Battle Royale: the 1990's - Round 1

The Smashing Pumpkins - Disarm 3
Massive Attack - Angel 4

Moest 1979 genomineerd zijn, was mijn stem waarschijnlijk naar The Smashing Pumpkins gegaan zijn. Ik moet dringend wel eens werk maken van hun albums, want ik ken precies alleen maar de hitjes.
Disarm is ook top, daar niet van, maar als die bas bij Angel start is het pleit eigenlijk al beslecht. Beklijvend nummer met een heerlijke opbouw.

The Smashing Pumpkins - Disarm 4
Massive Attack - Angel 5

Smashing Pumpkins hebben in deze periode enkele geniale nummers uitgebracht, maar Disarm is daar geen van imo. Ik denk dan eerder aan Cherub Rock, Silverfuck en mijn persoonlijke favoriet Geek U.S.A.
Ik vind Disarm zeker een goed liedje maar zelfs de drie hierboven vermelde meesterwerkjes konden het niet halen van Angel. Ik kende het nummer en eigenlijk heel Mezzanine via mijn oudere zus, die een fase had waarin ze veel luisterde naar Massive Attack en Portishead en dat vond ik helemaal oké. In ieder geval was het een album dat al sinds mijn jeugd een vaste plek had in de Case Logic CD houder, meeging op reis en tot op de dag van vandaag nog steeds geregeld opstaat en ondanks zijn leeftijd nog steeds monumentaal en futuristisch klinkt.

The Smashing Pumpkins - Disarm 4
Massive Attack - Angel 5

Ik denk dan eerder aan Cherub Rock, Silverfuck en mijn persoonlijke favoriet Geek U.S.A.
Alright, allemaal van Siamese Dream en ik heb net dat album opgezet, I'm in for a treat.
Cherub Rock is alvast goedgekeurd, benieuwd of ik de andere twee er ook spontaan uitpik als toppers.

The Smashing Pumpkins - Disarm 5
Massive Attack - Angel 6

Wat voor monkey's paw shit is dit? "Ik wil een nominatie vanop een van de allerbeste rockalbums van de nineties, met de ene banger na de andere op." "Ok, dan nemen we de lame ballad." Dat is te streng voor Disarm want op zich wel een goed nummer dat ook binnen de context van het album past. Maar Siamese Dream is fucking awesome en heeft van de beste productie voor een rockplaat ooit! Dan wil ik die heerlijke Big Muff scheurende gitaren horen!

Ik ben beduidend meer voor Mezzanine te vinden dan voor het andere werk van Massive Attack. Ooit een heel passende omschrijving in een review gelezen, waar min of meer gezegd werd dat dit niet zomaar een donker album is maar eerder één dat licht absorbeert. Angel is een geweldig nummer maar heeft de pech dat dit samen met Teardrop het prijsbeest van het album is en ik het misschien al wat te veel gehoord heb. Ik zou waarschijnlijk Inertia Creeps van dit album genomineerd hebben. Desondanks makkelijke winnaar van deze twee.

The Smashing Pumpkins - Disarm 5
Massive Attack - Angel 8

Mezzanine is een absoluut meesterwerk, geheel uniek en ongeëvenaard imo. (Dissolved Girl is mijn persoonlijke uitschieter trouwens )

Laatst bewerkt:
The Smashing Pumpkins - Disarm 6
Massive Attack - Angel 8

Pfew... Allebei steengoed.
Laat me het erop houden dat Angel met een halve minuut ingekort kon worden, om met een reden af te komen.

Eventjes snel vraagje voor de zekerheid voor de Tiebreaks, zodat ik niets over het hoofd heb gezien en:
Er zijn momenteel toch twee clashes geëindigd op een gelijkspel (Sleep vs Faithless en Leftfield vs DJ Shadow)?

Ok om de tiebreaks op maandag te laten starten? Dan is er doorgaans meer volk om te stemmen.

Geen reactie of duimpje volstaat indien akkoord. Indien opmerking/correctie/niet akkoord graag reactie.

Moeilijke keuze. Een stem voor Disarm zou er eerder een zijn voor Siamese Dream. Dus dan maar Massive Attack.

The Smashing Pumpkins - Disarm 6
Massive Attack - Angel 9

The Smashing Pumpkins - Disarm 7
Massive Attack - Angel 10

Goddamnit, mijn 2e nominatie die tegenover een klepper komt waar ik zelf altijd op het ander nummer zou stemmen bij een andere battle.

Grote liefde voor MA en zeker ook het nummer én album.

Als ik dan zie dat ik de voorbije dagen moeite had om enthousiast te zijn voor 1 van de 2 is dit wel een pijnlijke.

EDIT: mag verwijderd worden, score was correct. I blame it on my examenhoofd.

Laatst bewerkt:
The Smashing Pumpkins - Disarm 8
Massive Attack - Angel 12

Beide platen doen me niet zo heel veel, maar dan nog net iets meer voor Disarm al is de opbouw van Massive Attack wel cool.

Terug
Bovenaan