Battle Royale: the 1970's - Round 1

Can - Halleluwah - 8
Thin Lizzy - Don’t Believe a Word - 3

Het nummer van Thin Lizzy doet me niet veel, maar aan een nummer van 18 minuten begin ik niet eens.
Het zal wel om te lachen zijn, en ik zal de vette /s missen, maar het idee is dus wel om op zijn minst eens te luisteren naar de nummers en nadien pas uw oordeel te vellen of zelfs vooroordeel bevestigd te zien...

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ondanks mijn appreciatie voor het genre lukt het me niet echt in het geval van Can en ik kan er maar niet juist de vinger op leggen waarom. Nu, een mens kan niet elke band van een bepaald genre even goed vinden zeker? Ik weet dat jullie dat in dit geval niet begrijpen, maar ja, sorry, toch is het zo. :unsure: Ik heb het nog een paar keer geprobeerd, want het is niet dat ik het helemaal geen goed nummer vind, maar toch komt de klik nog steeds niet voldoende. Zelf had ik Amon Düül (II) gekozen, een band waar het veel beter mee lukt.

Thin Lizzy heb ik ook niet echt iets mee, dus ik ga niet stemmen vandaag.

Schiet mij maar weer af. :unsure:

Can - Halleluwah - 8
Thin Lizzy - Don’t Believe a Word - 4

De langste tegenover de kortste song van deze battle?
De volledige CAN-trip uitgezeten en op zich wel blij dat ik CAN heb leren kennen, fantastisch drumwerk, maar toch een beetje het gevoel "less is more".
Daar kan Thin Lizzy perfect aan tegemoet komen. Voor mij een perfecte popsong verpakt in rockvorm en een goede wahwah gitaarsolo inbegrepen. En dat in minder dan 2 min 30. Dus een schaamteloze stem op mijn nominatie.

En als je nu achtereenvolgens luistert naar Halleluwah Part I, Halleluwah Part II en Halleluwah Part III. Elk slechts 6 minuten lang? :unsure:
Dan moeten ze apart genomineerd worden!
Het zal wel om te lachen zijn, en ik zal de vette /s missen, maar het idee is dus wel om op zijn minst eens te luisteren naar de nummers en nadien pas uw oordeel te vellen of zelfs vooroordeel bevestigd te zien...
Awel, eigenlijk niet. Verwachten dat iedereen hier even een nummer van 18 minuten beluistert, in hoeverre is dat zelfs nog een nummer te noemen? Doe eens normaal. Er is geen enkele artiest die er in gaat slagen mij 18 minuten lang actief te laten luisteren naar 1 nummer, mijn adhdbrein kan dat niet. So I skimmed it. Leuk wel voor op de achtergrond, maar er zit echt niets in dat nummer dat mij langer dan 5 minuten kan boeien.

Laatst bewerkt:
Awel, eigenlijk niet. Verwachten dat iedereen hier even een nummer van 18 minuten beluistert, in hoeverre is dat zelfs nog een nummer te noemen? Doe eens normaal. Er is geen enkele artiest die er in gaat slagen mij 18 minuten lang actief te laten luisteren naar 1 nummer, mijn adhdbrein kan dat niet. So I skimmed it. Leuk wel voor op de achtergrond, maar er zit echt niets in dat nummer dat mij langer dan 5 minuten kan boeien.
Ja hier kan ik u niet tegemoet komen. De fond vant spel is nog altijd dat je het op zen minst gehoord moet hebben vind ik. Adhdbrein of niet. Anders kan je ook niet oordelen.

Ja hier kan ik u niet tegemoet komen. De fond vant spel is nog altijd dat je het op zen minst gehoord moet hebben vind ik. Adhdbrein of niet. Anders kan je ook niet oordelen.
Zoals gezegd, I skimmed it, en het heeft op de achtergrond ook volledig afgespeeld. Maar voor een oordeel moet ik geen 18 minuten luisteren om te weten dat ik dat minstens 15 minuten te veel vind. Ieder zijn ding hé.

Can - Halleluwah - 9

Dit nummer heeft een immense impact gehad op mij, als muziekliefhebber en als drummer. Fenomenaal werk.

Dear lord, wat is dit nu weer voor iets? Er wordt toch niemand verplicht om ergens naar te luisteren, hoe lang of kort het nummer ook is? Er wordt enkel verzocht de moeite te doen om naar het nummer te luisteren alvorens een stem uit te brengen. Dat is heus niet zo veel gevraagd. "Skimmen", wat betekent dat zelfs in deze context? Op 1.5x snelheid afspelen? Segmenten van het lied overslaan? Als jouw brein niet langer dan tien minuten muziek aankan, geen enkel probleem. Maar dan stem je toch gewoon niet ipv te beweren dat een lied geen lied is omdat het lang duurt...

ondanks mijn appreciatie voor het genre lukt het me niet echt in het geval van Can

Schiet mij maar weer af. :unsure:
giphy.gif

Can - Halleluwah - 10

Thin Lizzy deed me weinig. Halleluwah was 18 minuten mee drijven op de groove.
Ik snap wel perfect dat dat mensen totaal niet ligt en je er dus logischerwijs niet op stemt.

Can - Halleluwah - 10

Thin Lizzy deed me weinig. Halleluwah was 18 minuten mee drijven op de groove.
Ik snap wel perfect dat dat mensen totaal niet ligt en je er dus logischerwijs niet op stemt.
Dat begrijp ik ook hoor. Zeker niet voor iedereen, maar de discussie hierboven leek niet over de muziek zelf te gaan. Gewoon over de speelduur.

Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number - 1
Black Sabbath - War Pigs - 0

De koffiebar vs het kerkhof; Ozzy & co staan nog met één voet in de 60s, Steely Dan heeft meer 70s sfeer

Steely Dan - Rikky don’t lose that number - 1
Black Sabbath - War Pigs -1

Steely Dan was best charmant. Fijn nummer.

Maar War Pigs is War Pigs. Waar er in het debuut van Sabbath wel nog eens een blues invloed kon zitten is die op het album Paranoid verdwenen: en War Pigs is de oerknal van dat epos. En wat voor een. Vanaf dat eerste powerchord weet je dat het goed zit. Dat slaagt al in als een bom en Geezer Butler begeleidt dat perfect op zijn bas. Als dan ook nog eens de drums er bij komen weet je dat het goed zit. En ja Ozzy is niet de beste zanger ma hoe hij hier delivert.

En dan zijn er nog de instrumentale stukken (die dit nummer eigenlijk overheersen). Wat we daar horen is gewoon episch van begin tot eind. De ritme sectie van Ward en Butler is altijd genieten, een combo die we zelden elders hebben gezien. En dat laat toe om de echte ster van Black Sabbath (Tony Iommi) te doen schitteren. Elke solo is af, elke riff zit goed.

Om te verwijzen naar Can gisteren: ja dit is ook jammerig, maar er is focus het blijft ergens naartoe opbouwen en brengt je ook waar het naartoe wou. En als je dat evenwicht vindt tussen jam en focus ja dan mag je van mij heel de battle royale winnen.

RIP Ozzy

Steely Dan - Rikki Don't Lose That Number - 1
Black Sabbath - War Pigs - 0

De koffiebar vs het kerkhof; Ozzy & co staan nog met één voet in de 60s, Steely Dan heeft meer 70s sfeer
Frankie Loosveld zou zeggen “zever gezever”. Black Sabbath is net het symbool van de anti flower power van alles wat naar die tijd refereert met de grond gelijk te maken door dat vrolijke te vervangen door iets zeer duister. Al die peace en love wordt door hun net de vuilbak in gekiept. Geen vrolijke liedjes en als er al een lovesong is valt ze voor Satan, War Pigs klinkt al een pak donkerder als CCR hun Fortunate Son en er zijn maar weinig nummers die zo duidelijk “ik voel mij kut” zeggen als Paranoid. Elk ding waar je in de 60’s mee zou scoren hebben ze de vuilbak in gekieperd

Steely Dan zou vast en zeker mijn stem krijgen, maar dan komt die tegenover War Pigs te staan, mijn favoriete Black Sabbath nummer (mede door de inhoud waarschijnlijk). Leren kennen door de cover van Faith No More die ik nog altijd top vind. Nog even over bezinnen.

Steely Dan - Rikki don’t lose that number - 2
Black Sabbath - War Pigs -1

Hoogstwaarschijnlijk gaat War Pigs dit halen en da's zeker geen schande. Erg belangrijk en iconisch nummer.

Maar ik ga voor the Dan! In internetkringen is Steely Dan behoorlijk ondergewaardeerd en da's onterecht. Briljante muzikanten met een gigantische technische bagage, maar ook met een visie en alles staat in teken van de song. Die hebben toch heel wat klassiekers bij elkaar geschreven. Fagen vind ik verder ook een geweldige zanger en tekstueel zijn ze door de band heel geestig. Rikki komt uit Pretzel Logic, wat samen met Aja mijn favoriete plaat van hen is.

Steely Dan - Rikky don’t lose that number - 2
Black Sabbath - War Pigs - 2

Ik vond Steely Dan niet zo bijzonder, zeker niet als daarna dan War Pigs komt.

Steely Dan - Rikky don’t lose that number - 2
Black Sabbath - War Pigs - 3

Fijn nummer van Steely Dan, maar zonder meer. Kan niet opboksen tegen een pletwals als War Pigs. 🤘

Terug
Bovenaan