Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Rheingold – Dreiklangsdimensionen - 8
Twisted Sister – We’re Not Gonna Take It - 6

Twisted Sister heeft in mijn hoofd precies een slechtere reputatie dan ze verdienen want ik zei hardop "ugh" toen ik zag dat We're Not Gonna Take It vandaag aan bod kwam. Uiteindelijk het nummer toch opgezet en ach, zo slecht is het niet. Nog wel catchy, ook al komt het een beetje over als metal voor op Ketnet te spelen. Ik had wel het gevoel dat één keer genoeg is, hoef het nu niet zo snel opnieuw te horen.

Dreiklangsdimensionen maakte eveneens geen felle indruk maar is een aangenaam nummer. Lekker chill, een beetje loom past wel zo vroeg op de ochtend en ik vond het instrumenteel gezien wel goed gebracht. En op de eigen manier ook catchy.

Qua Duitse bands in de eighties verkies ik Einstürzende Neubauten.

Laatst bewerkt:
Reingold – Dreiklangsdimensionen - 10

De koebel klinkt nochtans heel verleidelijk, maar ik ga toch voor de understated cool van de Duitsers

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 12

Twisted Sister is mss wel de zwakste schakel deze BR.
Leuk om mee te kelen op Singstar en daar stopt het.
Het eerste is ook niet m'n ding. Je moet iets kiezen, natuurlijk.

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 13
Twisted Sister – We’re Not Gonna Take It - 7

Beide nummers zijn foute jaren 80 muziek, maar dan wel op een goede manier. Heb me geamuseerd met beide nummers.
Nu voor Twisted Sister gekozen, maar kon evengoed Reingold zijn

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 14
Twisted Sister – We’re Not Gonna Take It - 8

Sympathy vote. Ik heb die mannen eens bezig gezien op Graspop toen ze daar voor het eerst kwamen en dat nummer was toch wel een sfeermaker van jewelste. Als tienduizenden mensen dat beginnen te kwelen (en nog lang daarna), dan doet dat toch wel iets met een mens. Reingold is ook wel ijzersterk, maar ik kan daar geen nostalgische herinnering aan koppelen en de kracht van nostalgie is bij mij toch wel snel doorslaggevend.

Als bakvis meegezwijmeld op The price, en (veel) later Dee Snider op Graspop het geweldige So what zien vertolken:

Vandaar uit nostalgie/sympathie:

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 14
Twisted Sister – We’re Not Gonna Take It - 9

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 15
Twisted Sister – We’re Not Gonna Take It - 8

Leuk om deze nog eens te horen. Zeker al meer dan 10 jaar geleden. Ergens nog op een stoffige vinyl liggen. Nooit de naam onthouden en telkens naar dezelfde Dj mix gegrepen om een herwerkte versie van te beluisteren.

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield ik doe het niet express hoor

Rheingold-fans, luister zeker ook eens naar Fluß, en liefst deze remastered versie:

Ik wilde in het geval van mijn nominatie eigenlijk ook de remastered versie nemen, maar was niet zeker of dat toegelaten was.

(Beetje laat I know)

Rheingold-fans, luister zeker ook eens naar Fluß, en liefst deze remastered versie:

Ik wilde in het geval van mijn nominatie eigenlijk ook de remastered versie nemen, maar was niet zeker of dat toegelaten was.

(Beetje laat I know)
Coole plaat!

Duitse muziek uit de jaren zeventig en tachtig is wel een categorie apart. Je hebt natuurlijk Schlagermuziek waar mijn bomma zaliger vroeger graag naar keek, maar er is ook heel veel coole shit te ontdekken. Krautrock met een blijvende invloed op latere stijlen van post-punk tot elektronische muziek.

Veel sympathie voor Twisted Sister en Dee Snider (Under The Blade), maar nu toch een stem voor Rheingold.

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 16

Reingold – Dreiklangsdimensionen - 18

Geweldig album van Rheingold.

Terug
Bovenaan