Berging bij autostaanplaatsen zonder elektriciteit?

Chris_147

Well-known member
Komt dit vaker voor?
Ik wil enkele autostaanplaatsen kopen in een appartementsgebouw en mogelijk ook een berging.
De berging heeft een lamp en een stopcontact.
Echter is deze momenteel niet actief.

Ik neem aan dat iemand die een appartement in het gebouw heeft wel licht en elektriciteit heeft in de berging, maar een koper zonder appartement niet.
Nu heeft de syndicus dit aan de raad van bewoners voorgelegd.
Die is het er principieel over eens dat er afgetakt mag worden van de gemeenschappelijke meterkast via een aparte zekering en dat het verbruik afgerekend kan worden via een tussenmeter.
Maar ze willen dit op de algemene vergadering in November voorleggen. (dan pas!)
En dan is het nog maar afwachten hoeveel dit allemaal moet gaan kosten. Gaat misschien zoveel kosten als de berging.

Loopt zoiets altijd zo?
- Moet dit allemaal zo lang duren? Moet daar echt iedere bewoner zijn zegje over kunnen doen?
- Worden bergingen vaak zo verkocht zonder elektriciteit? Dat is toch absurd?
- Hoe gebeurt dit dan voor de bewoners die een berging hebben, daar kan men het verbruik toch ook niet meten?
- Kan men geen forfait rekenen voor de elektriciteit?
- Of kan men geen meter in de berging plaatsen voor het stopcontact en die beveiligen met lood draadjes?

Beetje creatief meedenken lijkt men absoluut niet te willen doen. Frustrerend.

Waarom zou men moeten meedenken met jou? Het is jij die een héél zeldzame situatie wil: het aankopen van parkeerplaatsen en een berging zonder appartement.

Dit is een extra kost en extra werk voor de syndicus (opvolgen installatie, berekening jaarlijkse kost/meting). Ik kan héél goed begrijpen dat men dat niet zo graag wil en het daarom niet prioritair ziet, laat staan meedenken aan een oplossing. De meeste bric-brac oplossingen zorgen later ook maar voor extra problemen.

Er zijn al genoeg lampen die op batterijen werken + er zijn dingen zoals lampen van GSM's. Een extra aansluiting is dus vaak niet nodig, zeker niet voor iemand die geen appartement heeft (omdat de berging dan ook niet vaak gebruikt wordt).

Om een jaarlijkse vergadering speciaal voor dit punt eerder op te roepen (ja, dat is nodig daarvoor) zouden er redelijk wat extra kosten zijn, die niet zomaar gedragen moeten worden door de andere eigenaars.

En een forfait voor electriciteit is gezien de mogelijkheden voor batterijopslag niet vanzelfsprekend. Idem om IN de berging (niet zichtbaar voor anderen) een teller te zetten, die je gewoon kan omzeilen.

BTW: zeker dat er een 2,5mm² kabel ligt en niet gewoon 1,5mm² ? Indien het laatste, dan mag je een stopcontact al vergeten.

Ja, ok dat zij niet moeten meedenken, maar je hebt natuurlijk ook beetje menslievendheid.
Als iedereen enkel aan zichzelf denkt...
Jij vind dit kennelijk normaal, ik vind het heel raar dat je een donker kot verkoopt.

Ik snap het vooral niet vanuit de bouwheer.
Die heeft nog een hoop staanplaatsen en bergingen te koop, maar zet die dus te koop zonder dit probleem al eens besproken te hebben met de syndicus.
Als er appartementsbewoners waren met interesse waren die al lang verkocht (gebouw is van 2013).
Voordat je die in de verkoop gooit, kijk je dit toch even na zou ik denken?
Het is niet alleen mijn probleem, maar van iedere niet-bewoner die een berging wil kopen.

Stopcontact is er, heb ik met mijn GSM lamp gezien. Maar dus geen elektriciteit.

Ik vraag me ook af welke bevoegdheid die raad dan heeft, als ze voor iets al de algemene vergadering moeten bijeenroepen. Dan zullen ze nooit veel kunnen beslissen lijkt me.

Laatst bewerkt:
Komt dit vaker voor?
Ik wil enkele autostaanplaatsen kopen in een appartementsgebouw en mogelijk ook een berging.
De berging heeft een lamp en een stopcontact.
Echter is deze momenteel niet actief.

Ik neem aan dat iemand die een appartement in het gebouw heeft wel licht en elektriciteit heeft in de berging, maar een koper zonder appartement niet.
Nu heeft de syndicus dit aan de raad van bewoners voorgelegd.
Die is het er principieel over eens dat er afgetakt mag worden van de gemeenschappelijke meterkast via een aparte zekering en dat het verbruik afgerekend kan worden via een tussenmeter.
Maar ze willen dit op de algemene vergadering in November voorleggen. (dan pas!)
En dan is het nog maar afwachten hoeveel dit allemaal moet gaan kosten. Gaat misschien zoveel kosten als de berging.

Loopt zoiets altijd zo?
- Moet dit allemaal zo lang duren? Moet daar echt iedere bewoner zijn zegje over kunnen doen?
- Worden bergingen vaak zo verkocht zonder elektriciteit? Dat is toch absurd?
- Hoe gebeurt dit dan voor de bewoners die een berging hebben, daar kan men het verbruik toch ook niet meten?
- Kan men geen forfait rekenen voor de elektriciteit?
- Of kan men geen meter in de berging plaatsen voor het stopcontact en die beveiligen met lood draadjes?

Bij mijn ouders is hetzelfde probleem.

Contex:
Is een nieuwbouw complex van een appartementenblok en woningen. Diegene met een woning moesten een ondergrondse parking kopen (onder het appartementenblok). Hierbij zit ook een berging.
De berging is voorzien van een lamp met schakelaar en stopcontacten. Maar deze zijn niet aangesloten. Ze geraken er ook maar niet uit
Het staat niet deftig beschreven, nochtans was het zo voorzien en verkocht.
Zijn al vele discussie tussen syndicus, makelaar, eigenaars,.... geweest.
Nu beginnen ze daar ook EV's te krijgen, dus is weer een hot item. Want diegene met een woning willen graag hun auto op hun aangekochte parkeerplek kunnen opladen.

Net zoals de fietsberging daar.
Deze is enkel en alleen voorzien voor de woningen (niet voor de mensen in de blok) en dat staat ook zo beschreven. Diegene in appartementenblok zijn daar niet mee akkoord want dan moeten ze langs hun gemeenschappelijke gang gaan. Alsook hebben ze op één of andere manier de sleutels van die bergingen, dus zetten ze hun eigen fietsen daar weg en geven geen toegang aan de mensen waarvoor het eigenlijk dient.
Maar dat staat wel redelijk deftig beschreven, dus daar hebben ze na veel gezaag moeten toegeven. Maar ze blijven hun fietsen er wel nog steeds zetten.

Het is allemaal een mooi concept gemeenschap maar in de praktijk toch zever.

Laatst bewerkt:
Het is allemaal een mooi concept gemeenschap maar in de praktijk toch zever.

Haha dit echt zo hard :fingerguns_r:
Gaat niet veel boven de luxe van in uw eigen huis te wonen zonder het lawaai van bovenburen die met hakken rondlopen, buren die hun tv of radio op max hebben staan, ruzie of vuiligheid in de trappen/inkomhal, ... Om van de geregelde eikel of margi in de raad van mede-eigenaars (soms zoals de verhalen van home owners associations in de VS) nog maar te zwijgen.

Terug on topic: stopcontact ligt gevoeliger qua gemeenschappelijk verbruik maar verlichting is toch echt poepsimpel op te lossen door die gemeenschappelijk te houden en met drukknoppen op timer te werken. Afrekening van gemeenschappelijk gebruik via quotiteit van het gebouw en klaar.

Terug
Bovenaan