Fiets band vervangen op electr.fiets met achtermotor

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Vorige keer toen ik en mijn pa dit deden,
was heel mijn fiets ontregeld.
De electrische functie werkte niet meer deftig.

Dan moeten naar fietswinkel gaan en uiteindelijk toch weer een hoop betalen....

Heb nu speciaal via een online webshop 10 binnen en buitenbanden gekocht, voor als ik eens lek rijd, omdat fietswinkels vaak amper tijd en veel geld voor vragen voor een bandje te vervangen.


Maar nu zou ik toch graag es weten wat wij verkeerd deden. Moet je met iets speciaal rekening houden?
Eventueel heel de batterij uit halen en fietscomputer loskoppelen?

Is een Batavus Ventoux Easy. (van 2015 dacht ik)
 
niemand die hier zelf zijn lekke banden hersteld, allemaal naar de fietsmaker dus?
en dan zeggen ze dat het crisis is :D
 
Ik laat gewoon alles hangen dus ook het wiel, de motor en de kabels.
Beetje zoals in dit filmpje.
Allé gij, zo'n "worst" binnenband..... da s enkel maar goed als een tussen oplossing.
voor een paar weken / maanden, maar uiteindelijk gaan die uiteinden constant tegen elkaar wrijven tijdens het rijden, waardoor je daar gegarandeerd na verloop van tijd een lek in hebt.

Dus ja, ik ken het "systeem" wel , het is inderdaad handig als backup oplossing voor als je onderweg bent, en lek valt.
Maar zelfs mijn fietsenmaker zegt dat dit niet een volwaardige binnenband is.
 
Dat van die worst had ik nog nooit gezien.
Ben wel benieuwd naar de oplossing voor uw vraag, ik zou er niet bij stil gestaan hebben dat je niet zomaar het achterwiel mag uitnemen bij achtermotor.
goed dat ik nog geen platte band gehad heb :tongue:
 
Ik doe dat zelf hoor.
Heb een Stromer, daar moet je enkel zien dat je het achterwiel op het juiste koppel terug vastzet anders gaat hij ook rare dingen doen.

2 kabels losmaken, steek-as los en voilà wiel eruit :)

Collega op het werk had dit overlaatst ook....fiets 3 dagen kwijt 👍.
Zelf 10minuutjes werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Je moet dan wel tubeless rijden. Zowel je buitenband, maar vooral de velg moet daarvoor geschikt zijn. Vergt op zijn minst een ventiel in de velg waar je het bovenste stukje kunt losdraaien als een luchtdicht velglint.
 
Hoe spuit je dat er dan in? Via een normaal ventiel is dat toch onbegonnen werk.
binnenband eruit, tubeless ventiel in je wiel draaien, buitenband erop, de kern uit het ventiel draaien, vloeistof via het ventiel erin gieten, ventielkern er terug op draaien, oppompen en wiel eens wat ronddraaien of schudden.

Wel als je banden en wielen al tubeless zijn, anders moet je wel nieuwe banden hebben en tubeless velglint monteren.

Of als je toch met een binnenband wil werken: binnenband met verwijderbare ventielkern nemen, dan kun je het in de binnenband doen. Er bestaan ook al binnenbanden waar zulke vloeistof in zit dacht ik.

20 minuten werk. Kostprijs: max 50€ voor beide wielen.
 
Dat van die worst had ik nog nooit gezien.
Ben wel benieuwd naar de oplossing voor uw vraag, ik zou er niet bij stil gestaan hebben dat je niet zomaar het achterwiel mag uitnemen bij achtermotor.
goed dat ik nog geen platte band gehad heb :tongue:

Ik doe dat zelf hoor.
Heb een Stromer, daar moet je enkel zien dat je het achterwiel op het juiste koppel terug vastzet anders gaat hij ook rare dingen doen.

2 kabels losmaken, steek-as los en voilà wiel eruit :)

Collega op het werk had dit overlaatst ook....fiets 3 dagen kwijt 👍.
Zelf 10minuutjes werk.
Ja het is ook iets met een NEWTON meter ofzo geloof ik, dat de fietsmaker zei.

Indien je het wiel niet terug steekt op de juiste newton kracht/sterkte, was er ook mizerie.

Ik denk dat ik nog 1 keer ga langs gaan en goed kijken hoe hij het doet....

Dat met die slijm hier lijkt ook wel iets, maar sterft dat dan af, of kan je voor heel wat jaren dan rijden met dat slijm, zonder een nieuwe platte band te hebben?
 
binnenband eruit, tubeless ventiel in je wiel draaien, buitenband erop, de kern uit het ventiel draaien, vloeistof via het ventiel erin gieten, ventielkern er terug op draaien, oppompen en wiel eens wat ronddraaien of schudden.

Wel als je banden en wielen al tubeless zijn, anders moet je wel nieuwe banden hebben en tubeless velglint monteren.

Of als je toch met een binnenband wil werken: binnenband met verwijderbare ventielkern nemen, dan kun je het in de binnenband doen. Er bestaan ook al binnenbanden waar zulke vloeistof in zit dacht ik.

20 minuten werk. Kostprijs: max 50€ voor beide wielen.

Ik weet hoe het werkt, rij daar zelf mee met de MTB. Maar op de racefiets zitten gewone binnenbanden. Wist niet dat er binnenbanden met verwijderbaar ventielkern bestonden.
 
Ik weet hoe het werkt, rij daar zelf mee met de MTB. Maar op de racefiets zitten gewone binnenbanden. Wist niet dat er binnenbanden met verwijderbaar ventielkern bestonden.
Op de racefiets zou ik dat nu niet direct gebruiken. Gewoon tubeless zetten is het best. Binnenband + nog eens sealant erin is toch al wat extra gewicht..

En werkt ook niet zo super door de hoge druk. Doel van tubeless op de racefiets is snakebites voorkomen, maar zolang je met binnenband rijdt, ook al is het met sealant ga je nog steeds snakebites hebben.
 
Ja het is ook iets met een NEWTON meter ofzo geloof ik, dat de fietsmaker zei.

Indien je het wiel niet terug steekt op de juiste newton kracht/sterkte, was er ook mizerie.

Ik denk dat ik nog 1 keer ga langs gaan en goed kijken hoe hij het doet....

Dat met die slijm hier lijkt ook wel iets, maar sterft dat dan af, of kan je voor heel wat jaren dan rijden met dat slijm, zonder een nieuwe platte band te hebben?
Ja klopt, momentsleutel.
Op zich is het wel een goede aankoop hoor, zelfs als je maar af en toe aan je fiets werkt.
Naar mijn mening ook een gereedschap dat zichzelf terugbetaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
Terug
Bovenaan