Bedrijf failliet - onbetaalde werknemers - zaakvoerster gevlucht naar buitenland

Horse

Well-known member
Mijn nicht heeft 7 maanden gewerkt voor een cadeauwinkel en is momenteel in zwangerschapsverlof. De winkel is officieel failliet verklaard op 11 februari 2025. Er is een curator aangesteld op die datum. De werknemers werden voor de maand januari niet betaald. Er stond iemand van de security voor de winkel, met een verbod van de werknemers. Die mochten de winkel niet meer betreden. Zo is alles uitgekomen, want de zaakvoerster heeft nooit iets laten weten over de slechte cijfers.

De zaakvoerster post deze week happy foto's vanop Sri Lanka. De webshop staat nog online en ze blijft tot op de dag van vandaag acties doen op haar Instagram. Heel raar, aangezien ze officieel failliet is verklaard. De winkel is dus toe. Enkel het online gedeelte loopt nog.

De jaarrekeningen zien er raar uit. Wij snappen niet hoe iemand 'opeens' 300k verlies draait.

2023 Eigen Vermogen 15k
2025 Eigen Vermogen -300k

2023 Bedrijfswinst 22k
2024 Bedrijfswinst -297k

2023 Schulden 547k
2024 Schulden 701k

Ik kan het btw nummer hier plaatsen, maar ik wil niet in problemen komen dus voorlopig doe ik dat niet. De zaakvoerster neemt geen enkele telefoon op en antwoordt niet op mails.

2 vragen:
- hoe kunnen de werknemers nog betaald worden voor die maand januari die ze gewerkt hebben?
- hoe kan mijn nicht een uitkering krijgen? die heeft tot 1 maart zwangerschapsverlof en vreest dat ze 1 maart nog geen nieuw werk zal hebben

In totaal zijn er daar 4 fulltime gedupeerde dames. Ik mocht hier wat raad komen vragen. Ik zou zeggen vdab en rva binnenwandelen? Heeft zo'n bvba geen verplichtingen om zijn personeel uit te betalen? Kan die persoonlijk aansprakelijk gesteld worden? Die heeft nooit iets laten blijken over problemen met de zaak en iedereen was dus enorm verbaasd.

Laatst bewerkt:
Indien gesyndiceerd: naar de vakbond gaan, die zullen een schuldvordering indienen bij de curator en een aanvraag doen voor tussenkomst bij het fonds van sluiting van ondernemingen. Ook zullen ze een tijdelijke werkloosheidsuitkering aanvragen.

Indien niet gesyndiceerd: zelf alles doen van hierboven :)

Staat op jobat trouwens beknopt maar duidelijk uitgelegd.

Daarnaast is het technisch niet moeilijk om "ineens" 300K verlies te draaien hoor, en kan verschillende oorzaken hebben, "correcte" maar ook "dubieuze". Mogelijkheden o.a. :
-overschatting van de voorraad (die je een jaar dan mag terugneemt)
-niet verwerkte kosten (vb aankoopfacturen die letterlijk bij haar blijven liggen)
-"schuiven" met kosten door deze uit te stellen/af te schrijven/...
-gestegen rentelast en/of gevolgen van niet terugbetaling (vb omzetten hyp volmacht in hypotheek)
-fiscale/sociale controle met boete
-grote minderwaarde op activa/...

Amai, ik wist niet dat er een fonds was van sluiting van ondernemingen. Want van die BV zal het geld alleszins niet komen. Ok bedankt!

Mijn nicht had ergens iets gelezen over bescherming tegen ontslag tijdens zwangerschap (incl vergoeding) maar dat valt nu allemaal in duigen natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan