Belgen gooien jaarlijks bijna 5 miljoen euro aan statiegeld in de glasbol

De ecologische kost van zoveel herbruikbaar glas in de glasbol te gooien is natuurlijk een pak hoger dan de 5miljoen aan statiegeld/jaar die verloren gaat.

Met verbijstering lees ik hoeveel mensen hier te lui zijn om juist te recycleren.

Je kan die flessen natuurlijk ook gewoon even uitspoelen voordat je ze ergens zet voor een paar weken om later terug te brengen.
En zo'n flesjes gewoon naar de winkel meenemen en afgeven als je dan toch naar de winkel gaat... Delhaize, Carrefour en Albert Heijn is het maar zo'n flesjes in een gat in de muur dumpen en je hebt op 10 seconden je bonnetje met statiegeld. Denk enkel Colruyt is nog fysiek afgeven en wachten tot iemand manueel een tegoedbon geeft?

Snap ook niet dat het zoveel werk is om dat deftig te doen, al gaat het maar om een paar EUR per jaar, ik doe dat nu niet bepaald voor een kostenbesparing van een paar EUR maar omdat het gewoon deftig recycleren is (net zoals we netjes onze PMD/GFT/P&K/Restafval scheiden).

In de Delhaize wordt 98% van de flesjes door de automaat aanvaard. Niet elk bier heeft een eigen uniek flesje é.
zeg ik toch ook niet? Gelukkig zijn bijv. veel trappisten en gewone pintjes in dezelfde fleskes en daar gaat die kleine handelaar ook niet over zeveren en de brouwerij ook niet, want het etiktje gaat er in het loogbad wel af, dus als het gelijke flessen zijn gaat niemand zagen.
Maar er zijn toch wel redelijk wat specifieke flessen in omloop hoor.
Vb. hieronder
ccimage-shutterstock_623234279.jpg

Die Chouffe die gaat gerust mee gaan naar Moortgat. Die Lindemans of St. Bernardus ook nog, denk ik. Maar de DT, affligem, hoegaarden, Westmalle, Chimay, daar zijn ze niets mee, dat is allemaal uitstoot op hun productielijn en gaan ze gewoon kunnen weigeren.
Ne grote winkel kan dat allemaal aanpakken, want die hebben heel dat gamma en dat gaat retour naar hun depot en dan kan alles gesorteerd worden. Brouwerij Moortgat krijgt dus een hele pallet met Duvel bakken terug. (en natuurlijk hun andere merken, maar allemaal mooi per pallet gesorteerd)
Als ze sloppy werken op die depot en daar teveel vreemde flessen tussen steken, gaat Moortgat ook reclameren want dat verstoort het bottelproces want al die flessen komen wel op de band, die aan het loogbad kan dat niet allemaal voorsorteren en die worden dan uitgeworpen bij de automatische detectie voor de bottelmachine en dan moet de werknemer die daar staat dat allemaal van de uitstoot band halen en manueel in bakken steken. Dat is berekend op kleine volumes, maar niet op bijv. een halve pallet aan Affligem die daar ineens tussen steekt. (Allez, zo was het toch toen ik er werkte).

Anyway, een klein handelaartje kan dat gewoon allemaal niet sorteren. Als die geen Westmalle verkoopt en gij komt daar af met uw Westmalle dan zit die met een fleske dat hij niet verwerkt krijgt, want hij heeft geen contract met de leverancier voor dat bier en die gaan geen bak met varia meenemen.

zeg ik toch ook niet? Gelukkig zijn bijv. veel trappisten en gewone pintjes in dezelfde fleskes en daar gaat die kleine handelaar ook niet over zeveren en de brouwerij ook niet, want het etiktje gaat er in het loogbad wel af, dus als het gelijke flessen zijn gaat niemand zagen.
Maar er zijn toch wel redelijk wat specifieke flessen in omloop hoor.
Vb. hieronder
ccimage-shutterstock_623234279.jpg

Die Chouffe die gaat gerust mee gaan naar Moortgat. Die Lindemans of St. Bernardus ook nog, denk ik. Maar de DT, affligem, hoegaarden, Westmalle, Chimay, daar zijn ze niets mee, dat is allemaal uitstoot op hun productielijn en gaan ze gewoon kunnen weigeren.
Ne grote winkel kan dat allemaal aanpakken, want die hebben heel dat gamma en dat gaat retour naar hun depot en dan kan alles gesorteerd worden. Brouwerij Moortgat krijgt dus een hele pallet met Duvel bakken terug. (en natuurlijk hun andere merken, maar allemaal mooi per pallet gesorteerd)
Als ze sloppy werken op die depot en daar teveel vreemde flessen tussen steken, gaat Moortgat ook reclameren want dat verstoort het bottelproces want al die flessen komen wel op de band, die aan het loogbad kan dat niet allemaal voorsorteren en die worden dan uitgeworpen bij de automatische detectie voor de bottelmachine en dan moet de werknemer die daar staat dat allemaal van de uitstoot band halen en manueel in bakken steken. Dat is berekend op kleine volumes, maar niet op bijv. een halve pallet aan Affligem die daar ineens tussen steekt. (Allez, zo was het toch toen ik er werkte).

Anyway, een klein handelaartje kan dat gewoon allemaal niet sorteren. Als die geen Westmalle verkoopt en gij komt daar af met uw Westmalle dan zit die met een fleske dat hij niet verwerkt krijgt, want hij heeft geen contract met de leverancier voor dat bier en die gaan geen bak met varia meenemen.
Dan neem je die flesjes toch gewoon eens mee naar een supermarkt? Alé, als je het bekijkt vanuit jouw standpunt en niet van die van een kleine handelaar hé...

Ziehier de reden van de unsure smiley. In mijn ogen is het redelijk normaal dat iedere persoon bijdraagt voor zijn eigen afval maar top dat je weigert om te zorgen dat er minder afval is en dan spreekt over bijkomende belasting. De rest van de maatschappij betaalt met plezier de rekening omdat jij geen zin hebt in een extra vuilbakje in uw garage. Kunnen we je dan ook terug verwelkomen in het plug in batterijen topic om kritiek te leveren op mensen die geen bebat betaald hebben op hun battetij of is dit enkel wanneer het tegen uw eigen financiele belangen ingaat?
Ik doe mijn kleine hoeveelheid GFT bij het restafval. In de restafval zak waar ik zelf voor betaal.

Dat staat nogal in schril contrast met de illegale dumping van marstek batterijen in het containerpark
Een kost van €220 aan ontweken BEBAT bijdrage die betaald mag worden door de inwoners van de gemeente.

Dat staat nogal in schril contrast met de illegale dumping van marstek batterijen in het containerpark
Een kost van €220 aan ontweken BEBAT bijdrage die betaald mag worden door de inwoners van de gemeente.
Wat hier niets met het topic te maken heeft :sop:

En niet enkel de Marstek batterijen hé; vergeet deze niet:
Ik ga volgende week minimum 2 US5000 modules gaan halen in NL bij NKON in Nuenen.
Misschien kan ik een bulk korting fixen.
Je bespaart sowieso +100 euro aan bebat bijdrage per module.

Is er nog iemand voor wie ik er moet meenemen terwijl ik daar ben?
Die torenhoge bijdrage bestaat nog maar sinds 1 jan 2022 dus toestellen geinstalleerd voor die tijd gaan ze ook moeten aanvaarden.

Indien ze die oude batterijen weigeren dan ben ik verplicht om die bij het grof vuil te gooien he.
Dat is slecht voor het milieu en doe ik liever niet maar niet echt mijn probleem.
alles valt te omzeilen hoor.
Nog beter.
Koop altijd uw batterijen in NL of DE dan betaal je ook geen absurde bebat recyclage bijdrage van wel 3.5 per kilogram!
Ik heb zo in een uitstapje naar NL wel 570 euro bespaard.
:sarcastic:

Ah, de flesjes met statiegeld, één van de meest hatelijke taken. Ik spaar die altijd maanden op zodat het de moeite is om ermee naar de supermarkt te gaan. Aan de andere kant wandel ik daar dan binnen met een overvolle kar met 2 bakken lege flesjes die lawaai liggen te maken bij ieder hobbeltje in de vloer. De automaat om in te voeren staat helemaal achteraan de winkel. Serieuze walk of shame dus.

Dan krijg ik m'n briefke met € 5,2 euro en moet ik dat de hele tijd vasthouden tijdens het winkelen want als ik het durf in m'n zak steken vergeet ik het gegarandeerd.

Bij elke trip die ik maak stel ik mij de vraag of ik het niet beter allemaal in de container gooi voor die 5 euro.

Terug
Bovenaan