Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Grmbl, weet te laat thuis. Mijn stem zou gegaan zijn naar Zombie. Niet omdat het mijn eigen inzending is. Ik kan het nummer van Aphex Twin wel waarderen, maar het kan niet op tegen Zombie van The Cranberries...
Voor de zekerheid ditmaal direct maar even mijn stem uitbrengen voor vandaag:
Geen idee of Luc hat zal halen deze ronde tegen Dave Gahan. Maar de het melancholische gevoel dat Ooit Was Ik Een Soldaat kan oproepen bij mij is sterker dan wat ik voel voor Enjoy The Silence. Al is dat nummer van Depeche Mode ook wel direct herkenbaar en tijdloos. Moeilijke keuze maar blijft toch bij Gorki deze ronde.
Ik kende Luc De Vos vroeger eerder als een soort volksfiguur die regelmatig in de media mocht opdraven om sfeer te maken en toevallig ook wel wat muziek maakte. Toen gaf ik Nederlandstalige muziek ook geen aandacht, dat was te direct vergeleken met de veilige afstand van onder andere het Engels. Nu hij al lang het tijdelijke voor het eeuwige ingeruild heeft, is de herinnering aan De Vos als personage verminderd en staat zijn muziek terug meer op de voorgrond.
Dit nummer vind ik erg mooi en geeft me zin om wat meer van zijn werk te verkennen. De grote ster is die prachtige tragikomische tekst. Het spaarzame arrangement en de stem van De Vos maken er een heel weemoedig nummer van.
Enjoy The Silence is goed maar niet beter dan Slint!
Depeche Mode - Enjoy The Silence - 4
Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat - 4
Mijn stem vandaag is evenzeer een combinatie van lichte wraak voor Slint maar ook een appreciatie voor de tekst van De Vos, die wel echt een pareltje is.