Fijn om eens mee te doen, en eens een opportuniteit om wat meer te weten te komen over sommige nummers. Beetje kiezen tussen pest en cholera voor mij in dit geval.
Los van de bruine rand die aan de hele neo-folk stroming hangt ... puur muzikaal vind ik dit ook gewoon vermoeiend. Zagerige zang, die klavecimbel (of wat het ook is), en een viool die de hele tijd dezelfde twee noten herkauwt onder een melodie die zichzelf vier keer opnieuw aankondigt. MMMBop is misschien een suikerbom maar het is tenminste eerlijk, terwijl dit soort muziek diepgang pretendeert maar imo maar weinig bevat.
Als ik dan toch iets positiefs moet zeggen: los van hoe het nummer gebracht wordt zijn de teksten nog 'cava'. Ik vermoed dat ze een parallel proberen te slaan tussen enerzijds een rijke familie waar er 'iets' speelt, vermoedelijk dat de vader 'iets' in de tuin heeft begraven en vervolgens iedereen die te veel wist (het personeel) heeft weggestuurd, de vensters toehoudt en de kinderen verbiedt van nog in de tuin te gaan spelen en anderzijds victoriaans engeland dat in elkaar stort zoals het romeinse rijk (omdat er ook daar te veel geheimen begraven werden).
Veel nummers in het genre grijpen terug naar dit soort thema's maar verwijzen naar het verleden als een gouden tijdperk waar ze heimwee naar hebben en doen dan alsof hun neus bloedt wanneer het gerecupereerd wordt door bloed-en-bodem stromingen, maar hier moet ik al met vooroordelen de teksten van het nummer gaan lezen om dat er in te gaan zoeken, dus dat is positief. Bands als Death in June (cfr.
@Avondland) zijn veertig jaar lang een toegangspoort en gezelligheidsplek geweest voor extreemrechtse 'esthetiek', en dat is geen toeval of misverstand. Ge kunt het natuurlijk luisteren met dat besef, ge kunt het links laten liggen, uiteindelijk zijn beiden wel verdedigbaar, maar doen alsof de hele controverse een misverstand zou zijn is niet eerlijk en ik wil dat toch wel efkes als kanttekening plaatsen bij wat gij hierboven zegt.
Dan vind ik dat er onder mmmbop thematisch veel meer zit qua symboliek, terwijl dat geschreven is door wat pubers, zonder voor de rest hoogdravend te willen zijn. Voor de rest uiteraard een schijte-irritant nummer dat eigenlijk niemand nog ooit voor zijn plezier nog opzet vermoed ik
Heb bijgeleerd dat dat nummer dezelfde mensen achter de knoppen had als Odelay van Beck en Paul's Boutique van de Beasties.
Hanson - MMMBop - 5
Sol Invictus - An English Garden - 6