Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Bateman houdt van kille synthpop en Genesis. Talking Heads zou te cool zijn voor hem; als hij downtown hipsters tegen komt en er "I'm the deffest" begint tegen te rappen wordt hij uitgescholden voor yuppie.

Mijn keuze van iconisch digitaal reggaenummer werd even goed weggestemd als wegwerpnummer, ieder zijn smaak. Ik vind Talking Heads een overschatte groep, Byrne werd de hemel in geprezen om een nerd populair te maken zodat andere nerds eindelijk konden scoren bij de vrouwen. Ik kan tien Depeche Mode nummers noemen die beter zijn dan deze.
Blauwtje gelopen bij een hipster?

Bateman houdt van kille synthpop en Genesis. Talking Heads zou te cool zijn voor hem; als hij downtown hipsters tegen komt en er "I'm the deffest" begint tegen te rappen wordt hij uitgescholden voor yuppie.

Mijn keuze van iconisch digitaal reggaenummer werd even goed weggestemd als wegwerpnummer, ieder zijn smaak. Ik vind Talking Heads een overschatte groep, Byrne werd de hemel in geprezen om een nerd populair te maken zodat andere nerds eindelijk konden scoren bij de vrouwen. Ik kan tien Depeche Mode nummers noemen die beter zijn dan deze.
Dus ben je nu nog rancuneus omdat de reggae werd weggestemd of is dit ook ironie?

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 11
Talking Heads - The Great Curve 12

Remontarara.

The Great Curve is inderdaad geen voor de hand liggende keuze met Once In A Lifetime er vlak na.
Maar wat een heerlijke ontdekkingsreis is me dat. Zeker met een headphone met deftige instrument separation is dat echt genieten. Er valt zoveel te beleven in dat nummer en stiekem is de opbouw ook gewoon geniaal.

Excuses aan Depeche Mode. Sterk nummer.

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 11
Talking Heads - The Great Curve 13

De eerste noten van die nummer leven rentfree in mijn hoofd. Absolute banger.

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 12
Talking Heads - The Great Curve 13

Twee grote namen, maar alweer twee bands die ik eigenlijk helemaal niet zo goed ken. Ben al van deze ochtend verschillende keren naar beide nummers aan het luisteren, omdat ik het heel erg moeilijk kiezen vind. Sowieso twee sterke nummers, maar uiteindelijk neig ik toch iets meer naar Depeche Mode. The Great Curve balanceert heel erg tussen enerverend en opzwepend, en met momenten helt het inderdaad een beetje te veel over naar het eerste. Maar ik denk dat ik vooral voor Never Let Me Down Again kies, omdat David Byrne's stem het nooit echt gedaan heeft voor mij.

Public Enemy – Bring The Noise 1
Peter Gabriel – Sledgehammer 0

Sledgehammer is een degelijke 80's popsong maar niets meer voor mij. Bring the Noise is anno 2026 misschien wat achterhaald maar kan ik omwille van inhoud en historische impact nog wel appreciëren. Puntje voor Public Enemy.

Public Enemy – Bring The Noise 1
Peter Gabriel – Sledgehammer 1

De wall of sound van PG blijft staan, de roeptoeter van Chuck D is me nogal drammerig.

Public Enemy – Bring The Noise 2

No contest hier, wat een bom energie blijft Public Enemy toch. Ik hou van die urgente call&response bij de hiphop-groepen van toen, iemand aanraders voor een moderne variant hiervan?

Public Enemy – Bring The Noise 5

Moeilijke keuze want 2 goeie nummers. Maar Public Enemy verraste me weer een beetje (heel weinig van beluisterd tot nu toe).

Toch vreemd publiek hier. Mij zegt dat gebrabbel van Public Enemy helemaal niets, voor mij had de titel gewoon "Noise" kunnen zijn. En dat dan tegenover die dijk van een popsong.
Public Enemy – Bring The Noise 6
Peter Gabriel – Sledgehammer 2

Terug
Bovenaan