Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

The Stone Roses - I am the resurrection 0
Fine Young Cannibals - Johnny come home 1

I am the resurrection : De eerste vier minuten doen me weinig tot niets, de laatste vier minuten stemden mij een heel stuk gelukkiger. Ik vraag me wel af hoeveel Sativa Roos tot zich had genomen toen dat rare "bel" geluid moest opgenomen worden in het tweede deel. Er zal wel een arty farty rechtvaardiging voor die auditieve aanslag bestaan maar in mijn oren klinkt het een beetje als een misdienaar die zonder enig begrip van tijd of ritmegevoel wat met die bellekes zit te rammelen die de kerkgangers verhinderen om in te dommelen tijdens de viering. Bloedirritant en voor mij verpest het toch wel mijn luisterervaring.
Fine Young Cannibals : Aangenaam verrast door het muzikaal luik (voor een 80's popnummer). Die typische 80s zangpassages die hier weliswaar nog enigszins binnen de perken blijven, zijn niet aan mij besteed.
Moest Roos haar misdienaar zijn roes hebben laten uitslapen, dan had ze altijd gewonnen. Nu gaat de hoofdprijs naar de kannibalen.

Laatst bewerkt:
The Stone Roses - I am the resurrection 1
Fine Young Cannibals - Johnny come home 1

Vandaag een wat mindere battle voor me persoonlijk. Stone Roses loopt uiteindelijk weg met mijn stem, maar eigenlijk vind ik I Am The Ressurrection teveel van de hak op de tak springen. Fool's Gold bv zou voor mij de betere nominatie zijn. Sorry, @Kid_C !

The Stone Roses - I am the resurrection 2
Fine Young Cannibals - Johnny come home 2

Hoge uithalen van de FYC zanger vind ik maar niks, hadden ze beter Tony van Spandau Ballet opgezet, funky new wave instro is wel cool. Stone Roses klinkt me te 90s; half zonnige Britpop half psychedelisch gitaargescheur.

The Stone Roses - I Am The Resurrection 4
Fine Young Cannibals - Johnny Come Home 2

Ik dacht eerst dat dit een moeilijke keuze ging zijn want voor het nummer van de Fine Young Cannibals heb ik altijd een zwak gehad.

Maar The Stone Roses is voor mij wel een ontdekking. Een band die ik ook nooit verder heb verkend behalve I Wanna Be Adored. I Am The Resurrection is zoals progressive rock in een madchester jasje. Zeer leuk.

The Stone Roses - I am the resurrection 4
Fine Young Cannibals - Johnny come home 3

Voor mij klinkt het eerste deel va The Stone Roses meer jaren 70. De song doet er ook even over voor het wat interessant wordt. Eerste minuut (en half) is redelijk saai, dan komt er wat meer tempo in, alhoewel de zanglijn een beetje saai blijft totdat hij rond 2:30 van jetje begint te geven. Het tweede stuk vanaf 3:35 staat volledig los van het eerste qua compositie, precies alsof ze een instrumentele song hadden en niet wisten wat ze ermee moesten doen en het dus maar achter een gewone song van standaard lengte hebben geplakt. De song had perfect zonder het tweede gedeelte gekunnen.
De pauze rond 5:30 vond ik ook vreemd: eerst dan even weer iets totaal anders om dan toch gewoon te herhalen wat ervoor gespeeld werd. Neen, het heeft me spijtig genoeg niet mee. De hectische opbouw naar het einde is nog oké, maar ook niet direct een wow-gehalte.

Geef me dan maar de Fine Young Cannibals, die pakken je direct van de eerste seconde mee met hun leuk deuntje. wel niet direct fan van de stem, maar voor de rest zit het gewoon heel goed in elkaar. Bijna onmogelijk om niet een beetje mee te bewegen op het ritme.

Damn, lauwe tot negatieve reacties op I am the Resurrection… voor mij een van de meesterwerken uit deze BR…

The Stone Roses - I am the resurrection 6

The Stone Roses - I am the resurrection 7

Niet helemaal zeker of ik het uit mezelf zou opzetten, maar het is hoe dan ook een best goed nummer. Waarschijnlijk had ik dit in mijn grunge-periode uit lang vervlogen tijden wel nog beter gevonden. Misschien moet ik er nog een paar keer naar luisteren.
Zijn tegenstander is meer typisch jaren '80, maar ook leuk. Toch ga ik voor The Stone Roses omdat ik die dichter bij mijn smaak ligt. Ooit luisterde ik regelmatig naar één nummer waarvan ik de titel kwijt ben (niet I Wanne Be Adored).

The Stone Roses - I am the resurrection 7

Niet helemaal zeker of ik het uit mezelf zou opzetten, maar het is hoe dan ook een best goed nummer. Waarschijnlijk had ik dit in mijn grunge-periode uit lang vervlogen tijden wel nog beter gevonden. Misschien moet ik er nog een paar keer naar luisteren.
Zijn tegenstander is meer typisch jaren '80, maar ook leuk. Toch ga ik voor The Stone Roses omdat ik die dichter bij mijn smaak ligt. Ooit luisterde ik regelmatig naar één nummer waarvan ik de titel kwijt ben (niet I Wanne Be Adored).
Al eens onder de zetelkussens gekeken?

The Stone Roses - I am the resurrection 10
Fine Young Cannibals - Johnny come home 5

Ik geloof dat ik I am the resurrection hier op het forum enkele jaren geleden in mijn lurkmodus heb weten te passeren, misschien zelfs ook vermeld door Kid_C toen. Wat een ontdekking was dat toen, phoe. No brainer vandaag dus hier.

The Stone Roses - I am the resurrection 10
Fine Young Cannibals - Johnny come home 6

Leuke ontdekking. Leuke plaat.

Terug
Bovenaan