Battle Royale: the 1990's - Round 1

Guns N' Roses - Don't Cry 9
De La Soul - Stakes is High 10

GNR vond ik tof als 14-jarige en Slash kan een gitaar doen scheuren maar pfff dat trekt toch op niet veel als ik daar nu naar luister. Zo'n melige ballad dan nog.

En dat is dan spannend tegen De La Soul met een Dilla beat :s :s

guns and roses is muziek voor conservatievelingen. slash is een goeie gitarist maar voegt niks toe aan het vocabulaire dat iemand als jimmy page heeft neergezet, de teksten van hun nummers hebben mij nooit iets te zeggen gehad, hun imago als 'gevaarlijke' straatrockers is lachwekkend. Ik bedoel, kijk 1 keer naar het clipke van november rain. Wat een tenenkrommende bende spasten.

in dezelfde periode waren de pixies, de la soul en sonic youth de grenzen van muziek aan het herdefinieren terwijl zij bestaande muziek gingen herkauwen, klaar voor de grote massa om te consumeren. Allez, als ze al kwamen opdagen voor hun concerten.
Harsh.

Axl heeft er nooit geheim van gemaakt dat zijn ouders welgesteld waren en dat zijn eerste inspiratiebron Elton John was en dat hij niet in de underground wou blijven wroeten. Slash = Page maar dan met de blues vervangen door glam & punk, je kan dat niet vergelijken. Dat het potsierlijke gasten waren die doldraaiden door de roem en het geld staat buiten kijf. Hoge stem en piano en ballads = succes bij de chicks.

De La Soul - Stakes is High 11

Hier toch ook wel een extra punt voor De La Soul, daar dat wat schwung in. De powerballad van GNR is hier nogal saai en zo wild ben ik nooit echt geweest van die band. Overgewaardeerd. Zet daar dan The Idol van WASP en dat had De La Soul voor mij met het grootste gemak omver geblazen:

De La Soul - Stakes is High 14

het nummer van GNR zegt me niets: niet in de zin van 'dat heb ik al gehoord', noch in de zin dat ik het weet te smaken. Het enige goede is de solo van Slash
De La Souls zegt me evenveel als GNR. Ik ken hen enkel van Me, Myself and I.
Weer een lastige keuze, maar ga voor De La Souls omdat ze me herinnerden aan steaks

Guns N' Roses - Don't Cry 10
De La Soul - Stakes is High 17

Hoe in godsnaam kreeg Gunz zoveel stemmen!

Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over 1

The KLF - Justified & Ancient

Twee toffe platen! Maar omdat Jeff echt een klasbak is geef ik hem de voorsprong, al is dat nummer van The KLF een plezante nineties-schrijf dat ik nog niet eerder heb gehoord. Er gebeurt vanalles in.

Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over 3
The KLF - Justified & Ancient 0

Leuke mix van stijlen in Justified. Dat is dan vreemd genoeg het soort rap uit de jaren negentig dat ik goed kan verdragen. Als het ertussen is gepropt en niet een gans nummer overheerst.

Eender welk nummer uit Buckley' Grace had in de BR gepast. Zelfs uit zijn onafgewerkte tweede album (waaruit zijn moeder alleen de waardige nummers uitkoos). Of ze dan rijp waren om het op te nemen tegen een aantal genomineerde nummers laat ik in het midden.
Echter heb je met 'Lover, You Should've Come Over' imo het perfecte Jeff-lied. Doe al die instrumenten weg en dan nog is het ijzersterk.
Een van die zangers die zijn stem nagenoeg super beheerst. Het achtergrondkoor; de korte vrouwelijke schreeuw; het orgel en de piano-zwiep zijn fantastische toevoegingen, hoe banaal het mag zijn voor sommigen.

Btw, geloof het of niet (zit jij erachter? :) @Crock), vandaag is het exact 29j geleden dat hij om het leven is gekomen.
29/05/97.

Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over 4
The KLF - Justified & Ancient 1

Maskesmuziek bij de Jeff, als het koortje er bij komt zwier ik het af, teveel een knieval om de vrouwelijke luisteraar te paaien, nee danku er staan betere tracks op dat album. Dan liever the KLF met een track in de stijl van Stereo MCs 'Connected': ongebreidelde fun om goedgezind van te worden.

Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over 4
The KLF - Justified & Ancient 2

Jeff Buckley heeft me nooit wat gedaan. Het nummer van The KLF is ook niet top maar ligt me toch wat meer.

Terug
Bovenaan