Battle Royale: the 1970's - Round 1

Flower Travellin' Band - Satori Part III - 8
Louis Neefs - Laat Ons Een Bloem - 1

Dit dus:
Funny,1 ik vind langere duurtijden van dergelijke 'killer riff nummers' net een meerwaarde. Je wordt veel meer in het nummer gezogen, waardoor bijvoorbeeld de start van de riff op ongeveer 8 minuten 20 veel harder binnenkomt.

Cool nummer, awesome jam. Niks tegen Neefs maar dit nummer doet me, ondanks de boodschap, weinig.
Dan vind ik Mijn vriend Benjamin veel aanstekelijker bv.

Flower Travellin' Band - Satori Part III - 9
Louis Neefs - Laat Ons Een Bloem - 1

Twee uitersten wel meeteen hier. Ik heb echt niets met kleinkunst dus ez stem.

Flower Travellin' Band - Satori Part III - 11
Louis Neefs - Laat Ons Een Bloem - 2

Sorry Louis, jambands zijn echt mijn ding.

Flower Travellin' Band - Satori Part III - 12

Zoals enkelen hier geen fan van kleinkunst en die Japanse black sabbath tribute band klinkt wel goed :p

Flower Travellin' Band - Satori Part III - 13

Idd meteen twee uitersten. Hoe verschillend kan een battle zijn?
Nu moet ik zeggen dat ik de gitaren in het eerste deel van Satori een beetje schel vind klinken, maar later betert het.
Ik heb ooit een kleinkunstperiode gehad, maar Louis Neefs zat daar niet bij.

Beetje meer respect, jongelui. Deze had ik bijna op mijn NL-talige popcorn compilatie gezet: met warme stem plus snappy backbeat croonen over de hoerenbuurt.

Louis Neefs - Laat Ons Een Bloem - 3

Eigen nominatie Louis Neefs.

Zoals hier al eerder is aangehaald 2 uiterste van nummers, dat het bijna peren met appelen vergelijken wordt enerzijds, maar anderzijds toch weer niet.

Voor beide nummers moet je je tijd nemen om het laten binnenkomen. Wat voor mij beide nummers ervoor zorgt dat ze ze niet altijd even toegankelijk zijn.

Laat Ons Een Bloem is voor mij het meest tijdloze nummer ooit van tekst. Louis Neefs heeft voor mij een fantastische stem die niets meer nodig heeft om lief te kunnen dragen.

Louis Neefs - Laat Ons Een Bloem - 4

Sentimentele stem vooral. Flower Travellin' Band kende ik niet en het nummer is goed, maar Louis Neefs heeft een prachtige warme stem die vandaag wellicht wat oubollig en cheesy klinkt maar het transporteert me wel als geen ander naar de tijden dat ik mijn grootouders nog kende. Het nummer "Het dorp in de Kempen" van Louis Neefs hebben we dan ook gekozen om te spelen op de begrafenis van mijn grootmoeder die van Sint-Antonius (Zoersel) kwam (Mager Halle, Loemp Zoersel, Rijk Westmalle en Vinnig (of Zot?) Sint-Teunnes).

Van kleinkunst zijn Willem Vermandere, Zjef Vanuytsel, Wim De Craene of Wannes Van de Velde uit de jaren '70 toch ook wel een ontdekkingsreis waard. Die mannen zijn ware barden en hoewel de Nederlandstalige muziek vandaag ongekend populair kan ik niet meteen op een hedendaagse kleinkunstenaar komen die hen kan evenaren.

En godmiljaar, American Pie tegen Born to Run. Waardevolle match maar 't gaat nagelbijten worden.

Het zal precies niet veel uitmaken, maar hierbij mijn stem. Flower Travellin' Band kende ik niet, maar wel leuk, doch lang. Misschien luister ik wel teveel met hedendaagse oren.

Louis Neefs - Laat Ons Een Bloem -5

Queen - Bohemian Rhapsody - 1
Heart - Barracuda - 0

We kunnen denk ik wel stellen dat Bohemian Rhapsody de “one ring to rule them all” van de eindejaarslijsten is: of het nu De Tijdloze, Classics 1000 of Top 2000 is ergens vanvoor bengelt Queen hun grootste hit.

Dat terwijl het ding wel waanzin is: het nummer sleurt je alle muzikale kanten op. Ja het is chaotisch en er zit alles behalve een lijn in maar muzikaal is dit wel een parel. Mercury zingt geweldig, die piano er onder en dan de omslag met May die zich laat gaan, … . Ja het argument beugehoord zal hier nog veel passeren vandaag maar dat we het zo vaak nog horen wil alleen maar zeggen dat Queen wel echt iets goed gedaan heeft.

En ja Barracuda is ook goed. Het overstijgt de generic 70’s rock song wel maar raakt nooit aan de genialiteit van Bohemian Rhapsody. Dus de keuze was snel gemaakt.

Queen - Bohemian Rhapsody - 2
Heart - Barracuda - 0

Gemakkelijke keuze. Ja, we worden ermee platgesmeten rond de kerstperiode maar het is een spektakelstuk met tal van verrassende tempowisselingen en scènes dat blijft geven. Ook wel een meezinger van formaat.

Queen - Bohemian Rhapsody - 4
Heart - Barracuda - 0

Barracuda is leuk maar mist de genialiteit van Bohemian Rhapsody.
Ik kan @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield alleen maar volgen in zijn commmentaar. En ja, waarschijnlijk heeft iedereen het nummer al (te) vaak gehoord. Maar 't is met reden dat dat zo'n classic is.

Queen - Bohemian Rhapsody - 4
Heart - Barracuda - 1

Bohemian Rhapsody absoluut top maar Barracuda is een song die ik gewoon veel vaker zou opleggen.
En waar Bohemian Rhapsody tijdlozer is, voelt Barracuda voor mij meer typisch 70's aan.

Queen - Bohemian Rhapsody - 5
Heart - Barracuda - 1

Bohemian Rhapsody was een nummer waar ik vroeger niet zo gek van was. Met de jaren pas echt leren appreciëren en de genialiteit ervan verstaan. Heart ademt ook wel de 70s vibe, goeie keuze maar kan niet op tegen de parel van Queen.

Queen - Bohemian Rhapsody - 6
Heart - Barracuda - 1

Ik volg de voorlopige meerderheid. Beetje oneerlijke strijd. Een absoluut iconisch nummer, love it or hate it, versus een meer standaard neigend hardrock nummer (?). Vond de productie van Heart ook wat te flets waardoor het impact miste.

Terug
Bovenaan