Battle Royale: the 1970's - Round 1

Van kleinkunst zijn Willem Vermandere, Zjef Vanuytsel, Wim De Craene of Wannes Van de Velde uit de jaren '70 toch ook wel een ontdekkingsreis waard. Die mannen zijn ware barden en hoewel de Nederlandstalige muziek vandaag ongekend populair kan ik niet meteen op een hedendaagse kleinkunstenaar komen die hen kan evenaren.

Kommil Foo levert anders al 3 decennia de ene (poëtisch verwoorde) prozaïsche parel na de andere af (imo.)

En dan zijn er natuurlijk ook nog Spinvis en vooral ook Elvis Peeters:

Queen - Bohemian Rhapsody - 7
Heart - Barracuda - 1

Barracude is zeker een leuk hardrock nummer, maar het is geen Bohemian Rhapsody.

Queen - Bohemian Rhapsody - 8
Heart - Barracuda - 1

Beide niet echt mijn ding, Queen is een legendarische band maar ik heb er weinig tot geen affiniteit mee. Barracuda is een leuk hard rock nummertje maar niet meer niet minder...

Vond de productie van Heart ook wat te flets waardoor het impact miste.

De master op Tidal was best goed hoor.

Queen - Bohemian Rhapsody - 9
Heart - Barracuda - 1

Beetje een haat-liefdeverhouding met Bohemian Rhapsody (en Queen in het algemeen), maar ik ga de liefde hier laten doorwegen.
Barracuda is wel leuk, maar niet meer dan dat. Wel pluspunten voor de intro die me ongelofelijk veel zin geeft in paardrijden.

Queen - Bohemian Rhapsody - 9
Heart - Barracuda - 2

Twee zeer goede nominaties. Ja, uiteraard heb ook ik Bohemian Rapsody al heel vaak gehoord, maar het blijft toch wel een uitstekende rockopera. Nu, ik kan Heart ook waarderen. Puur muzikaal is het meer mijn ding en ik zou ook eerder zoiets opleggen. Ik heb niet bepaald veel met Queen an sich. Omdat die eerste sowieso genoeg stemmen gaat krijgen, gaat mijn stem naar Heart.
(Ik had niet verwacht dat Queen hier zoveel stemmen zou krijgen btw, of het ligt aan zijn tegenstander.)

(Nu ik middagpauze heb, ben ik even verder aan het luisteren naar de playlist, en Chakachas is zo te horen een waardige tegenstander voor Sand. Toevallig genoeg doet het mij muzikaal wat aan Kraan denken, mijn eerste nominatie. Alleen is er nog vrouwelijk gekreun ( :unsure: ) en een tamtam bij. Ik ben alvast benieuwd wat dat wordt.)

Ja lap kheb de eerste ronde hier al gemist. Weeral slechte punten gescoord bij Obi-Jan.

Queen - Bohemian Rhapsody - 10
Heart - Barracuda - 4

Barracuda is een zalig nummer. Bij deze geleerd dat dat van Heart is :unsure:

Queen - Bohemian Rhapsody - 11
Heart - Barracuda - 4

Heart is zo'n band die ik niet ken, maar waarvan ik dan blijkbaar wel heel wat nummers van ken. Barracuda vind ik heel erg leuk, maar staat hier tegenover een van de meest iconische nummers aller tijden.

Queen - Bohemian Rhapsody - 11
Heart - Barracuda - 4

Heart is zo'n band die ik niet ken, maar waarvan ik dan blijkbaar wel heel wat nummers van ken. Barracuda vind ik heel erg leuk, maar staat hier tegenover een van de meest iconische nummers aller tijden.
Bohemian Rhapsody niet te lang voor jou? :oi22:

Rainbow - Stargazer - 1
Blue Oyster Cult - Dominance and Submission - 0

Blue Oyster Cult niet slecht maar die hebben betere nummers (Astronomy op dit album bijvoorbeeld). Deze overstijgt voor mij nooit zijn genre en klinkt wat als de typische 70’s rock. Nog altijd goed hè maar eigentijds en niet tijdloos.

Maar Rainbow ja what can I say? Dit is nu eens een geniale minder bekende parel. Dio zingt zoals altijd geniaal en brengt een verhaal op geweldige wijze: ik zie die piramide al voor mij, de slaven die hem bouwen en die machtige tovenaar die toch maar van zijn sokkel valt. En ja dat is dan nog alleen maar Dio een metallegende die ook al voor de 80’s overal op het juiste moment was. Blackmore is zo een gitarist die te moeilijk is qua persoonlijkheid en daardoor volgens mij nooit de status van een Page of Gilmour bereikt heeft, een minder contraire mens had van Deep Purple een band met nog meer legendarische status kunnen maken. Maar wat een riffs en dan nog die machtige solo aan het eind. Dit is zo een nummer waarbij ik al vanaf de drumsolo aan het begin weet dat het goed zit. Grootse riffs, een machtig verhaal dat met overtuiging gebracht wordt, die drums, eigenlijk is het gewoon jammer dat deze line-up van Rainbow nooit veel gemaakt heeft. Maar laat kwaliteit maar over kwantiteit gaan dan.

Laatst bewerkt:
Rainbow - Stargazer - 2

Ik was niet echt bekend met beide, Blue Oyster Cult ken ik van naam maar Rainbow totaal niet. Echter vanaf Stargazer begon te spelen was het wel vrij duidelijk, een Dio projectje. Blue Oyster op zich ook niet slecht maar wie of wat kan er op tegen Dio en Ritchie Blackmore 🤘?

Rainbow - Stargazer - 3

Ja kom, geen competitie deze. Heavy metal is geboren in dit tijdperk en Dio heeft een dijk van een stem. Er zijn wel betere nummers van Rainbow zoals Kill the King en deze kabbelt een beetje teveel aan hetzelfde ritme voort.

Rainbow - Stargazer - 5

Zoals shiftyke zijn het 2 bands waar ik niet super bekend mee ben. Ik wist wel dat Rainbow een groep met Dio was, maar nooit echt actief beluisterd. Ik zou er beter wel eens werk van maken, want wat een dijk van een nummer zeg.
Blue Oyster Cult ken ik alleen maar van de 'more cowbell' sketch, dit nummer klinkt totaal anders precies. Ik hoor zeer weinig cowbell :( maar verder geen slecht nummer hoor, maar het kan niet op tegen Rainbow!

Rainbow - Stargazer - 6

Rainbow kende ik niet, Blue Oyster Cult enkel van naam. Twee degelijke nummers, maar nu ik wat verder aan het luisteren ben naar hun respectievelijke oeuvres vind ik dat ze beide betere nummers hebben dan wat hier genomineerd is. Lichte voorkeur voor Stargazer dan, al was het ook al maar omwille van de sympathie voor Dio en omdat er geen enkele Deep Purple is genomineerd.

Rainbow - Stargazer - 6
Blue Oyster Cult - Dominance and Submission - 1

Stargazer begint veelbelovend maar maakt zijn verwachtingen hier niet echt waar. Live vermoedelijk wel een hele andere beleving. Blue Oyster.. tja, wie wilt nu niet de Polka dansen in Time Square. Leuk.

Zowel Louis Neefs als Stargazer leuke ontdekkingen. Onmogelijk kiezen tussen Queen en Heart al had ik formeel wel gestemd voor Barracuda.

Terug
Bovenaan