Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

The Stone Roses - I am the resurrection 12
Fine Young Cannibals - Johnny come home 6

Voor n keer geen moeilijke beslissing, hoewel ik Johnny come home ook wel een leuk nummer vind.

The Stone Roses - I am the resurrection 13
Fine Young Cannibals - Johnny come home 6

Fine Young Cannibals is zo'n typische band in de BR's waarvan ik op voorhand denk dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar dan toch redelijk wat nummers van blijk te kennen. The Stone Roses ken ik dan weer vooral van Fools Gold, dat ik een van de beste nummers ooit vind. Instrumentaal is dat zo ongelofelijk sterk. De rest van hun oeuvre eigenlijk nog te weinig aandacht gegeven, maar intussen staan ze hier al de hele avond op.

The Stone Roses - I am the resurrection 15
Fine Young Cannibals - Johnny come home 7

Johnny Come Home is toch wel een heel goed nummer. Een vreemde mix van soul, ska en rock die toch goed werkt, met die trompet die het iets desolaat en triest geeft. En dan die mooie stem van de zanger. Verdiende meer stemmen.

The Stone Roses leidden de jaren '90 al in met hun titelloze debuut. Niet de grootste fan van Britpop en daarom hier ook nooit echt veel naar geluisterd. I Am The Ressurection zorgde ervoor dat ik meteen zin had om het album nog eens op te zetten en kwam vandaag nog net iets beter binnen.

New Order - Blue Monday 1
A-ha - Take on me 0

Ik heb weinig tot niets met Janez Detd. maar kan hun versie van take on me beter smaken dan het origineel. Die hoge 80s zang doet het gewoon niet bij mij. Daarenboven had ik eerst naar Blue Monday geluisterd en direct erna naar A-ha. Dan viel me toch wel op dat Blue Monday wat meer om het lijf had en een betere tekst dan A-ha. Enige nadeel van blue monday, een radio edit van 4 minuten had voor mij ook wel volstaan.

New Order - Blue Monday 3
A-ha - Take on me 2

Onverwoestbare floor filler van New Order.

Dit is wel een interessante clash: twee synth nummers die heel ver uiteen liggen. A-ha is superbekend, maar vind ik een redelijk irritant deuntje. Da's het soort nummer waardoor ik vroeger iets tegen synths had in rock en pop. Blue Monday is dan één van de nummers die me tot inkeer is laten komen.

Haha, ben nu trouwens nog eens naar Power, Corruption & Lies aan het luisteren. Onzeker over de exacte chronologie, maar Blue Monday lijkt wel een herwerkte versie van het op dat album staande 5 8 6... Toch een serieuze upgrade wel. Algemeen blijf ik een beetje bij mijn oordeel van de vorige battle met New Order: enkele uitstekende nummers, maar minder consistente albums op hun geheel beschouwd.

New Order - Blue Monday 4
A-ha - Take on me 4

Een moeilijke dit! Van Joy Division en New Order ken ik eigenlijk veel te weinig, maar Blue Monday is een geweldig nummer. Muzikaal sterker dan Take on me, da's duidelijk, maar dat deuntje van Take on me is zo oppeppend en vrolijk en zo vol nostalgie dat het hier toch mijn stem krijgt.

New Order - Blue Monday 4
A-ha - Take on me 5

Was niet zo mee met deze New Order, andere nom was veel beter.
Kan me wel amuseren met Take on Me al vind ik dat ook geen geweldig nummer.

New Order - Blue Monday 5
A-ha - Take on me 6

Blue Monday en New Order leren kennen door de film 24 hour party people. Vond dat toen een zalige film. En dat gevoel blijft aan dat nummer plakken.

Terug
Bovenaan