Battle Royale: the 1970's - Round 1

Sunbirds - Spanish Sun - 3
Kraftwerk - The Robots - 2

Desondanks Kraftwerk de spirituele voorvader is van veel van m'n favoriete artiesten, hoor ik ze zelfs niet echt heel graag.

Organic Grooves daarentegen werkt altijd!

Sunbirds - Spanish Sun - 4

Leuk deuntje van Kraftwerk maar voor de rest niet zo impressed. Ze hebben beter. Spanish Sun heerlijke ontdekking.

Sunbirds - Spanish Sun - 5

Ik apprecieer wel wat Neue Deutsche Welle, maar dit nummer van Kraftwerk is nu niet speciaal mijn ding. Sunbirds daarentegen... :)

In de vorige thread zei ik dat de albumart mij aan andere deed denken, en ik dacht bijna dat het om die band zou gaan (toevallig ook Duitsers). Bij dezen, voor de geïnteresseerden van artsy albumart :unsure: :
eloy-floating-Cover-Art.jpg

eloy-inside-Cover-Art.jpg

Bleep bloop muziek is volledig mijn ding. Maar early Kraftwerk is hier vooral veel grondwerk voor het interessante dat nog moet komen. Van invloed vele belangerijker dan eigenlijke output. Voor mij persoonlijk toch. Sunbirds rete-cool. Luisteren we nog het volledige album één dezer.

Sunbirds - Spanish Sun - 6

Sunbirds - Spanish Sun - 7

Hoe geniaal Kraftwerk ook mogen wezen.
Schaamteloze stem voor men eigen nominatie.

De fantastische gitarist bij Sunbirds is trouwens onze landgenoot Philippe Catherine. Ze raken perfect de jazzfunk/psych sweetspot. Heel de plaat is een aanrader.

Sunbirds - Spanish Sun - 8

Hoe geniaal Kraftwerk ook mogen wezen.
Schaamteloze stem voor @J.Brown zijn nominatie.

Kraftwerk - The Robots - 4

Wat een slander in deze thread zeg vandaag! Ik vind veel van Kraftwerk, ook deze Robots, een pak tijdlozer en puurder klinken dan veel wat erna kwam. Duitse versie is ook heel lollig.

Niets tegen Sunbirds trouwens.

Kraftwerk - The Robots - 5

Wat clercqie zegt. Sunbirds ook wel een heel fijne ontdekking, heb Philippe Catherine al twee keer toevallig live gezien zonder echt veel van z'n werk te kennen.

Spanish Sun is wel
welcome-to-jazz-club-fast-show.gif

Veel closer dan ik op voorhand zou voorspeld hebben, maar doe mij toch maar Kraftwerk.

Kraftwerk - The Robots - 6

Kraftwerk - The Robots - 7

Kraftwerk blijft top voor mij. Zelfs hun bekendere nummers. Maar Spanish Sun is een zeer aangename ontdekking!

Sunbirds - Spanish Sun - 9
Kraftwerk - The Robots - 7

Ik ben waarschijnlijk wel wat biased in leuke ontdekkingen, maar dit is samen met Cortex mijn leukste ontdekking in deze Battle totnogtoe.
En ik ben ook nooit helemaal into Kraftwerk geraakt. Misschien eens een effort doen en dan spijt krijgen dat ik ze geen punt heb gegeven.

Judee Sill - The Kiss - 0
Pink Floyd - Welcome To The Machine - 1

Nog nooit gehoord van Judee Sill, zou soundtrack kunnen zijn bij een New Yorkse romcom in soft focus 70s fotografie, een ijzersterke song in my opinion is het niet. Floyd nummer wat flets en atmosferisch. Twee keer nogal dunnetjes.

Judee Sill - The Kiss - 0
Pink Floyd - Welcome To The Machine - 2

Judee Sill is mooi in zijn eenvoud maar ook te eenvoudig om die 4 en een halve minuut te dragen. Na 3 minuten had ik het eigenlijk wel gehoord. Maar zeker geen slecht nummer.

De Floyd dan. Machtig nummer. Ja dit is het minste op de plaat maar de minste zijn op Wish You Were Here is zoals de laatste zijn op een olympische finale: het zet dingen in perspectief. Wright zijn synths zijn heerlijk, de gitaar van Gilmour is altijd geniaal. En dan nog die tekst die 1 heerlijke sneer is naar de muziekindustrie.

Judee Sill - The Kiss - 1
Pink Floyd - Welcome To The Machine - 3

The Kiss is een prachtig nummer, schijnbaar eenvoudig maar heel geslaagd qua compositie en tekst.

Welcome To The Machine is een Pink Floyd nummer.

Judee Sill - The Kiss - 1
Pink Floyd - Welcome To The Machine - 4

Het minste op de plaat? Ik vind Welcome To The Machine juist wél een heel sterk nummer en het is ook niet kapotgedraaid uiteraard. Geen idee dat dit over de muziekindustrie ging trouwens.
EDIT: ik zou het misschien eens wat meer moeten opzetten. Misschien is dit zelfs mijn favoriet van de plaat (samen met de intro's van Shine On...)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan