Battle Royale: the 1970's - Round 1

James Brown - Super Bad (1 & 2) - 4
Sister Sledge - Lost In Music - 0

Ça va wel, die Lost in Music, maar meestal is slick disco niet mijn ding. James Brown vind ik dan weer wel awesome, de nummers die ik ken tenminste. Vanaf Jabo's eerste snare hit meteen al in de jungle groove.

James Brown - Super Bad (1 & 2) - 5

Redelijk makkelijke keuze dit.

Aiaiai, ik was een paar dagen weg en keer terug op een bloedbad blijkbaar : geen Kraan of Wire meer. :-(
Een fan!!

:unsure: *Ahum*

Ik heb nog wel een paar tips als je wil.
(à propos @clercqie , heb jij eigenlijk lastfm? Ik heb toch regelmatig het idee dat onze smaken overeenkomen.)

James Brown - Super Bad (1 & 2) - 6

Veel gemakkelijker dan gisteren.

James Brown - Super Bad (1 & 2) - 9

Speciaal gewacht tot nu, want James Brown is mij zeer genegen

James Brown - Super Bad (1 & 2) - 9
Sister Sledge - Lost In Music - 1

Als muziekjunkie kan een mens enkel maar dankbaar zijn voor het bestaan van medemensen die een onstuitbare scheppingsdrang in zich herbergen.

Funkadelic - Maggot Brain - 1
The Clash - (White Man) in Hammersmith Palais - 0

2 x niet bepaald mijn favoriete nummer van 2 topbands...

Funkadelic - Maggot Brain - 1
The Clash - (White Man) in Hammersmith Palais - 1

Ik vond Funkadelic heel intrigerend aan het begin en dacht vooral dat dat formidabel gitaarspel een intro was van een episch nummer. Alleen bleef het maar aanmodderen en kwam er ook nooit iets anders bij. Ja het is nog altijd goed he maar op zichzelf staand is het nogal weinig eerlijk gezegd.

The Clash brengen hier ook niet hun beste materiaal maar kunnen mij wel meer bekoren. Joe Strummer zingt altijd goed en de rest van de band doet het ook goed. Ja het is The Clash op autopiloot maar wel nog altijd goed.

Mijn (hopelijk niet zo) hot take: beide zijn toch gewoon slachtvee voor nonkel Neil in de volgende ronde.

Funkadelic - Maggot Brain - 2

The Clash is historisch een belangrijke band geweest maar het is hier nooit echt een persoonlijke favoriet geweest. Funkadelic daarentegen :love:

Laatst bewerkt:
Funkadelic - Maggot Brain - 3

The Clash over het algemeen meer mijn ding dan Funkadelic, maar voor de gekozen nummers is het omgekeerd.

Funkadelic - Maggot Brain - 5

Absoluut niks tegen The Clash, maar Maggot Brain was hier ook een kanshebber qua nominatie.

Funkadelic - Maggot Brain - 5
The Clash - (White Man) in Hammersmith Palais - 2

Eigen nominatie dus zware bias. Maar ik begrijp de voorsprong voor Maggot Brain. Prachtig nummer met die magnifieke solo van Eddie Hazel ("play as if your mother just died").

Maar The Clash en Hammersmith Palais, voor mij is het de beste single die ze hebben uitgebracht. Serieuze evolutie ten opzichte van de rechtoe rechtaan punk van op hun debuut en een uiting van hun voorliefde voor reggae. De punk en reggae communities waren ook enorm verweven in de UK in de 70s. Tekstueel is het één van Strummers beste imo. Hoe het opbouwt vanaf die persoonlijke kritiek op de populaire reggae artiesten die voor Strummer de onderliggende rebellie van de pioniers uit Jamaica verloochenen, naar dan zelf het soort maatschappijkritiek die nog altijd actueel is. De finale en volgende outro zijn ook meesterlijk gedaan. Ik krijg er elke keer kippenvel van.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan