op de 500cc per cilinder filosofie en zijn gewoon zeer goeie en betrouwbarere blokken.
Ik kan u alvast op voorhand zeggen dat op papier de golf met 150pk sneller lijkt, maar de 118i met 136pk rijdt met voorsprong een heel stuk leuker rijdt en ook gewoon sneller is bij niet tot de limiet rijden van de wagen.

Qua uitrusting is het vooral kijken wat er op de BMW zit en of je meer dan dat nodig hebt. Misschien moet je eens in grove lijnen posten wat er zoal opzit.
Maar het is geen geheim dat hij duurder zal zijn dan een golf. Maar daar tegenover staat ook wel een ruimschoots betere afwerking en een totaal ander gevoel binnenin.

kan wat mij betreft perfect naast een 3-series gezet worden.
De F20 moest in feite weinig onderdoen voor een F30. Zelfde materiaalgebruik voor basisbinnenwerk en veel wat mogelijk was op de F30 kon ook op de F20. Zo waren de stoelen indenken, keuzes van stof of leder erop was grotendeels gelijk en qua tech was het ook vrij gelijk.
De F30 zijn optielijst was gewoon langer en breder en standaard kreeg je meer mee. De basis F20 aan startprijs was heel karrig net om die instapprijs zo laag mogelijk te houden.
Daarom dat je ook veel van die 116d, 116i, 118i’s ziet in de advantage uitvoering zonder meer. En veel mensen baseerden/ baseren hun mening daarop maar dat is in feite foutief.
Want daar begon het pas, als je in de optielijst dook dan was het M-pakket al onmiddellijk een optie van 8k, wat tech packs erop en losse opties en je dat met een prijs voor opties van 15-20k.

Heb zelf een F20 120i van 2016 en heb al gekeken om hem weg te doen. Maar ben nog maar weinig wagens tegengekomen waar ik echt met volle goesting hem voor weg doe. Er zit heel veel niet op wat anno 2022 standaard of normaal is, maar elke keer ik ermee rij, ernaar kijk of hem gebruik dan besef ik weer waarom ik hem in de eerste plaats gekocht heb.
Er is maar weinig op de markt nu wat alles kan bieden wat die wagen mij biedt en daarbij mij ook geen 70k lichter maakt.
En ik moet u teleurstellen, een F40 biedt mij dat zeker niet.
 
Heb zelf een F20 120i van 2016 en heb al gekeken om hem weg te doen. Maar ben nog maar weinig wagens tegengekomen waar ik echt met volle goesting hem voor weg doe. Er zit heel veel niet op wat anno 2022 standaard of normaal is, maar elke keer ik ermee rij, ernaar kijk of hem gebruik dan besef ik weer waarom ik hem in de eerste plaats gekocht heb.
Er is maar weinig op de markt nu wat alles kan bieden wat die wagen mij biedt en daarbij mij ook geen 70k lichter maakt.
En ik moet u teleurstellen, een F40 biedt mij dat zeker niet.
Niet nodig om mij teleur te stellen :fingerguns: Ik weet nu niet wat uw precieze persoonlijke ervaring is met de F40, maar als ik de F20 118i vergelijk met de F40 120i (beide wel deftig uitrustingsniveau) rij ik alles samengenomen toch liever met de huidige. Alles is net dat tikkeltje beter (naar mijn mening). Kan idd mijn achterkant niet meer laten uitbreken, maar hoe dikwijls doe je dat dan ook in het dagelijkse leven? ;)

Misschien eens testen met een 128ti? Is heel wat speelser, stuk sneller dan uw 120i en toch al deftig uit te rusten voor €55K.
 
Niet nodig om mij teleur te stellen :fingerguns: Ik weet nu niet wat uw precieze persoonlijke ervaring is met de F40, maar als ik de F20 118i vergelijk met de F40 120i (beide wel deftig uitrustingsniveau) rij ik alles samengenomen toch liever met de huidige. Alles is net dat tikkeltje beter (naar mijn mening). Kan idd mijn achterkant niet meer laten uitbreken, maar hoe dikwijls doe je dat dan ook in het dagelijkse leven? ;)

Misschien eens testen met een 128ti? Is heel wat speelser, stuk sneller dan uw 120i en toch al deftig uit te rusten voor €55K.
55k voor een BMW1 die niet de topper van zijn segment is, dat is wel echt bonkers.
 
Heb 5 jaar met een f20 gereden en van al men wagens was dat de leukste, buiten op betonbanen en m vering aan.
Moest ik geen kinderen hebben had ik er terug 1 gekocht, wel een 135i.

Ook nooit iets aan voorgehad en op die 5 jaar toch een 2xx.000 km gedaan.

Heb met de f40 ook al testrit gedaan, interieur is er inderdaad op vooruit gegaan, maar exterieur vind ik echt niet mooi. Ook het rijgedrag was minder leuk, perfect voor rustig woon- werkverkeer dat wel.
 
Niet nodig om mij teleur te stellen :fingerguns: Ik weet nu niet wat uw precieze persoonlijke ervaring is met de F40, maar als ik de F20 118i vergelijk met de F40 120i (beide wel deftig uitrustingsniveau) rij ik alles samengenomen toch liever met de huidige. Alles is net dat tikkeltje beter (naar mijn mening). Kan idd mijn achterkant niet meer laten uitbreken, maar hoe dikwijls doe je dat dan ook in het dagelijkse leven? ;)

Misschien eens testen met een 128ti? Is heel wat speelser, stuk sneller dan uw 120i en toch al deftig uit te rusten voor €55K.
Heb er al meermaals mee gereden als tester/ vervangwagen.
Ik kan uiteraard niet ontkennen dat qua interieur en afwerking hij beter is.
Maar er zijn toch enkele zaken die hem een stuk minder maken zoals de FWD, geen ZF-automaat, het design dat ik persoonlijk minder vindt en de verdeling van het gewicht dat duidelijk niet meer 50/50 is.

Ik heb al eens heel kort met een collega zijn M135i gereden. Dat is snel maar persoonlijk zou ik mij dat niet aanschaffen. Dan neem ik liever genoegen met een 3 of 4 met minder vermogen.
 
Vergelijk ook eens de prijs van een klein en groot onderhoud tussen VW en BMW. Garages als Meersman zijn op dat vlak schandalig bezig als je het mij vraagt. Zijn serieuze geldwolven geworden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan