Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 2
Talking Heads - The Great Curve 1

Depeche Mode is zowat de enige artiest waar mijn pa onvoorwaardelijk fan van is en associeer ik met lange autoritten richting Spanje en cd’s die werden bovengehaald tijdens die lange ritten. Die kille sfeer in dat nummer vind ik wel echt cool. Geen nummer dat ik mij nog herrinnerde van toen maar wel cool.

Talking Heads vond ik dan weer veel te druk, werd er wat onnozel van.

wegwerpnummers.
Talking Heads vond ik dan weer veel te druk, werd er wat onnozel van.
Talking Heads - The Great Curve 2

Deze battle checken is toch elke ochtend opnieuw slecht voor mijn hartslag.

Anyway, kant A van Remain in Light is gewoon de meest absolute goated LP kant aller tijden. Ik kan er zelfs niet aan beginnen te beschrijven hoe waanzinnig goed The Great Curve ineen zit. In elk geval ook een schitterend meekweel nummer.

Ik heb wel doorheen de jaren Depeche Mode beter leren appreciëren.

Talking Heads - The Great Curve 3

Heel goed nummer van Depeche Mode maar ik ga voor de eigen nominatie. De beste omschrijving ervan las ik als comment op youtube: onophoudelijke energie, als een racepaard dat maar blijft gaan nadat het al gewonnen heeft. Fantastisch hoe alle laagjes over elkaar gelegd zijn, geïnspireerd door Afrikaanse polyritmes. En dan die bevreemdende solo’s van gitaartovenaar Adrien Belew. Heel mooi weergegeven in onderstaand filmpje, highly recommended.

Twee maal een chorus die niet lang blijft nazinderen, iconische bands met wegwerpnummers.
Da's wel heel sterk uitgedrukt, maar ik vind het toch ook twee mindere nummers. Talking Heads blijft toch het meeste hangen:
Depeche Mode - Never Let Me Down Again 3
Talking Heads - The Great Curve 4

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 5
Talking Heads - The Great Curve 4

Beide nummers zijn mij onbekend, maar het moody depeche mode bevalt me dan toch meer precies.
Er gebeurt zeer veel in dat Talking Heads nummer, zodanig veel dat ik er een beetje nerveus van word. Het kan goed zijn moest ik de tijd nemen dit nummer meerdere keren te beluisteren en helemaal te ontleden dat het mij wel beter zou bevallen, maar daar heb ik nu even geen zin/tijd voor :unsure:

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 5
Talking Heads - The Great Curve 5

Moeilijke keuze weer want echt een topnummer van Depeche Mode. Maar ze kunnen voor mij toch niet op tegen prime Talking Heads.
En smaken verschillen hé, maar dit 2 wegwerpnummers noemen is gewoon te belachelijk voor woorden.

honderdduizend punten voor Depeche Mode en nikske voor Talking Heads.

totaal geen moeilijke keuze voor mij. Talking Heads is me veel te zenuwachtig. Iedereen zit maar door elkaar te roepen. En eerlijk gezegd: die gitaarsolo was een van de zieligste gitaarsolo's die ik al gehoord heb. Ik heb het nummer 2 x proberen te beluisteren. De eerste keer ben ik tot halverwege de gitaarsolo geraakt. De tweede keer tot 4:20 of zo. Het gaat echt niet, gewoon te chaotisch voor mij persoonlijk

In Never Let Me Down Again gebeurt ook veel, maar 't is niet allemaal over elkaar gegoten waardoor er geen verschillende zaken tegelijk om uw aandacht zitten te roepen. En tonnen sfeer dat die weten te creëren.

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 100.005 (maar omdat dat niet mag, 6 dan maar)
Talking Heads - The Great Curve 5

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 6
Talking Heads - The Great Curve 6

Twee nummers die mij goed kunnen bekoren. Het eerste heb ik ooit kapotgedraaid. DM staat ook nog altijd in mijn top 10 meest overall gedraaide artiesten (plaats 9) door Violator, ik was ooit echt helemaal into dat album en enkele nummers van Music for the Masses, waaronder Never Let Me Down Again.
Maar The Great Curve is toch wel een erg interessante ontdekking met veel elementen die ik apprecieer in muziek. Ik wist niet dat ook Talking Heads flirtte met funk e.d.. Ik kende vooral Psycho Killer. Ik moet wel zeggen dat het nummer na een tijdje wat drukker wordt, maar dan zit het over de helft. Het is mij deze keer beter gelukt om het helemaal te beluisteren. Ik zie mij dit wel zo nu en dan eens uit mezelf opzetten eigenlijk, wie weet. Een punt voor de ontdekking!

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 7

Voor mij eerder een vervelend nummer van Talking Heads, ze hebben er die ik wel geregeld nog beluister. Dus met volle overtuiging: Never Let me down again

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 8

Talking Heads heeft nog wel wat betere nummers, maar het is me ook wat te druk hoewel ik het nummer van Depeche Mode ook niet het beste vind wat ik van hen al heb gehoord.

Omdat ik wist dat Patrick Bateman van American Psycho het vaak het over Talking Heads vroeg ik aan chat GPT wat die schreef over dat nummer en zie hier:

In American Psycho beschrijft Patrick Bateman 'The Great Curve' van het album 'Remain in Light' als een hoogtepunt van Talking Heads' Afrikaanse polyritmes en experimentele sound. Hij prijst de complexe ritmische structuur, de hypnotische baslijn en de manier waarop David Byrne's vocalen samensmelten met de percussieve lagen. Bateman benadrukt hoe het nummer de invloed van Fela Kuti en Afrobeat laat horen, en hoe Brian Eno's productie bijdraagt aan de dichte, gelaagde textuur. Hij beschouwt het als een essentieel voorbeeld van de band's meest avontuurlijke en artistiek ambitieuze periode.

Depeche Mode - Never Let Me Down Again 9
Talking Heads - The Great Curve 8

Depeche Mode is muziek voor pubers en oude mensen!

Talking Heads - The Great Curve 9

Goed dat The Great Curve zes en een halve minuut duurt. De eerste indruk was niet waanzinnig goed maar het nummer groeit minuut na minuut. Damn, heerlijk nummer! Als het een nummer van 2 minuten had geweest, had het denk ik een ander verhaal geweest.

Talking Heads - The Great Curve 10

Ik heb een rare relatie met Talking Heads. Ik vind het een geweldige band met uitstekende nummers, maar Stop Making Sense ligt mij zodanig nauw aan het hart dat ik eigenlijk alles dat niet daarvan komt automatisch wat minder lijk te vinden. The Great Curve is een van de uitzonderingen, een ontzettend goed nummer dat imo de enige terechte winnaar mag zijn van deze match. Dat gezegd zijnde, ik vind Never Let Me Down Again ook echt awesome. Een van de betere match-ups uit deze eerste ronde.

Even terzijde maar:
In American Psycho beschrijft Patrick Bateman 'The Great Curve' van het album 'Remain in Light' als een hoogtepunt van Talking Heads' Afrikaanse polyritmes en experimentele sound. Hij prijst de complexe ritmische structuur, de hypnotische baslijn en de manier waarop David Byrne's vocalen samensmelten met de percussieve lagen. Bateman benadrukt hoe het nummer de invloed van Fela Kuti en Afrobeat laat horen, en hoe Brian Eno's productie bijdraagt aan de dichte, gelaagde textuur. Hij beschouwt het als een essentieel voorbeeld van de band's meest avontuurlijke en artistiek ambitieuze periode.
Hierboven is niets van waar btw, heb het boek staan als PDF en buiten het feit dat hij enkele keren gewoon de groep vermeldt werd er verder niets over hen gezegd. (kleine reminder dat een AI chatbot geen zoekmachine is of logisch nadenkt of ook maar een idee heeft van wie of wat een Patrick Bateman is. Het ziet je vraag en zet woorden op een manier na elkaar die statistisch gezien de grootste kans hebben om op een antwoord te gelijken die je zou willen zien/geloven)

Talking Heads - The Great Curve 11

Het is misschien mijn ADHD brein die 37 geluiden/gedachtes door elkaar gewend is maar ik vind niets nerveus of chaotisch aan dat lied, maar interessant gelaagd en heel ritmisch. Misschien ook wel een bias aangezien ik grotere fan ben van Talking Heads dan Depeche mode. Hun nummer vond ik ook cool maar als ik ze na elkaar opleg voelt die heel sloom aan voor mij, terwijl ik niet kan stilzitten bij Talking Heads (op een goede manier). Nu nog een beetje extra enthousiast voor David Byrne in Februari 🤩

Bateman houdt van kille synthpop en Genesis. Talking Heads zou te cool zijn voor hem; als hij downtown hipsters tegen komt en er "I'm the deffest" begint tegen te rappen wordt hij uitgescholden voor yuppie.

Mijn keuze van iconisch digitaal reggaenummer werd even goed weggestemd als wegwerpnummer, ieder zijn smaak. Ik vind Talking Heads een overschatte groep, Byrne werd de hemel in geprezen om een nerd populair te maken zodat andere nerds eindelijk konden scoren bij de vrouwen. Ik kan tien Depeche Mode nummers noemen die beter zijn dan deze.

Even terzijde maar:

Hierboven is niets van waar btw, heb het boek staan als PDF en buiten het feit dat hij enkele keren gewoon de groep vermeldt werd er verder niets over hen gezegd. (kleine reminder dat een AI chatbot geen zoekmachine is of logisch nadenkt of ook maar een idee heeft van wie of wat een Patrick Bateman is. Het ziet je vraag en zet woorden op een manier na elkaar die statistisch gezien de grootste kans hebben om op een antwoord te gelijken die je zou willen zien/geloven)

Talking Heads - The Great Curve 11

Het is misschien mijn ADHD brein die 37 geluiden/gedachtes door elkaar gewend is maar ik vind niets nerveus of chaotisch aan dat lied, maar interessant gelaagd en heel ritmisch. Misschien ook wel een bias aangezien ik grotere fan ben van Talking Heads dan Depeche mode. Hun nummer vond ik ook cool maar als ik ze na elkaar opleg voelt die heel sloom aan voor mij, terwijl ik niet kan stilzitten bij Talking Heads (op een goede manier). Nu nog een beetje extra enthousiast voor David Byrne in Februari 🤩
Ik dacht al dat het aan mij lag, maar blijkbaar was de AI weer te enthousiast. Het houdt inderdaad geen steek dat Bateman begint over polyritmes, hij vond Genesis bv. pas de moeite met Phil Collins. :unsure:

Terug
Bovenaan