Battle Royale: the 1990's - Round 1

Hanson - MMMBop - 8
Sol Invictus - An English Garden - 6

MMMbop is een degoutant brilliant nummer dat te pas en vooral te onpas tijdens zijn hoogdagen een weg in u schedel wist te boren. Het soort radio hit dat al vanaf dag 1 "overplayed" was en zijn plek in de popgeschiedenis heeft geclaimed. Ik haat hoe goed ik het wel vind. Khutnummer.

5 minuten later: mmmbop da ba mm ..ffffaaaaaaa
Het is een oorwurm en dat is sowieso straf om te maken. Instant herkenbaar en quasi onsterfelijk, glijdt zo binnen en nestelt zich muurvast als een invasieve plantensoort. Daarbij vergeleken vraagt een Sol Invictus wat meer aandacht.

@derp Je haalt daar wel wat treffende zaken aan, zal zien of ik vanavond daar nog iets zinnig over kan zeggen.

Hanson - MMMBop - 10

Amai dat had ik al lang niet meer gehoord. Ook nooit de naam van het nummer of de band gekend dus leuk om dat hier te leren. Ik deel Koonut zijn gevoelens het is verschrikkelijk en fantastisch tegelijk. Pluspunten voor de dreads van de 11-jarige drummer.

Sol Invictus is afgrijselijk sorry.

Ik heb met beiden weinig en Hanson toch te weinig om puur als klassieker te belonen met een stem. Punten voor de ontdekking

Hanson - MMMBop - 10
Sol Invictus - An English Garden - 7

Fijn om eens mee te doen, en eens een opportuniteit om wat meer te weten te komen over sommige nummers. Beetje kiezen tussen pest en cholera voor mij in dit geval.

Los van de bruine rand die aan de hele neo-folk stroming hangt ... puur muzikaal vind ik dit ook gewoon vermoeiend. Zagerige zang, die klavecimbel (of wat het ook is), en een viool die de hele tijd dezelfde twee noten herkauwt onder een melodie die zichzelf vier keer opnieuw aankondigt. MMMBop is misschien een suikerbom maar het is tenminste eerlijk, terwijl dit soort muziek diepgang pretendeert maar imo maar weinig bevat.

Als ik dan toch iets positiefs moet zeggen: los van hoe het nummer gebracht wordt zijn de teksten nog 'cava'. Ik vermoed dat ze een parallel proberen te slaan tussen enerzijds een rijke familie waar er 'iets' speelt, vermoedelijk dat de vader 'iets' in de tuin heeft begraven en vervolgens iedereen die te veel wist (het personeel) heeft weggestuurd, de vensters toehoudt en de kinderen verbiedt van nog in de tuin te gaan spelen en anderzijds victoriaans engeland dat in elkaar stort zoals het romeinse rijk (omdat er ook daar te veel geheimen begraven werden).

Veel nummers in het genre grijpen terug naar dit soort thema's maar verwijzen naar het verleden als een gouden tijdperk waar ze heimwee naar hebben en doen dan alsof hun neus bloedt wanneer het gerecupereerd wordt door bloed-en-bodem stromingen, maar hier moet ik al met vooroordelen de teksten van het nummer gaan lezen om dat er in te gaan zoeken, dus dat is positief. Bands als Death in June (cfr. @Avondland) zijn veertig jaar lang een toegangspoort en gezelligheidsplek geweest voor extreemrechtse 'esthetiek', en dat is geen toeval of misverstand. Ge kunt het natuurlijk luisteren met dat besef, ge kunt het links laten liggen, uiteindelijk zijn beiden wel verdedigbaar, maar doen alsof de hele controverse een misverstand zou zijn is niet eerlijk en ik wil dat toch wel efkes als kanttekening plaatsen bij wat gij hierboven zegt.

Dan vind ik dat er onder mmmbop thematisch veel meer zit qua symboliek, terwijl dat geschreven is door wat pubers, zonder voor de rest hoogdravend te willen zijn. Voor de rest uiteraard een schijte-irritant nummer dat eigenlijk niemand nog ooit voor zijn plezier nog opzet vermoed ik :D

Heb bijgeleerd dat dat nummer dezelfde mensen achter de knoppen had als Odelay van Beck en Paul's Boutique van de Beasties.

Hanson - MMMBop - 5
Goeie post!

Ik kon Sol Invictus puur muzikaal wel nog ergens hebben, maar ik sta persoonlijk ook zeer argwanend tegenover die hele achtergrond bij het National Front van de frontman. Dat kan ik dus moeilijk allemaal loskoppelen. Het is hier geen Pol&Actua, maar dit is nu eenmaal zeer politiek geladen muziek, en separating art from artist is voor me moeilijk in dit geval...

Mmmbop is helemaal mijn ding niet.

Stem in de eerste ronde is dus niet met de volle goesting:

Hanson - MMMBop - 11

Goeie post!

Ik kon Sol Invictus puur muzikaal wel nog ergens hebben, maar ik sta persoonlijk ook zeer argwanend tegenover die hele achtergrond bij het National Front van de frontman. Dat kan ik dus moeilijk allemaal loskoppelen. Het is hier geen Pol&Actua, maar dit is nu eenmaal zeer politiek geladen muziek, en separating art from artist is voor me moeilijk in dit geval...

Mmmbop is helemaal mijn ding niet.

Stem in de eerste ronde is dus niet met de volle goesting:

Hanson - MMMBop - 9
ik herken het. Ik ben ook iemand die vindt dat ge kunst en kunstenaar gescheiden moet kunnen houden, maar bij neo-folk is het niet alleen de kunstenaar, maar ook de fanbase en de inhoud van de teksten die een rol spelen.

Ik denk wel dat ge uw stem nog eens moet herbekijken.

Laatst bewerkt:
Vermoed dat dit een +1 voor Sol Invictus - An English Garden moest zijn van @clercqie niet dus...
Misschien moeten we ook waarvoor we kiezen in vet zetten?

Hanson - MMMBop - 12

No brainer, kan maar weinig nummers bedenken die me meer aan 90s doen denken dan MMMBop.
De term oorwurm is door die gasten uitgevonden.

Wistjedatje "The Hanson brothers have an estimated combined net worth of $200 million, with Isaac, Taylor, and Zac Hanson each reportedly worth around $66 million."

Well done voor een one hit wonder door enkele puisterige pubers. Zitten wij hier wat elitair te lullen over de muzikale waarde van dit nummer terwijl die gasten al rentenieren van hun 11 jaar.

Hanson - MMMBop - 12

No brainer, kan maar weinig nummers bedenken die me meer aan 90s doen denken dan MMMBop.
De term oorwurm is door die gasten uitgevonden.

Wistjedatje "The Hanson brothers have an estimated combined net worth of $200 million, with Isaac, Taylor, and Zac Hanson each reportedly worth around $66 million."

Well done voor een one hit wonder door enkele puisterige pubers. Zitten wij hier wat elitair te lullen over de muzikale waarde van dit nummer terwijl die gasten al rentenieren van hun 11 jaar.
Ben het eens gaan opzoeken :D

Ik heb het ook helemaal gemist, maar die mannen toeren nog steeds, brengen nog steeds platen uit, en veel van die platen hebben consistent hoog gescoord in de charts. Daarnaast idd alle 3 writer credits op een wereldwijde monsterhit, muziek in eigen beheer uitgebracht, en blijkbaar hebben ze ook nog een eigen bier (mmmhop) en brouwerij gestart.

Hanson - MMMBop - 13

Had niet verwacht dat ik op deze ging stemmen, maar het nummer van Sol Invictus vond ik gewoon niet goed. Alsook, fuck far right neofolk.

Ik ma denken dat het over nen rijke tist ging die verdwaald gaat in het deprimerend bestaan van tuinhobbyisten. Nu ik de tekst bekijk slaagt dat wel op niets. Maar de deprimerende toon paste wel.

lol, kging door de wistje datje eens kijken naar de Wikipedia kijken van Hanson

Details of Zac's Pinterest account were leaked in November 2020, described by Ashley Spencer of Vice as "a trove of pro-gun memes, many of which were racist, transphobic, homophobic, and sexist".[47] The now-deleted account shared memes that commentators characterized as supporting George Zimmerman in the killing of Trayvon Martin, comparing the right to use an AR-15 rifle with Rosa Parks' right to sit on a bus, suggesting that men cannot support gun control without being gay, and insisting that any "man wanting to dress like a woman" must be mentally ill.[47][78] After first defending the posts, he apologized and said, "The leaked Pinterest page provided a distorted view of the issues surrounding race and social justice, which do not reflect my personal beliefs. I apologize for the hurt my actions caused."[47]

Later that month, Isaac addressed the COVID-19 pandemic and wrote on his Instagram story that Christians would soon have to decide whether their faith was more important than "their fear" due to Christmas, Easter, and Thanksgiving being "cancelled" by the government.[47]
Nu ja, zelfs met artiest los gekoppeld van waar hij of zij voor staat zou ik niet op Hanson stemmen. Altijd een irritant nummer gevonden.

Qua song bevalt Sol Invictus mij meer, maar met wat ik hier lees, ga ik deze ronde niet stemmen, denk ik.

Hanson - MMMBop - 14

Het is de nostalgische stem voor mij. Ik heb helemaal niks met neofolk gehad en dus ook niet met dit nummer. Maar Hanson bracht in de jaren '90 wel een glimlach op mijn gezicht als het op de radio speelde. Net als de videoclip op MTV. Tot ik het allemaal beu gehoord was na een tijdje natuurlijk :unsure:.

Ik vind het altijd wel een interessant gegeven als muziek politieke gevoeligheden aanraakt, want het toont vooral aan dat muziek nooit neutraal kan zijn (cfr. het beschamende gekronkel van Eurovisiesong). Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoever zijn geweten politiek geladen muziek aan kan, dat moet een ander niet bepalen. Daarom respect voor de meningen van o.a. @derp @clercqie en @Kid_C dat het scheiden van de artiest en zijn meningen soms niet gaat.

Het probleem begint, voor mij toch, wanneer beklagenswaardige neurotici (cfr. r/rabm) en huilerige hypocrieten (extreem-rechts over "vrijheid van meningsuiting", boehoehoe) hun mening op een moraliserende wijze beginnen op te dringen aan andere mensen. En uiteraard is dat een grijze zone met donkere schaduwvlekken die soms vrij pertinent aanwezig zijn: een neofolkband die over odinisme zingt kan op zich nog vrij onschuldig zijn, dat is niet het geval met een volbloed NSBM-band die trots de naam Dirlewanger draagt (die bestaat blijkbaar in Mexico of all places, maar Latijns-Amerikaanse NSBM is blijkbaar een dingetje). In dat laatste geval hoop je nog dat het gaat om puberale, incel-edgelords die eens een goed meiske moeten tegenkomen in plaats van kaalhoofdige veertigers die nooit uit hun edgelordfase geraken.

Sol Invictus is ontstaan nadat Tony Wakeford zich heeft gedistantieerd van die standpunten, al zal neofolk altijd wel een bepaalde aantrekkingskracht hebben voor "mensen met bepaalde ideeën". Fascisme en esthetiek zoeken elkaar op, want fascisme esthetiseert de politiek en daar hoort muziek (en memes & AI-drab) bij. Linkse neofolk bestaat overigens wel, maar het zal een minderheid zijn.

Ongetwijfeld zal Death in June ook een soortgelijke discussie opleveren. Misschien dat Rome van Jerome Reuter wat meer in de smaak kan vallen omdat die voor de verandering niet wordt beticht van donkerbruine of donkerrode ranzigheden, maar die was niet actief in de jaren '90,

Sorry voor het snuifje P&A, liefste BG'ertjes. Maar het blijft BG. Over een paar liedjes begint er ongetwijfeld ene over zijn opulente brutoloon.

Terug
Bovenaan