Battle Royale: the 1960's - 1/8e finales - TIE BREAK

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind dus het 'omgekeerde': Jimi heeft -tig tijdloze (& uiteraard voor zijn tijd revolutionaire) riffs & licks geschreven, maar amper gedenkwaardig geconstrueerde, geraffineerde nummers (imo.).
Zelfs een veredelde jamsessie kan geniaal of legendarisch zijn en het nummer van Jimi heeft tonnen sfeer. Een van de vele nummers in deze battle die de unieke sfeer van de sixties op een prachtige wijze vertegenwoordigen.

Maar de narratieve kracht van The End en de opbouw naar de climax naar het einde toe is machtig en als je dan nog eens Apocalypse Now erbij haalt waar dat nummer zoveel sfeer toevoegt zit je toch met iets bijzonders.

The Doors - The End - 12
Jimi Hendrix - Voodoo Child (Slight Return) - 8

Meesterwerkachtig nummer vs alledaagse kost voor Jimi.
Het had een prachtige halve finale kunnen zijn.

Zelfs een veredelde jamsessie kan geniaal of legendarisch zijn en het nummer van Jimi heeft tonnen sfeer. Een van de vele nummers in deze battle die de unieke sfeer van de sixties op een prachtige wijze vertegenwoordigen.

Maar de narratieve kracht van The End en de opbouw naar de climax naar het einde toe is machtig en als je dan nog eens Apocalypse Now erbij haalt waar dat nummer zoveel sfeer toevoegt zit je toch met iets bijzonders.
Zou The End even iconisch zijn zonder Apocalypse Now?

Zou The End even iconisch zijn zonder Apocalypse Now?
Ik denk van wel, het club 27 label zal een rol spelen natuurlijk.

Maar ook ja dat mysterieuze in dat nummer en het unieke geluid van The Doors houden dit ook wel iconisch. Ik ben wat verbaast dat ze maar 1 nominatie hebben maar goed er is nog genoeg materiaal dat in de jaren 70 is uitgekomen en daar kan meedoen.

The Doors - The End - 12
Jimi Hendrix - Voodoo Child (Slight Return) - 9

De enige manier waarop beide nummers kunnen doorgaan is door er een tie van te maken en dan te hopen dat beide nummers de tie break ronde overleven. Dus laten we er een tie van maken ja? :unsure:

The Doors - The End De enige manier waarop beide nummers kunnen doorgaan is door er een tie van te maken en dan te hopen dat beide nummers de tie break ronde overleven. Dus laten we er een tie van maken ja? :unsure:
Deze match is al wreed als we deze er nog in de ties bijgooien. Cowgirl in the sand tegen Voodoo Child of While My Guitar Gently Weeps tegen The End is nog een pak wreder. Liever korte pijn.

The Beatles - Something - 1
Neil Young - Down By The River - 0

Beatles zijn hier toch sterker in de eenvoud. Die akkoorden progressie is prachtig, die brug halverwege episch en die solo van Harrison behoort tot zijn beste. Abbey Road is voor mij de beste Beatles plaat en dit nummer is daar toch bij de betere. Harrison was een genie.

Down By The River was ook best goed maar het gitaarintermezzo sleept een beetje, ik mis de epiek wat van Cowgirl in the sand. Ze is er wel gedeeltelijk maar de rem staat er precies op.

The Beatles - Something - 3
Neil Young - Down By The River - 2

Hoe zeer ik ook van The Beatles houd alsook van George Harrison maar naar Abbey Road en dus ook Something grijp ik veel minder terug dan naar hun andere albums.

Down By The River blijft in alle varianten glorieus overeind. Ook live als het een halfuur duurt.

The Beatles - Something - 4
Neil Young - Down By The River - 4

Meer ziel bij dhr Young, Neil's track sijpelde niet voor niets (o.m. via een cover door Buddy Miles) de zwarte gemeenschap binnen terwijl de vocalen in Something bij mij ergernis opwekken, de gitaarlick is natuurlijk een classic maar voor de rest armoe troef, arbeiderszonen uit Liverpool worden een stelletje zweverige pannekoeken, saluut de kost.

Btw Sgt. Peppers > White Album > Abbey Road

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan