Battle Royale: the 1970's - Round 1

Bedemon - Serpent Venom - 7
The Steve Miller Band - The Joker - 2

Beetje hetzelfde probleem als gisteren, twee nummers die ik gewoon goed vind maar waar ik moeilijk een verschil in "kwaliteit" tussen de twee kan bepalen. Bedemon is charmant in hoe rudimentair het klinkt maar ik krijg het er ook niet helemaal warm van. The Joker vind ik een goed popnummer dat nu weer de hele dag in mijn hoofd gaat zitten maar ook niet meer dan dat.

Zal maar stemmen op basis van coolheidsfactor dan.

Bedemon - Serpent Venom - 8

Die geluidskwaliteit op YouTube van dat Bedemon nummer is echt verschrikkelijk en op Tidal vind ik het nummer niet. Daar krijg ik wel wat stress van.
Gelukkig is het nummer zelf wel echt vet, en is mijn reactie bij dat van Steve Miller Band beperkt gebleven tot 'ahja, dat nummer'.

Bedemon heeft wel chance dat ze niet uitkomen tegen Steely Dan, want dan gaat geluids/productiekwaliteit wel een veel bepalendere factor zijn.

Bedemon - Serpent Venom - 9

Bedemon was mij onbekend, eerder zoiets wat je tegenkomt op een compilatie die gratis bij een Engels boekske steekt, charmant in z'n amateurisme maar geen wauw liedje. "The Joker" zo beu gehoord dat ik dan maar op de andere stem.

Bedemon - Serpent Venom - 12

Ik kende het eerste nummer niet, maar het is helemaal mijn ding. Het tweede nummer ... het is een charmante klassieker uit het tijdperk maar kan langs geen kanten op tegen de wall of sound van Bedemon.

Bedemon - Serpent Venom - 13

Net verre voorsprong leukste ontdekking van deze BR totnutoe. Morgen eens tijd nemen voor het album. Vettig en crunchy. Love it.

The Joker had een meer populaire jaren 80 of 90 cover zeker? Herinner mij dat alvast losser en iets meer schwung hebben.. maar ook wel effe geleden da'k het nog had gehoord.

Battle Royale - 09/10/2025 - Clash #18
Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 0
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 1

Wat een power en energie dat deze vier virtuozen brengen in Achilles Last Stand. Een meedogenloze titaan achter de drums, een alchemist op de gitaar (meer dan een dozijn gitaar tracks in dit nummer), een gouden god met rijke (mythologische) beeldspraak, en een subtiele en sublieme kracht op de achtsnarige basgitaar. Een gelaagd en veelzijdig meesterwerk dat nooit verveelt.
(eigen nominatie)

+Tbh, ik hoor liever de studio versie van The Passenger dan deze live performance

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 0
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 2

Na Physical Graffiti is het beste voor Led Zeppelin wel gepasseerd maar op dit nummer halen ze wel nog eens alles uit de kast en dat doen ze goed. Heerlijke riffs, Bonham is een beest en dan is er natuurlijk nog Robert Plant die het beste van zichzelf geeft.

En The Passenger is goed maar dan heb ik toch liever een iets complexer nummer. Was het nu iets van Iggy and the Stooges geweest had het waarschijnlijk wel een ander verhaal geweest.

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 1

Mooie suite van de Zep, maar Passenger pakt me meer als popsong

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 2

Ik zou wel niet gekozen hebben voor deze live-versie

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 3
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 3

Ik ben eigenlijk echt geen fan van liveversies. Dat klinkt vaak allemaal zo vlak, tenzij ze gebruikt zijn voor een live album. Easy points voor Led Zeppelin hier.

Iggy Pop - The Passenger (Live '77) - 4
Led Zeppelin - Achilles Last Stand - 4

Een van de beste Led Zep-songs uit een catalogus, die al redelijk goat is.
Tea for One is ook zo'n Led Zep-nummer uit dit album, dat enorm sterk is.

Terug
Bovenaan