Battle Royale: the 1970's - Round 1

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 4
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 6

Ik vond dit een moeilijke.
Ik vind the passenger altijd wel een leuk nummer, maar ik vind deze live versie zeer weinig meerwaarde hebben. Als dit de studio versie van The Passenger was had dit nummer misschien wel mijn stem gehad.
Het nummer van Led Zeppelin kende ik niet, maar ik ben er aangenaam door verrast, goed nummer!

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 5
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 6

Ale ik had blijkbaar de studio versie moeten nomineren. Ik grijp altijd terug naar deze omdat Iggy zo weg van de wereld is maar toch nog een performance kan geven en blijkbaar was Bowie indertijd zijn toetsenist.🙂

Deze is echt een nachtmerrie om te kiezen. Ik ga er nog wat over moeten nadenken.

Gaan voor de beste band ooit (maar voor mij niet het beste nummer)

Ofwel een iconische nummer.

Edit:

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 5
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 7

Laatst bewerkt:
Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 6
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 7

Moeilijke keuze. De live meerwaarde is er niet maar 't blijft een dijk van een nummer. Net zwaar genoeg en toch Groovy.

Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 8

Het nummer van Iggy Pop is een terechte klassieker maar Led Zeppelin is hier echt wel de meerdere. Dat is een huzarenstuk.

Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 9

Iggy Pop is een legende maar eentje waar ik het nooit echt mee gehad heb. LZ spreekt voor zich!

Pink Floyd - Time - 0
Black Sabbath - Into The Void - 1

Beide mijn nominaties en beide mogen winnen van mij.

Time is een parel. De belletjes rinkelen en het nummer begint langzaam op te bouwen: hoe Gilmour met 1 noot de spanning er in houdt ja dat is voor mij ongezien. Eens het nummer dan effectief vertrekt zit je met die geweldige zang van Gilmour, de keyboard van Wright die prachtig is, de drums van Mason en dan natuurlijk het gitaarwerk van Gilmour met een solo die door merg en been gaat. Hoe dat nummer naar een hoogtepunt getrokken wordt en dan terug tot rust wordt gebracht is echt wel straf. Het enige wat je kan zeggen is dat het beter werkt als onderdeel van Dark Side of the Moon en minder als nummer op zich.

Into The Void dan. Want dat is ook een meesterwerk. Die openingsriff is voor mij als een wurgslang die langzaamaan je helemaal inpakt en is misschien wel de zwaarste riff uit de 70’s. En dat is dan nog maar het begin. Eens Geezer er bij komt schiet het nummer in een versnelling, de drums komen erbij en het tempo schiet omhoog. En die stem van Ozzy geeft dat nummer toch iets nihilistisch al ligt dat ook aan Geezer zijn lyrics. Master of Reality is 1 van de beste metalplaten ooit en dit is het beste nummer op die plaat. Beenhard, ook naar de norm van vandaag en Iommi als riffgoeroe zal altijd geweldig blijven.

Wat de doorslag gaf? Roger Waters. Als je u zo wilt uitlaten over Ozzy na zijn overlijden en u gal wilt spuwen, ook over Black Sabbath, dan doe je maar maar voor mij staat dat gelijk aan zeggen dat metal an sich er niet toe doet. En ja mijn liefde voor dat genre staat boven die van Pink Floyd. Dus geen stem tegen Pink Floyd hier wel een middelvinger voor de verzuurde boomer dat Roger Waters geworden is.

RIP Ozzy

Pink Floyd - Time - 1
Black Sabbath - Into The Void - 1

Geen fan van de manier waarop Ozzy's zeurende stemgeluid bovenop de gitaren ligt, in andere nummers op de elpee zit die dieper in de mix. Bij de meeste mensen is Osbourne een onaantastbaar cultfiguur geworden, vond 'm na de realityserie (2002) zelfs geen karikatuur van zichzelf meer maar platweg zielig. Sabbath is toch vooral de proto-sludge/desert groep met Iommi als genie.
Onlangs Dark Side Of The Moon gaan bekijken in het planetarium te Brussel, een superieur meesterwerkje. Je kan denken van Waters wat je wil, hij staat ten minste ergens voor.

Pink Floyd - Time - 1
Black Sabbath - Into The Void - 2

Master of Reality is praktisch het enige Black Sabbath album waar ik nog naar luister. +1 dat Iommi de main dude is.

Time ook wel ok! Iets waar ik wel van houd bij sommige Pink Floyd nummers is het phaser effect op de gitaar.

Pink Floyd - Time - 3
Black Sabbath - Into The Void - 2

Toch een moeilijke keuze, want het zijn twee heel sterke nummers. Ik apprecieer de logheid en zwaarte van Into the void maar van Black Sabbath heb ik betere nummers gehoord waar wat meer schwung en dynamiek in zit - War Pigs komt er nog aan! - en Time van Pink Floyd is het eerste nummer van hen dat me heeft omvergeblazen en dat doet het elke keer opnieuw.

Roger Waters is dan wel een verzuurde eikel, maar als we enkel toffe muzikanten goed mogen vinden gaan we nog veel bands mogen cancellen.

Pink Floyd - Time - 4
Black Sabbath - Into The Void - 3

Momenteel meer in een vette-gitarenbui, en dan is Into The Void vandaag goed geriff.

Pink Floyd - Time - 5
Black Sabbath - Into The Void - 4

Pfff moeilijk deze, 2 topnummers van 2 topbands, zeer jammer dat 1 van deze nummers al in de eerste ronde moet sneuvelen.
Maar van beide groepen vind ik dit wel niet hun beste nummer (het beste nummer van Pink Floyd hebben jullie er al uitgestemd :eviltongue: ).
Stem voor hetgene dat achterligt en omdat de intro van Time mij elke keer opnieuw doet verschieten :unsure:

Pink Floyd - Time - 5
Black Sabbath - Into The Void - 5

Time is naar mijn bescheiden mening overrated. Master Of Reality underrated. :unsure:

Terug
Bovenaan