Battle Royale: the 1970's - Round 1

The Chakachas - Jungle Fever - 5
Sand - May Rain - 9

Jungle Fever is heel leuk, maar May Rain geeft mij meer zin om de rest van jet oeuvre te ontdekken.
Leuke battle idd

Neil Young - Cortez The Killer - 1

Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 0

Ik vond het eigenlijk niet zo heel moeilijk. Ons Patti heeft een geweldige opzwepende riff en kan ook best wel wat zingen. Maar voor mij geldt hier dezelfde kritiek als op Television maandag: de riff is niet sterk genoeg om de lengte te dragen. Of het nu gaat om Ramones, Sex Pistols of The Clash allemaal zijn ze gekend voor hun riffs maar Blitzkrieg Bop moest ook geen 9 minuten duren. Punk is nu eenmaal niet gemaakt voor lange nummers

Dan liever Neil Young. De man moet het hebben van zijn lange nummers en toont dat hier met verve. De verslagenheid, de tristesse en de sereniteit van Young zijn gitaar is gewoon prachtig. En de zang versterkt dat gevoel alleen maar. Dus kort samengevat ga ik voor het nummer dat niet buigt onder zijn lengte.

Laatst bewerkt:
Ik vergeet dit topic altijd, maar kom dan op een random moment toevallig aangewaaid. Net wanneer mijn inzending aan de beurt is. :unsure:

Neil Young - Cortez The Killer - 2
Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 0

Shoutout Patti Smith, maar ik ga toch voor Ome Neil. Voor mij het perfecte gitaarnummer. Zijn er trouwens nog mensen die bij die volumefade op het einde altijd een beetje kwaad zijn dat het al gedaan is? :unsure:

Leuk weetje trouwens ook: het nummer is in Spanje een tijdje geband geweest, ten tijde van het regime van Franco. Waarschijnlijk niet geluisterd tot de 'And I know she's living there / And she loves me to this day.', anders hadden ze wel anders gepiept verdorie.

Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 1

Voor mij de zwaarst mogelijke battle. Al jaren grote fan van Young, en dit is een van zijn allerbeste nummers. Patti Smith is een wat latere "ontdekking" voor mij, maar moet niet onder doen voor al die andere rocklegendes uit die geweldige periode. Integendeel. Velen kennen haar alleen of vooral van Because the Night, wat ook een schitterend nummer is, maar eigenlijk niet representatief is voor haar repertoire dus hier gekozen voor een van de nummers waarom ze The Godmother of Punk wordt genoemd (en speciaal voor jullie lengtefreaks een lang nummer). In de context van deze battle kies ik voor de vrouwelijke rock poëzie. Sorry Neil, je hebt sowieso wel mijn stem deze ronde bij Like a hurricane!

Laatst bewerkt:
Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 2

Zoals @Sir.Killalot aangeeft is dit een hartverscheurende keuze want het zijn twee absolute topnummers. Patti Smith heeft me echter helemaal omvergeblazen met dit epos van een nummer (zeg niet zomaar liedje, dit is een odyssee) en Neil heeft van mij in de sixties al een stem gekregen. Mijn geweten is dus zuiver en dit is een nummer om mijn gat eraf te dansen en mee te brullen met mijn vijfde Duvel in de hand op de dansvloer terwijl vrouw en kind zich doodschamen. Go Patti!

Het nummer van Patti heeft ook wel meer schwung dan dat van Neil.

Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 3

Cortez kende ik enkel in verschroeiende live versies, dit is maar plattekes. Patti nu ook niet van wauw maar 't wint

Neil Young - Cortez The Killer - 3

Heel moeilijke keuze. Smith had me helemaal mee maar ik ben echt wel een sucker voor goeie gitaar nummers en zoals @Dixaq zegt: dit is echt een perfect gitaar nummer.

Lastige battle, ik moet bekennen dat ik Patti Smith enkel van naam ken maar het lijkt wel een dame met pit!

Neil Young - Cortez The Killer - 4

Een van Young's beste nummers. Daar valt weinig aan te doen. Patti Smith's nummer was wel een zeer aangename verrassing moet ik zeggen. Kende haar werk ook nog niet echt maar dit klonk toch wel goed.

Neil Young - Cortez The Killer - 5

Nadat ik op voorhand de hele playlist had beluisterd was de keuze tussen deze twee voor mij eerlijk gezegd wél snel gemaakt. Dit Neil Young nummer is echt wel mooi en zie ik mij misschien uit mezelf opleggen.
Patti Smith heb ik al een paar keer naar geluisterd, maar de klik komt jammer genoeg niet echt. (Ik heb die elpee trouwens liggen moest er iemand geïnteresseerd zijn. Nog in vrij goede staat ook volgens mij, al ontbreekt er wel een kartonnen hoes voor de plaat. :unsure: )

En yeay voor Sand! Al is dit pas ronde 1 natuurlijk...

Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 4

Ik hou van een goeie verrassing, daarom gaan we voor Patti!

Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances / La Mer (de) - 5

Eigenlijk niet eens zo moeilijk. Neil Young nummer is fantastisch, maar ik dacht altijd dat Patti Smith zwakke shit was en wat bewijst ze hier het tegendeel!

Terug
Bovenaan