Beste Boomers, bedankt voor bewezen diensten....de uitgang is daar!

R@ndom

Active member
Het wordt stilaan tijd dat we het beestje bij de naam noemen.
Wij, boomers, zijn een probleem. Een groot probleem zelfs.
We worden ouder. We krijgen pensioen.We gaan naar de dokter.
Sommigen onder ons hebben zelfs het lef om nog te leven na hun 70ste.

Onverantwoord, eigenlijk. Want alles kost geld.

En als er ergens geld tekort is, dan is de verklaring tegenwoordig bijzonder eenvoudig: de boomers hebben het opgegeten.

Woningmarkt kapot? Boomer.
Pensioenen onbetaalbaar? Boomer.
Zorg onder druk? Boomer.
Te weinig geld voor jongeren? Boomer.
Phishing? Boomer.
Printer doet het niet? Waarschijnlijk ook een boomer.

Ik heb 45 jaar bijgedragen aan het Belgische systeem.

Belastingen betaald. Sociale bijdragen betaald. Mee betaald aan onderwijs, gezondheidszorg, kinderbijslag en de hele sociale constructie.
Ik heb zelf geen kinderen. Dat betekent dus dat ik jarenlang heb meebetaald aan de opleiding en ondersteuning van kinderen van anderen.
Onder andere van mensen die mij vandaag uitleggen dat zij voor mij moeten betalen.
Je moet gevoel voor humor hebben. Ik dacht vroeger dat dit solidariteit heette.
Blijkbaar was het een lening. En blijkbaar is de terugbetaling na vervaldatum.
Dus misschien moeten we meer pragmatisch zijn en de zaak/probleem anders bekijken.

De overheid organiseert een nationale Boomer-Uitstapdag.

Tent op de Grote Markt. Nummertje trekken. Spuitje erin. Koffie en een koffiekoek voor de nabestaanden.
De overheid bespaart miljarden. Pensioenprobleem opgelost. Zorgprobleem opgelost. Woningmarkt komt vrij.
Phishingstatistieken kelderen spectaculair.

Win-win-win. Er is alleen één klein risico. Wanneer de laatste boomer weg is, zullen jongeren plots ontdekken dat ze nog altijd belastingen betalen, huizen nog altijd duur zijn, de zorg nog altijd geld kost en de overheid nog altijd tekorten heeft. Dat wordt echt gênant.
Want dan moet er dringend een nieuwe schuldige gevonden worden. Mijn gok?
Generatie X, geniet nog maar even. Jullie zijn straks aan de beurt.
Voor alle duidelijkheid aan de mensen met een sarcasmedetector op batterijen: nee, ik pleit niet voor euthanasie op basis van geboortejaar.
Ik ben gewoon dat eeuwige generatiewijzen/bashen door sommigen op dit forum beu!!!

Waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel wij betaald hebben. Waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel jaren wij gewerkt, afgedragen en mee gefinancierd hebben. Misschien is het comfortabeler om gewoon “boomer” te roepen.

Maar terwijl jij studeerde, draaide het systeem verder. Terwijl jij onderwijs kreeg, betaalde iemand mee. Terwijl jij zorg kreeg, infrastructuur gebruikte en kansen kreeg, waren er generaties die elke maand hun bijdrage afstonden.

Daar vraag ik geen dankbaarheid voor.

Zo werkt een samenleving.

Maar kom mij na 45 jaar bijdragen niet vertellen dat jij nu plots “voor mij moet betalen”, alsof ik gisteren uit het niets aan het loket ben verschenen met mijn hand open.

Zeg gewoon: bedankt. En ga dan verder met je leven.
En heel misschien is het niet overdreven om te vragen dat ik niet behandeld word alsof mijn bestaan een boekhoudkundige fout is.

Een beetje respect: dank u!

Laatst bewerkt:
Millenial hier.
Mijn millenial vrienden en collega's hebben over het algemeen het idee dat de Boomers boven hun stand hebben geleefd.
Te snel op pensioen kunnen gaan, groter en goedkoper wonen, gemakkelijk allerhande toelage hebben gekregen, onecologisch hebben geleefd,...

Gevoelsmatig geef ik mijn mede Millenials gelijk.

Jouw verhaal is ook niet dat van een gemiddelde Boomer?
Er zal niet gebashed worden op individuele Boomers en niets staat jouw in de weg om ook kritiek te hebben op je eigen generatie zoals wij nu ook bashen op generatie Z.

Er wordt vaak naar het verleden gekeken met een roze bril en de waarheid zal, zoals vaak, in het midden liggen.

Het ligt ook niet specifiek aan een bepaalde groep mensen, het is vooral de demografie die ons nu parten speelt. De bevolkingspyramide ziet er gewoon niet goed uit, er zijn te weinig actieve mensen en dat probleem zal alleen maar erger worden.

Het ligt ook niet specifiek aan een bepaalde groep mensen, het is vooral de demografie die ons nu parten speelt. De bevolkingspyramide ziet er gewoon niet goed uit, er zijn te weinig actieve mensen en dat probleem zal alleen maar erger worden.
Thans vacatures genoeg die open staan.

Dat heeft weinig met demografie te maken, maar goed. Klopt wel dat er veel langdurig zieken zijn.
Ik bedoelde gewoon dat er op dit moment een 90.000 open vacatures zijn in Vlaanderen en ongeveer 110.000 vergoede werklozen (volgens google)
Als die bijna allemaal werken dan is het al een heel ander beeld

opmerkelijk hoe er over andere generaties wordt gesproken. Vervang boomers door allochtonen: “ze hebben nooit bijgedragen en ze krijgen alles”, er ging een slotje op.

En o ja, maar die erfenis van ettelijke 100k’s euro bij elkaar gespaard door de boomer-ouders zullen ze wel allemaal aanvaarden hoor!

Ben blijkbaar niet meer mee .
wanneer ben je nu een boomer….geboren in welk jaar ?
Een millenial zal dus van de overgang zijn naar 2000 denk ik ….
Dan generatie X, Z en wat komt daar dan nog achter ?

Dan nog de Corona boomer enz ….waar zijn we nu mee bezig .

Ben blijkbaar niet meer mee .
wanneer ben je nu een boomer….geboren in welk jaar ?
Een millenial zal dus van de overgang zijn naar 2000 denk ik ….
Dan generatie X, Z en wat komt daar dan nog achter ?

Dan nog de Corona boomer enz ….waar zijn we nu mee bezig .
Dat zijn mensen geboren tussen 1945 en 1955. De mensen die uit de enorme geboortegolf na de tweede wereldoorlog gekomen zijn en die op een manier een beetje de basis gelegd hebben van de systemen die nu niet meer betaalbaar zijn wegens het ontbrekend werkvolk om het systeem draaiende te kunnen houden.

Ah zoo , dan ben ik gene boomer dus want ben van 68 ….en heb ook al heel mijn leven voor de kinderen van een ander mogenbetalen in de hoop dat die mijn pensioen gaan betalen . ;)

Wat ben ik dan ?

Of niet meer betaalbaar doordat de jonge generatie minder belastingen betaalt?

Vroeger (nog niet zo heel lang geleden): 2100 eur bruto : 1300 eur netto

Nu: 2100 eur bruto = 2100’eur netto. Werkbonus hier, jobkorting daar, belastingsvrjje som omhoog.
Doe er nog een bedrijfswagen bovenop, wat vroeger ook véél minder bestond en het jonge volkje heeft meer besteedbaar inkomen op einde maand dan de boomer indertijd.
Maar doordat ze meer YOLO doen, is het leven inderdaad “duurder”. Keuzes maken.
Binnenkort worden de lage lonen nog extra gepamperd: 2500 bruto is 2500 netto ?
Starters.
Bijdrage aan maatschappij: nul euro

Maar ja mogen we niet zeggen zeker?

Laatst bewerkt:
@ TS "Ik heb 45 jaar bijgedragen aan het Belgische systeem."

Kan een quote nog wranger klinken. Dit is een carousel van vestzak/broekzak toestanden die leidde tot torenhoge staatsschuld. Deed je aan rechtstreekse waarde-creatie of was je (onrechtstreekse) ambtenaar ?

@ TS "Ik heb 45 jaar bijgedragen aan het Belgische systeem."

Kan een quote nog wranger klinken. Dit is een carousel van vestzak/broekzak toestanden die leidde tot torenhoge staatsschuld. Deed je aan rechtstreekse waarde-creatie of was je (onrechtstreekse) ambtenaar ?
Nu mss heeft hij hard gewerkt.

Al zal het niet als metser zijn vermoedelijk.

Maar ik zie het bij mij op het werk ook.
Overheid.
Velen die voor hun pensioen staan, maar er toch jaartjes gaan bij doen.
Maar zijn net die gevallen die geen kloten doen.
Zeker met het vele thuis'werk'.

Wat gaan ze die maken?
Ontslaan?
Dan nog een dikke vergoeding mss binnentrekken.

En wie betaalt voor die fluppen?
Mensen die echt gewerkt hebben, op zijn, en niet langer kunnen.

Wie zijn de goei?
De lang'werkers'?

Laatst bewerkt:
opmerkelijk hoe er over andere generaties wordt gesproken. Vervang boomers door allochtonen: “ze hebben nooit bijgedragen en ze krijgen alles”, er ging een slotje op.
Niet opmerkelijk. Je kiest er niet altijd voor om een allochtoon te zijn, een boomer wordt echter iedereen (allez, of welke term ze dan ook verzinnen voor "die generatie ouder dan ons".

Eerst die boomer doen schenken.

De kind-erfbelasting is niet min na schaal zoveel.
kind-erfbelasting is goedkoper dan ooit.

Soit, ondertussen hebben we hier al de ambtenaren, boomers, lage loners en allochtonen geviseerd. Nu nog de werklozen en langdurig zieken en de bingokaart "'t is altijd de schuld van de anderen" is ongeveer vol.

Ondertussen heeft de generatie onder de boomers ook geprofiteerd van dingen zoals ouderschapsverlof en woonbonus, zal de nieuwe generatie genieten van 4 weken vaderschapsverlof, een héél stuk lagere belastingen als starter, ...

élke generatie geniet van nieuwe dingen en heeft andere dingen waar ze niet van kan genieten.

't is gewoon stom van een generatie de schuld te geven. Ik bedoel, ik ben GenX: had ik dezelfde voordelen gehad als zij, zou ik er ook gebruik van hebben gemaakt. Mochten ze tegen mij zeggen: je mag op 58 op vervroegd pensioen, amai, ik zou nogal rap zijn. En dat geldt evengoed voor de millenials. We nemen wat we kunnen en zeggen geen nee tegen voordelen. Niemand die kindergeld afwijst, niemand die premies voor verbouwingen (bewust) laat liggen, ...

Allez, ik ben er ook niet blij mee dat ik tot mijn 67'ste ga moeten werken (minstens), maar als ik eens rondkijk in de wereld, zijn er landen die het erger doen. In de US doen ze ne crowdfunding omdat er ergens ne 90-jarige nog steeds in de supermarkt moet werken om rond te komen. In andere landen worden ze platgebombardeerd, woont een hele familie in een hutje van 4m op 4, ...
Dat neemt onze problemen niet weg en ik ontken niet dat het moeilijker wordt: als 50-jarige (zonder eigendom) merk ik ook wel hoe duur alles wordt en dat de toekomst niet direct rooskleurig is, maar wat voor nut heeft het kwaad te zijn op een generatie?
Mijn generatie, die ervoor en die erna hebben bijv. ervoor gekozen om maar 1 of 2 kinderen te hebben. Dat helpt niet om het systeem te doen draaien he.
En zoals gezegd: elke bonus die we konden nemen, hebben we ook genomen en dat doen we nog steeds.
Ik vind het spijtig dat de wereld niet rechtvaardig is en dat de ene generatie het beter heeft dan de andere, maar kom zelfs de ene mens heeft het beter dan de andere (zelfs in overdreven trappen) en het ene land heeft het beter dan het andere.
Leven is sowieso loterij: geluk hebben waar je geboren wordt en wanneer, in welke familie, bij welke ouders, ...
Goede tijden die slechte tijden opvolgen en visa versa is doorheen heel de geschiedenis terug te vinden en duizenden jaren van (verscheidene) regeringsvormen hebben bewezen dat het nooit echt goed gaat worden voor iedereen. De menselijke natuur zorgt daar gewoon voor. Het heeft 0 zin om met een beschuldigende vinger naar een vorige generatie te wijzen. Uiteindelijk ben je gewoon kwaad dat je niet meer diezelfde voordelen hebt die zij hadden.

Haha, boomertalk. Mijn sociale batterij loopt zo snel leeg van zo’n praat.
Hier ga ik toch eens over praten met mijn intimiteits- en gevoelenscoach terwijl ik een sabbatical neem.

Terug
Bovenaan