Battle Royale: the 1970's - Round 1

Steely Dan op hun best zijn magnifiek. Black Sabbath op hun best zijn satanistisch. Hier horen we een degelijk nummer van Steely Dan vs. een van de beste tracks die Sabbath ooit heeft neergelegd.

Steely Dan - Rikki Don’t Lose that Number - 2
Black Sabbath - War Pigs - 5

Steely Dan - Rikki Don’t Lose that Number - 2
Black Sabbath - War Pigs - 6

zeer gemakkelijk. Ik had het al eerder ergens gezegd, War Pigs is nu al de winnaar van deze battle, ik weet zelfs niet goed waarom we nog de moeite doen om verder te stemmen?

Steely Dan - Rikky don’t lose that number - 3
Black Sabbath - War Pigs - 6

Normaal zou ik op War Pigs stemmen. Beestig nummer. Maar als ik mij niet vergis, is de liveversie gekozen. En qua geluidskwaliteit klinkt dat echt brak. Als je dan uitkomt tegen de koningen van de muziekproductie, dan heb je een probleem.

Ik heb Steely Dan ook leren kennen nadat ik voor de eerste keer echt deftige headphones had aangeschaft en op Reddit op zoek ging naar de 'best produced albums'. Aja en Gaucho van Steely Dan komen daar vaak als eerste naar boven (samen met Random Access Memories van Daft Punk, geheel terzijde). Die productie van Steely Dan is echt fenomenaal, soms misschien zelfs wat maniakaal. Maar tegelijk heb ik ze ook muzikaal steeds meer weten te appreciëren, en zet ik ze nu regelmatig op. Puntje voor Steely Dan dus.

Kan de volgende keer bij War Pigs toegevoegd worden dat dit over de liveversie gaat? Voor mij maakt dat dus wel echt een fundamenteel verschil.

Ik kijk echt niet naar die versies, beter nummer is beter nummer en als ik het hoorde zonder beeld was het af, geluid was echt niet brak voor mij. Maar misschien moeten we het wel houden volgende BR op live versies van een liveplaat en niet random versies van op youtube?

Black Sabbath - War Pigs - 7

De liveversie is die van Parijs in 1970 en heeft een prachtige zware vettigheid die me doet smeken om erbij te zijn.

Dijk van een nummer, War Pigs. Wat een pletwals. Ik twijfelde nog over Black Sabbath. Of Steely Dan zoveel meer seventies klinkt wil ik toch betwisten, het kon evengoed in de sixties zijn opgenomen.

zeer gemakkelijk. Ik had het al eerder ergens gezegd, War Pigs is nu al de winnaar van deze battle, ik weet zelfs niet goed waarom we nog de moeite doen om verder te stemmen?
Tja, Dogs ligt er ook al uit. Dus mezelf toch maar voorbereiden op teleurstelling als ik van u was.

Black Sabbath - War Pigs - 9

Tja, Dogs ligt er ook al uit. Dus mezelf toch maar voorbereiden op teleurstelling als ik van u was.

nodelozeaandachtsvragers

Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number - 3
Black Sabbath - War Pigs - 10

Studio of live maakt toch eigenlijk niet uit? De song blijft hetzelfde. Ik neem eerlijk gezegd altijd de studioversie.

Soit, War Pigs is uiteraard een banger. Heb al een paar keer geprobeerd met albums van Steely Dan maar voorlopig nog nooit de klik gemaakt. Misschien komt dat er nog als ik ouder en minder cool ben. Dat laatste is een grapje omdat in mijn hoofd de band vroeger evenveel fans als haters had, niet? Werd dit niet gezien als lame soft rock?

Wel een goeie groepsnaam, vernoemd naar een dildo.

Studio of live maakt toch eigenlijk niet uit? De song blijft hetzelfde. Ik neem eerlijk gezegd altijd de studioversie.

Misschien was ik wat te gefocust op het feit dat er specifiek een liveversie werd geselecteerd ten nadele van de studioversie. Ik luister gewoon ook echt niet graag naar matige opnamekwaliteit, dus het is ook wel een persoonlijk dingetje. Ik snap echter wel hoe voor @Avondland bijvoorbeeld die liveversie wel een meerwaarde kan betekenen.

Soit, misschien moet ik er ook iets minder strikt naar kijken. Uiteindelijk zijn we hier vooral om goeie muziek te (her)ontdekken en is de uitkomst van de Battle Royale van secundair belang (behalve voor de 60's battle uiteraard, waar mijn inzending heeft gewonnen).

Soit, misschien moet ik er ook iets minder strikt naar kijken. Uiteindelijk zijn we hier vooral om goeie muziek te (her)ontdekken en is de uitkomst van de Battle Royale van secundair belang (behalve voor de 60's battle uiteraard, waar mijn inzending heeft gewonnen).
Hier sta ik volledig achter (behalve voor de 20's battle uiteraard, waar mijn inzending heeft gewonnen).

Eigenlijk vind ik dat BG daar wel een of andere trofee voor mag opsturen!

Black Sabbath - War Pigs - 11

Niet hun beste nummer, ik vind de zang van Ozzy te cheesy, maar nog steeds geweldig goed.

Steely Dan ook pas later beginnen appreciëren, productiekwaliteit is inderdaad top notch. Zalige muziek om een lange autorit mee te doen.

Black Sabbath - War Pigs - 12

Ik ken Steely Dan eigenlijk nog niet zo heel lang (dankzij Guitar Hero van de vriend :unsure: ). Het viel mij meteen op, maar het was zijn vermoed ik "bekendste" nummer waarvan ik de titel weer vergeten ben. (Misschien had ik daar zelfs op gestemd.)
De lyrics van dit nummer zijn een beetje te random vind ik, en het heeft wat bomparock vibes - wat niet wegneemt dat het zeker een erg mooi nummer is, laat staan door de zeer fijne klank dankzij de remaster -, maar ik zie het mij niet uit mezelf op leggen.
Dus ja, toch maar weer BS met een idd wat cheesy Ozzy, maar toch een geweldig rauwe versie van War Pigs.

Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number - 4
Black Sabbath - War Pigs - 12

Ik ben de coole single nonkel van de familie, die met zijn aparte muziekkamer en speakers van een paar duizend euro en die maar niet wil zwijgen over de loudness wars en teloorgegane productiekwaliteit van de hedendaagse muziek.

Ik ben de coole single nonkel van de familie, die met zijn aparte muziekkamer en speakers van een paar duizend euro en die maar niet wil zwijgen over de loudness wars en teloorgegane productiekwaliteit van de hedendaagse muziek.
Ik denk dat ik mogelijks de reden weet waarom je single bent :unsure:

Utred brengt een date mee naar huis, die vraagt of ze (of hij) wat muziek mag opzetten.
“Tuurlijk, wacht dan sluit ik het aan op mijn SPEAKERS VAN €9000.”
“O doe geen moeite, gewoon via het luidsprekertje van mijn gsm is goed hoor, zo luister ik altijd.”

Utred brengt een date mee naar huis, die vraagt of ze (of hij) wat muziek mag opzetten.
“Tuurlijk, wacht dan sluit ik het aan op mijn SPEAKERS VAN €9000.”
“O doe geen moeite, gewoon via het luidsprekertje van mijn gsm is goed hoor, zo luister ik altijd.”
En ze zijn ook altijd verontwaardigd dat ik niet gezellig bij hen wil komen zitten in de hoek van de zetel maar daar zit ik niet op gelijke afstand van beide speakers.

Terug
Bovenaan