R@ndom
Active member
Het wordt stilaan tijd dat we het beestje bij de naam noemen.
Wij, boomers, zijn een probleem. Een groot probleem zelfs.
We worden ouder. We krijgen pensioen.We gaan naar de dokter.
Sommigen onder ons hebben zelfs het lef om nog te leven na hun 70ste.
Onverantwoord, eigenlijk. Want alles kost geld.
En als er ergens geld tekort is, dan is de verklaring tegenwoordig bijzonder eenvoudig: de boomers hebben het opgegeten.
Woningmarkt kapot? Boomer.
Pensioenen onbetaalbaar? Boomer.
Zorg onder druk? Boomer.
Te weinig geld voor jongeren? Boomer.
Phishing? Boomer.
Printer doet het niet? Waarschijnlijk ook een boomer.
Ik heb 45 jaar bijgedragen aan het Belgische systeem.
Belastingen betaald. Sociale bijdragen betaald. Mee betaald aan onderwijs, gezondheidszorg, kinderbijslag en de hele sociale constructie.
Ik heb zelf geen kinderen. Dat betekent dus dat ik jarenlang heb meebetaald aan de opleiding en ondersteuning van kinderen van anderen.
Onder andere van mensen die mij vandaag uitleggen dat zij voor mij moeten betalen.
Je moet gevoel voor humor hebben. Ik dacht vroeger dat dit solidariteit heette.
Blijkbaar was het een lening. En blijkbaar is de terugbetaling na vervaldatum.
Dus misschien moeten we meer pragmatisch zijn en de zaak/probleem anders bekijken.
De overheid organiseert een nationale Boomer-Uitstapdag.
Tent op de Grote Markt. Nummertje trekken. Spuitje erin. Koffie en een koffiekoek voor de nabestaanden.
De overheid bespaart miljarden. Pensioenprobleem opgelost. Zorgprobleem opgelost. Woningmarkt komt vrij.
Phishingstatistieken kelderen spectaculair.
Win-win-win. Er is alleen één klein risico. Wanneer de laatste boomer weg is, zullen jongeren plots ontdekken dat ze nog altijd belastingen betalen, huizen nog altijd duur zijn, de zorg nog altijd geld kost en de overheid nog altijd tekorten heeft. Dat wordt echt gênant.
Want dan moet er dringend een nieuwe schuldige gevonden worden. Mijn gok?
Generatie X, geniet nog maar even. Jullie zijn straks aan de beurt.
Voor alle duidelijkheid aan de mensen met een sarcasmedetector op batterijen: nee, ik pleit niet voor euthanasie op basis van geboortejaar.
Ik ben gewoon dat eeuwige generatiewijzen/bashen door sommigen op dit forum beu!!!
Waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel wij betaald hebben. Waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel jaren wij gewerkt, afgedragen en mee gefinancierd hebben. Misschien is het comfortabeler om gewoon “boomer” te roepen.
Maar terwijl jij studeerde, draaide het systeem verder. Terwijl jij onderwijs kreeg, betaalde iemand mee. Terwijl jij zorg kreeg, infrastructuur gebruikte en kansen kreeg, waren er generaties die elke maand hun bijdrage afstonden.
Daar vraag ik geen dankbaarheid voor.
Zo werkt een samenleving.
Maar kom mij na 45 jaar bijdragen niet vertellen dat jij nu plots “voor mij moet betalen”, alsof ik gisteren uit het niets aan het loket ben verschenen met mijn hand open.
Zeg gewoon: bedankt. En ga dan verder met je leven.
En heel misschien is het niet overdreven om te vragen dat ik niet behandeld word alsof mijn bestaan een boekhoudkundige fout is.
Een beetje respect: dank u!
Wij, boomers, zijn een probleem. Een groot probleem zelfs.
We worden ouder. We krijgen pensioen.We gaan naar de dokter.
Sommigen onder ons hebben zelfs het lef om nog te leven na hun 70ste.
Onverantwoord, eigenlijk. Want alles kost geld.
En als er ergens geld tekort is, dan is de verklaring tegenwoordig bijzonder eenvoudig: de boomers hebben het opgegeten.
Woningmarkt kapot? Boomer.
Pensioenen onbetaalbaar? Boomer.
Zorg onder druk? Boomer.
Te weinig geld voor jongeren? Boomer.
Phishing? Boomer.
Printer doet het niet? Waarschijnlijk ook een boomer.
Ik heb 45 jaar bijgedragen aan het Belgische systeem.
Belastingen betaald. Sociale bijdragen betaald. Mee betaald aan onderwijs, gezondheidszorg, kinderbijslag en de hele sociale constructie.
Ik heb zelf geen kinderen. Dat betekent dus dat ik jarenlang heb meebetaald aan de opleiding en ondersteuning van kinderen van anderen.
Onder andere van mensen die mij vandaag uitleggen dat zij voor mij moeten betalen.
Je moet gevoel voor humor hebben. Ik dacht vroeger dat dit solidariteit heette.
Blijkbaar was het een lening. En blijkbaar is de terugbetaling na vervaldatum.
Dus misschien moeten we meer pragmatisch zijn en de zaak/probleem anders bekijken.
De overheid organiseert een nationale Boomer-Uitstapdag.
Tent op de Grote Markt. Nummertje trekken. Spuitje erin. Koffie en een koffiekoek voor de nabestaanden.
De overheid bespaart miljarden. Pensioenprobleem opgelost. Zorgprobleem opgelost. Woningmarkt komt vrij.
Phishingstatistieken kelderen spectaculair.
Win-win-win. Er is alleen één klein risico. Wanneer de laatste boomer weg is, zullen jongeren plots ontdekken dat ze nog altijd belastingen betalen, huizen nog altijd duur zijn, de zorg nog altijd geld kost en de overheid nog altijd tekorten heeft. Dat wordt echt gênant.
Want dan moet er dringend een nieuwe schuldige gevonden worden. Mijn gok?
Generatie X, geniet nog maar even. Jullie zijn straks aan de beurt.
Voor alle duidelijkheid aan de mensen met een sarcasmedetector op batterijen: nee, ik pleit niet voor euthanasie op basis van geboortejaar.
Ik ben gewoon dat eeuwige generatiewijzen/bashen door sommigen op dit forum beu!!!
Waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel wij betaald hebben. Waarschijnlijk wil je niet weten hoeveel jaren wij gewerkt, afgedragen en mee gefinancierd hebben. Misschien is het comfortabeler om gewoon “boomer” te roepen.
Maar terwijl jij studeerde, draaide het systeem verder. Terwijl jij onderwijs kreeg, betaalde iemand mee. Terwijl jij zorg kreeg, infrastructuur gebruikte en kansen kreeg, waren er generaties die elke maand hun bijdrage afstonden.
Daar vraag ik geen dankbaarheid voor.
Zo werkt een samenleving.
Maar kom mij na 45 jaar bijdragen niet vertellen dat jij nu plots “voor mij moet betalen”, alsof ik gisteren uit het niets aan het loket ben verschenen met mijn hand open.
Zeg gewoon: bedankt. En ga dan verder met je leven.
En heel misschien is het niet overdreven om te vragen dat ik niet behandeld word alsof mijn bestaan een boekhoudkundige fout is.
Een beetje respect: dank u!
Laatst bewerkt: