Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

1770301638327.gif

Ik vind het een beetje moeilijk vandaag.

Ik ben op zich onder de indruk van DeadCanDance en bij uitbreiding het album, maar het is een stijl waarvoor je (ik dus) in de juiste stemming moet zijn. Het heeft iets heel kerkelijk, koor-achtig.

Heb vandaag verder naar het album Spiritchaser geluisterd en dat was wel echt heel goed.

Metallica vond ik (jawel) toegankelijker, maar het was een beetje de teneur vandaag, dat het niet het meest indrukwekkende nummer op puppets is.

Ik ga de hipster uithangen dan maar:
Dead Can Dance - The Host of Seraphim 13 Metallica - Disposable Heroes 7

:unsure:

Dead Can Dance - The Host of Seraphim 15
Metallica - Disposable Heroes 7

Host of Seraphim is wel mooi maar is eerder muziek om bij zonsondergang door graanvelden te wandelen terwijl je nadenkt over uw dode vrouw dan om aandachtig naar te luisteren.
Disposable Heroes is Metallica op zijn saaist. Gewoon wat gitaargeram terwijl er iemand aan het roepen is. Volgens enkele posts hier heeft het een mooie anti oorlogstekst maar ik zou het niet weten ik versta er geen hol van.

Slayer – Angel Of Death - 0
Tracy Chapman – Fast Car - 1

Moeilijke. Onverslaanbare riff die ik voor het eerst hoorde in een Gremlins film (of was dat in gesamplede/geremixte versie ?). Vocalen spreken mij niet zo aan, als totaaldingetje is het wel een efficiënte uppercut. Men kan niet ontsnappen aan Fast Car op de retroradiozenders, had ik het vandaag voor het eerst gehoord dan gaf ik het een overtuigde stem voor, nu meer schoorvoetend om aan Tom Araya te ontsnappen.

Slayer – Angel Of Death - 1

In deze snelle auto val ik alras in slaap, doe mij dan maar AAAAAAAAAAAAAAAAAHHH. Vroege Slayer ... euh ... slays.

Vorige battle helaas gemist. Het nummer van Dead Can Dance is onwaarschijnlijk mooi en beklijvend, maar het nummer van Metallica is een onderschat nummer. Ik denk dat ik toch had geneigd richting DCD.

Slayer – Angel Of Death - 2

Elke metalhead weet dat Slayer deel uitmaakt van de G4 in Trash Metal.
Wie de beste is, laat ik in het midden. Net als wie de eerste was. Ze hebben alle vier hun charme en steengoede albums.
Feit is dat het album Reign in Blood een all-time klassieker is.
Tien songs op nog geen half uur. Dan weet je dat het razendsnel gaat i.t.t. de snelle auto waarin Tracy zich dronken achtte en zich afvroeg of het dat was waarom de auto zo snel ging. Volgens mij had de chauffeur deze klassieker opgezet.

Het begint met een beginseconde dat meer dan 50% van de metal-populatie zou moeten kennen.
Dat je moeite hebt om de achttien seconden erna te herkennen, kan ik nog vergeven, maar dan komt een scream waar zowel Neve Campbell als andere scream queens het onderspit voor moeten delven en dat onder het gedonder van Lombardo zijn gedrum. Alsof Tom Araya zijn testikels werden geplet, maar beseft dat hij zich mannelijk moet gedragen en lager gaat met de schreeuw ter afronding.
De gitaren denderen voort en dan komt het citaat waar menig jood van rechtveert en klacht wil indienen tegen Slayer: “Auschwitz, the meaning of pain, the way that I want you to die.” Figuren zoals Dutroux en De Gelder mogen zich aangesproken voelen als hun langharige gevangenisgenoten deze tegen de muur zetten ter waarschuwing dat ze ogen op hun rug moeten hebben.
Je voelt je persoonlijk aangevallen door Tom, alsof JIJ de schuldige bent van de Holocaust en dat werkt perfect, want hij waarschuwt dat er nog 400k gaan sterven. De boomstammen worden neergedropt en roepen: “wakker worden, mensen! De doodsengel is daar!”
Hij verhaalt hoe Mengele zijn slachtoffers aanpakte. De ene luisteraar denkt dat Slayer Mengele aanbidt; de andere hoe ze hem aanklagen wegens wandaden tegen de mensheid.

Er komt een lichte verpozing. Een rustmomentje om te ontsnappen aan de gruwelpraktijken van de Duitser.
En hij begint weer met martelen.
Voor degenen, die twijfelen dat dit een lofzang is aan Mengele, komt volgend stuk: “Millions laid out in their crowded tombs, sickening ways to achieve the holocaust.” Meer dan duidelijk anti-Mengele en tegen de wanpraktijken van de Duitsers. Een beetje later komt iets soortgelijks terug met de vrije vlucht van Joseph (werd gevangengenomen, maar men wist niet wat zijn rol was en de VS liet hem vrij).

Het dubbel gitaarwerk is chaotisch gesprek tussen Europa en de VS, van hoe het mogelijk was dat ze hem konden laten gaan. De wegstervende gitaar is de lachende echo van een ontsnapte Mengele…
Lombardo zijn afsluitende drumbommen laten ons weten dat zoiets nooit meer mag gebeuren. We moeten wakker blijven en onze koppen niet in het zand steken.
Araya benadrukt dat zulke mensen moeten opgespoord worden en schreeuwt zijn bijnaam nog een keer om de slachtoffers een stem te geven.

Jammer dat Tracy hier tegen uitkomt. Ze is een stem waard.

Slayer – Angel Of Death - 0

Moeilijke. Onverslaanbare riff die ik voor het eerst hoorde in een Gremlins film (of was dat in gesamplede/geremixte versie ?). Vocalen spreken mij niet zo aan, als totaaldingetje is het wel een efficiënte uppercut. Men kan niet ontsnappen aan Fast Car op de retroradiozenders, had ik het vandaag voor het eerst gehoord dan gaf ik het een overtuigde stem voor, nu meer schoorvoetend om aan Tom Araya te ontsnappen.
Gremlins 2
Voor zij die hem nog niet hebben gezien, laat Slayer vouchen. En als dat nog niet genoeg is:
2e beste sequel dat de jaren 80 heeft geproduceerd. Aliens op één ofc.

Slayer – Angel Of Death - 2
Tracy Chapman – Fast Car - 2

Slayer – Angel Of Death - 4
Tracy Chapman – Fast Car - 2

Ik hou van het contrast in deze battle puntje toch voor SLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAYEEEEEEEEEEEEEEEEEERRRRRRRRRRRRRRR (ja ge moet dat zo typen). De chaos in dat nummer en de manier waarop Slayer de gruwel van dokter Mengele vertelt en de muziek die gruwel alleen maar versterkt blijft gewoon de basis van een heerlijk nummer en de perfecte start van Reign in Blood.

Chapman niet slecht maar gebeurt gewoon heel weinig in dat nummer wanneer je vergelijkt met SLAAAAAAAAAAAAAAYEEEEEEEEEEERRRRRRRR

Slayer – Angel Of Death - 4
Tracy Chapman – Fast Car - 3

Verrassing!

Er zit meer muziek in Angel of Death dan in Disposable Heroes van gisteren, maar thrash blijft toch echt trash. Tegen een van de schoonste, puurste en meest tijdloze nummers ooit is de keuze dan heel erg snel gemaakt. Chapman is zo'n artiest die altijd onder de radar vliegt, maar die het eigenlijk gewoon verdient om de eindwinnaar van deze BR te worden.

Slayer – Angel Of Death - 5
Tracy Chapman – Fast Car - 4
Fast Car... Heerlijk tijdloos nummer met een eenvoudig maar zo krachtig verhaal over hoop. Dit lied heeft geen opsmuk, alleen een indringende stem en minimale begeleiding. Dit is authentieke muziek.

Terug
Bovenaan