Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Coil - The Anal Staircase 1
Kate Bush - Running up that hill 5

Hahahha Clercqie going full hipster. Ik ben net niet cool genoeg denk ik, al begon ik er tegen het einde eigenlijk zeer goed in te komen! Zou wel beter binnenkomen om 3u op een donker drugsfeest dan om 7u op een zaterdag rustig in de zetel.
De NiN invloed is duidelijk. Coole nominatie!

Kate Bush is onverwoestbaar en Hounds of Love is 1 van de all time greatest albums. Muziek die onmiskenbaar van de 80s is maar de tropes van die tijd ver overstijgt. Het was zeer moeilijk om 1 nummer te kiezen, dus in een populistische bui ben ik voor waarschijnlijk de grootste crowd pleaser gegaan. Nu Hounds Of Love hier opstaat begin ik toch weer te twijfelen :unsure:
Voor wie het nog niet kent, zet zeker dat album eens op!

Kate Bush - Running up that hill 6

Oei oei oei, sorry @clercqie, ik kende Coil niet, maar na dit nummer ook echt geen behoefte om ze verder te leren kennen 😅. Speciaal voor jou het tot het einde uitgezeten, maar hiervan krijg ik gewoon stress en hoofdpijn ... Gelukkig daarna geheeld door Kate Bush :love:

Kate Bush - Running up that hill
7

Coil kan ik zeker appreciëren binnen een bepaalde setting.

Kate Bush staat meer op zichzelf

Kate Bush - Running up that hill 9

Wtf is dat nummer van coil zelfs :unsure:

Deze versie van Running up that hill vind ik wel leuker:

Kate Bush - Running up that hill 10
Die Anal Staircase is niet zo slecht, beter dan veel (hiphop of metal) dat we al hebben zien passeren hier. Maar ja, tegen Running up that hill...

Ik heb Running up that hill oorspronkelijk leren kennen via de cover van Placebo eigenlijk. Wat dan weer een band is waar ik in de jaren 0 heel veel naar geluisterd heb, en die nu al jaren volledig van mijn radar lijken verdwenen te zijn.

Ik heb Running up that hill oorspronkelijk leren kennen via de cover van Placebo eigenlijk. Wat dan weer een band is waar ik in de jaren 0 heel veel naar geluisterd heb, en die nu al jaren volledig van mijn radar lijken verdwenen te zijn.
Haha, idem hier. Lang gedacht dat dat een nummer van Placebo was zelfs 🫣
Ze staan alleszins op mijn shortlist voor de '90 of '00 Battle Royale, wel niet met Running Up That Hill

Kate Bush - Running up that hill 11

Coil - ik heb machines in een fabriek betere muziek weten produceren. wtf is me dat.

Geen fan van de stem van Kate Bush, maar het is wel een iconisch nummer en sowieso veel beter dan Coil.

Kate Bush - Running up that hill 12

Kate Bush leren kennen via Peter Gabriel (natuurlijk) met Don't Give Up. Aan mijn papa gevraagd om van haar ook eens wat plaatjes op te leggen en naast Babooshka en Wuthering Heights was dit mijn favoriet, een classic.
Coil... 't Is eens iets anders zeker?

Kate Bush - Running up that hill 13

Nobrainer voor mij deze. Topschijf die de jaren 80 ademt en tot op vandaag relevant blijft.

Kate Bush - Running up that hill 14

Babooshka is meer mijn ding van 80's Kate Bush maar Running up that hill absoluut ook iconisch.

Coil - The Anal Staircase 2
Kate Bush - Running Up That Hill 15

Heerlijk nummer van Kate Bush. Maar het nummer van Coil bevalt mij eigenlijk best wel. Dit nummer vind ik uiteindelijk zo vreemd niet. Best goed verteerbaar. Proto-NIN als het ware.

Coil - The Anal Staircase 3
Kate Bush - Running Up That Hill 15

Van dat nummer van Coil eens wat snippets van opgezet toen het genomineerd was, en toen dacht ik 'oeioeioei, wat een lawaai'.

Vandaag toch maar eens de moeite genomen om met volle focus met deftige headphones te luisteren, en qua ontdekking kan dat wel tellen. Zalig nummer als alle verschillende instrumenten niet in een geluidsbrei vervallen. Gebeurt veel meer dan gedacht in dat nummer.

Running Up That Hill is natuurlijk awesome, maar ik ga hier (mogelijks ook een klein beetje door de grote achterstand) de ontdekkingsfactor de bovenhand laten nemen. Zou Coil nooit beluisterd hebben zonder deze Battle.

Remontadaaaaaaars

Parels voor de zwijnen natuurlijk. Maar toch even vermelden dat een groot stuk van dat lawaai in feite dus een sample is van Stravinsky's Sacre Du Printemps. Dus het is gewoonweg kei-cultureel lawaai

Terug
Bovenaan