Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

ik ben donderdag begonnen met de game, ondertussen heb ik al 22h op de teller van Steam. ik weet niet hoe, maar ik zit achter mijn pc ik begin aan het spel, ik kijk naar de klok en tis ineens 5h later of meer I don't even.....how?
Er zijn een paar dingen die mij storen zoals bij elke intimidation, deception, intelligence enz er een roll moet gebeuren. vroeger bij BG2 was dit niet dacht ik, toen hangde dat af van uw stats, als uw stats hoog waren was het ok dacht ik?

Ik ben begonnen op normal difficulty, maar heb de game op het laagste difficulty gezet, maar ik ondervind niet veel verschil sommige gevechten blijven soms moeilijk.
zoals die githyanki patrol quest gevecht. heb er vandaag uren aan verscheten om dat gevecht te winnen. wat mij ook normaal lijkt want DnD rules betekent dat er altijd een dice wordt gegooid voor elke actie en bijna alles wat je doet afhangt wat uw chr rollt niet? of hebben de difficulties attack modifiers?

Om eerlijk te zijn was ik level 5 toen ik dat gevecht startte. Maar ik heb wel een beetje vals gespeeld... had fighter, mijn bard, wizard en de barbarian. Mijn fighter en mijn barb hebben elk 2 attacks. Ik heb mijn wizard boven op de battlements gezet in sneak modus. En dan met mijn bard en de 2 anderen gewoon ernaartoe gegaan.

Eerste keer had ik mij er gewoon volledig uitgepraat en waren ze volledig vertrokken.
Daarna heb ik mijn save opnieuw geload aangezien ik de loot wilde ;p.

Vanaf de eerste keer zonder casualties gelukt, op explorer moeilijkheidsgraad. Kortom dat gevecht viel nog wel mee. Maar ik had wel gehoord dat het een pittig gevecht was, en met het feit dat ik een draak zag een ganse groep vijanden en het feit dat een NPC zegt van blijf er best van weg. Heb ik die op level 3 volledig genegeerd... en ben ik eerst iets anders gaan doen.

En waarschijnlijk het feit dat ik eerst zo goed als de volledige underdark er had door gejaagd heeft ook wel geholpen denk ik...
Alhoewel ik wel denk dat mijn keuze voor een bard mij in het gevecht stuk van het spel wel een beetje moeilijker maakt. Al kan ik mij wel uit een bom gevechten uitpraten...

wat mij ook normaal lijkt want DnD rules betekent dat er altijd een dice wordt gegooid voor elke actie en bijna alles wat je doet afhangt wat uw chr rollt niet? of hebben de difficulties attack modifiers?

Boog attacks -> dex
Melee attacks -> strength
Finesse melee attacks -> dexterity
Wizard spells -> intelligence
Sorceror, paladin,warlock spells -> charisma
Cleric, druid spells -> wisdom

En dan heb je tijdens gesprekken zaken die je kan doen die afhankelijk zijn van andere zaken (bard, gnome, str, dex, sleight, wisdom, deception, persuasion, intimidation, arcana, insight,...) en die zijn dan afhankelijk van uw modifier voor die karakteristiek.
Ik kan op dit moment op 2 handen tellen het aantal keer dat ik gesavescammed heb om toch te proberen om een beter resultaat te krijgen ;p.

Charisma is echter zeer handig in het praat gedeelte, maar niet alles in het praat gedeelte is puur en alleen afhankelijk van charisma. En zelfs met een hoge bonus is dat nog geen garantie. Een 1 gooien is een gegarandeerde failure (telt men de modifiers er niet bij), een 20 is een automatisch succes.

Last but not least een party van 4 man vind ik aan de lage kant. zeker voor sommige gevechten.
Al ben ik het eens dat een party van 4 man gewoon te weinig is, is dat niet wegens de gevechten. Ik vind dat men de mogelijkheid had moeten geven om defacto tot 6 te kunnen gaan. Moeilijkheid be damned !!! Heb zitten vloeken toen ik de tempel zonder cleric heb zitten doen omdat ik mijn fighter erin wilde hebben want groot stuk was haar quest... keuzestress :(.

Nu heb ik vb mijn barb eruit gezwierd omdat ik wyll wil meenemen. Maar ik mis toch enorm de mogelijkheid van die 2 attacks... 30 - 40 dmg van de barb of de fighter vs 16 van wyll...

Al heb ik voor 1 gevecht in shadowed lands toch even zitten zweten (surprised...) en uiteindelijk een fireball op mijn eigen troepen gegooid omdat ik er zo 6 mobs kon raken en mijn barb de 40 dmg van die fireball wel kon slikken en anders waarschijnlijk 40 dmg had binnengekregen van die 5 die er rond haar stonden...

Ik moet toch eens echt dat ding van die partymod gaan uitzoeken...

Om eerlijk te zijn was ik level 5 toen ik dat gevecht startte. Maar ik heb wel een beetje vals gespeeld... had fighter, mijn bard, wizard en de barbarian. Mijn fighter en mijn barb hebben elk 2 attacks. Ik heb mijn wizard boven op de battlements gezet in sneak modus. En dan met mijn bard en de 2 anderen gewoon ernaartoe gegaan.

Eerste keer had ik mij er gewoon volledig uitgepraat en waren ze volledig vertrokken.
Daarna heb ik mijn save opnieuw geload aangezien ik de loot wilde ;p.

Vanaf de eerste keer zonder casualties gelukt, op explorer moeilijkheidsgraad. Kortom dat gevecht viel nog wel mee. Maar ik had wel gehoord dat het een pittig gevecht was, en met het feit dat ik een draak zag een ganse groep vijanden en het feit dat een NPC zegt van blijf er best van weg. Heb ik die op level 3 volledig genegeerd... en ben ik eerst iets anders gaan doen.

En waarschijnlijk het feit dat ik eerst zo goed als de volledige underdark er had door gejaagd heeft ook wel geholpen denk ik...
Alhoewel ik wel denk dat mijn keuze voor een bard mij in het gevecht stuk van het spel wel een beetje moeilijker maakt. Al kan ik mij wel uit een bom gevechten uitpraten...

Boog attacks -> dex
Melee attacks -> strength
Finesse melee attacks -> dexterity
Wizard spells -> intelligence
Sorceror, paladin,warlock spells -> charisma
Cleric, druid spells -> wisdom

En dan heb je tijdens gesprekken zaken die je kan doen die afhankelijk zijn van andere zaken (bard, gnome, str, dex, sleight, wisdom, deception, persuasion, intimidation, arcana, insight,...) en die zijn dan afhankelijk van uw modifier voor die karakteristiek.
Ik kan op dit moment op 2 handen tellen het aantal keer dat ik gesavescammed heb om toch te proberen om een beter resultaat te krijgen ;p.

Charisma is echter zeer handig in het praat gedeelte, maar niet alles in het praat gedeelte is puur en alleen afhankelijk van charisma. En zelfs met een hoge bonus is dat nog geen garantie. Een 1 gooien is een gegarandeerde failure (telt men de modifiers er niet bij), een 20 is een automatisch succes.

Al ben ik het eens dat een party van 4 man gewoon te weinig is, is dat niet wegens de gevechten. Ik vind dat men de mogelijkheid had moeten geven om defacto tot 6 te kunnen gaan. Moeilijkheid be damned !!! Heb zitten vloeken toen ik de tempel zonder cleric heb zitten doen omdat ik mijn fighter erin wilde hebben want groot stuk was haar quest... keuzestress :(.

Nu heb ik vb mijn barb eruit gezwierd omdat ik wyll wil meenemen. Maar ik mis toch enorm de mogelijkheid van die 2 attacks... 30 - 40 dmg van de barb of de fighter vs 16 van wyll...

Al heb ik voor 1 gevecht in shadowed lands toch even zitten zweten (surprised...) en uiteindelijk een fireball op mijn eigen troepen gegooid omdat ik er zo 6 mobs kon raken en mijn barb de 40 dmg van die fireball wel kon slikken en anders waarschijnlijk 40 dmg had binnengekregen van die 5 die er rond haar stonden...

Ik moet toch eens echt dat ding van die partymod gaan uitzoeken...
ik was lvl 4, ik ga nu die underdark doen ik was aan het twijfelen of de underdark nog in de begin zone kon gedaan worden omdat die druid zegt dat het een route is naar die torens, ik vermoede dat die torens in een andere zone waren en je die area zou moeten verlaten, maar blijkbaar niet dus?

En hoe heb jij u uit die gevecht gepraat? ik wist niet eens dat het kon? Nochtans verschillende opties geprobeerd.

Ik zit nog steeds in Act 1. Fantastisch spel, alleen merk ik hier en daar toch wat fouten in de continuïteit ... of snap ik het niet helemaal.

Ik kom net die Gith tegen met zijn draak, die blijkbaar op zoek is naar de Artifact van Shadowheart. Blijkbaar weet iedereen in mijn party al meteen dat het dat ding van Shadowheart is. Maar dan loop ik daarna een beetje voort naar de mountain pass en vertelt ze dan pas (tot verbazing van de partyleden) dat haar artifact van de Gith komt.

ik was lvl 4, ik ga nu die underdark doen ik was aan het twijfelen of de underdark nog in de begin zone kon gedaan worden omdat die druid zegt dat het een route is naar die torens, ik vermoede dat die torens in een andere zone waren en je die area zou moeten verlaten, maar blijkbaar niet dus?
En hoe heb jij u uit die gevecht gepraat? ik wist niet eens dat het kon? Nochtans verschillende opties geprobeerd.
Ik had laezel mee en haar het eerste stuk van het gesprek laten doen, misschien dat dit de voornaamste trigger was?
Leek mij redelijk logisch om te doen rekening houdende dat ze expliciet had gevraagd om te gaan spreken met de geth in de geburen om meer te weten over die creche.

Je kan de volledige underdark doen zonder risico. Enige waar je moet voor opletten is het moment dat men stelt dat je het verhaal zult doen doen voortgaan
de lift in de underdark, of de transit naar de shadowlands in mountainpass
. Waarna ze de vraag stellen of je zeker bent.

underdark of zelfs mountainpass is niet het probleem.

Wel nog een enorm moeilijke encounter gehad op de mountainpass
die undead shepards... samen met zombies en ghasts... je doodde 1 undead sheppard en dan ressurecte de andere undead sheppard terwijl er 3 andere mobs op u afkomen. Dood je 1 van die mobs, die undead sheppards doen een vivify... Dmg je die undead sheppards, dan healen ze terug een stuk van hun leven... heb het uiteindelijk kunnen oplossen door mijn barb te laten frenziën terwijl die door 3 mobs aangevallen werd + soms de sheppards, waarna ik met mijn andere 3 characters heb zitten dmg dealen naar die sheppards... zodanig dat ik ze in de 6de of 7de turn allebei in die turn kon doden...

Is de story in de game een beetje de moeite, altijd afgehaakt in Divinity door dat de story niet echt goed was maar meer loshangende verhalen en vond die verhalen ook niet zo goed.

Ik had laezel mee en haar het eerste stuk van het gesprek laten doen, misschien dat dit de voornaamste trigger was?
Leek mij redelijk logisch om te doen rekening houdende dat ze expliciet had gevraagd om te gaan spreken met de geth in de geburen om meer te weten over die creche.

Je kan de volledige underdark doen zonder risico. Enige waar je moet voor opletten is het moment dat men stelt dat je het verhaal zult doen doen voortgaan
de lift in de underdark, of de transit naar de shadowlands in mountainpass
. Waarna ze de vraag stellen of je zeker bent.

underdark of zelfs mountainpass is niet het probleem.

Wel nog een enorm moeilijke encounter gehad op de mountainpass
die undead shepards... samen met zombies en ghasts... je doodde 1 undead sheppard en dan ressurecte de andere undead sheppard terwijl er 3 andere mobs op u afkomen. Dood je 1 van die mobs, die undead sheppards doen een vivify... Dmg je die undead sheppards, dan healen ze terug een stuk van hun leven... heb het uiteindelijk kunnen oplossen door mijn barb te laten frenziën terwijl die door 3 mobs aangevallen werd + soms de sheppards, waarna ik met mijn andere 3 characters heb zitten dmg dealen naar die sheppards... zodanig dat ik ze in de 6de of 7de turn allebei in die turn kon doden...

Ik heb mij daaruit gepraat.

Lae'zel volledig het woord laten voeren, maar haar wel overtuigd om 'play along' te doen.
huh

Raar hoor ik had Lae'zel ook mee en die voerde het woord, ik had haar ook die 2de optie laten zeggen dat Sir Killalot zei maar die kerel had door dat het een leugen was.

Soms zijn er speciale checks waar je met een roll op moet slagen voordat dit lukt, zoals insight, perception,... waardoor je kan voorkomen op een speciale wijze dat je erdoor komt.

Maar ik denk dat sir killalot ook met een gnome lore bard aan het spelen is, wat mogelijks zoals gezegd ubercheaten is bij het gedeelte om te praten.

In ieder geval ben ik zo'n combinatie al meermaals tegengekomen waardoor je dan iets kan zeggen wat zonder het slagen voor die check niet zou voorvallen.

Er is een reden waarom ze stelden dat men een massa aan tekst en cinematics heeft verwerkt wat mogelijks zelfs niemand te zien gaat krijgen.

heck ik had, maar dit is denk ik een grote spoiler :
een incident aan de safe locatie in the shadow cursed land, waarbij het niet slagen om daar iemand te beschermen een heel andere cinematic te zien gaf dan als ik er wel in slaagde. Heb hier wel gereload omdat ik wilde slagen :p en omdat ik dacht slim te zijn de eerste keer door mijn troepen op te splitsen waardoor er ineens 5 mobs op questobjectif afging en ik niet snel genoeg de power van mijn vol team er kon op afsturen.

Als ik niet herlaad had, dan had ik dat niet geweten. Maar dat laat wel zien dat er toch wel enorm veel aandacht is gegeven aan dergelijke keuzes.

Is de story in de game een beetje de moeite, altijd afgehaakt in Divinity door dat de story niet echt goed was maar meer loshangende verhalen en vond die verhalen ook niet zo goed.
Ik vind het verhaal wel goed. Ik ben nu een serieus stuk in act 2 (allez ik denk dat toch 😅) en ik vind dat het niveau van het verhaal wel hoog blijft.

@Renegadexxripxx ik heb wat je in je spoilertag staat ook ongeveer gedaan 😂. Ik heb wel
de tweede keer proberen de deuren geblokkeerd door er dingen voor en achter te zetten zodat ik me niet te veel zorgen moest maken over die extra mobs die de kamer binnen komen

Ik ben trouwens een enorme hoarder van die spellscrolls (of hoe ze ook heten). Tot ik gisteren in een redelijk moeilijke fight ben geraakt, gebruikte ik die bijna nooit. Altijd met het gedacht 'maar misschien kan ik die later wel gebruiken' 😂

Ik ben ook gezwicht en wissel af wat af tussen controller (voor het rondlopen) en muis voor de gevechten en inventory. Ze smijten wel veel op uw bord van in't begin. Ik ben wat overweldigd door het grote aantal skills en zit daardoor gewoon nog veel fireballs en melee attacks te doen. Je krijgt niet echt de tijd om rustig wat moves uit te testen precies. Ik moet ook nog leren van een gefaalde diceroll te aanvaarden ipv te herladen:)

De laatste jaren konden héél weinig games mij lang interesseren, maar deze… Zoals eerder al eens gezegd door iemand anders: ik voel me net terug in het middelbaar. En da’s vreemd, want is normaal mijn type game niet. In de weekends gamen en ineens beseffen dat middernacht al gepasseerd is. Heerlijk. 😍

Ik ben een Ranger Wood Elf met als party Shadowheart, Karlach/Lae’zel en Gale. Welke character build(s) raden jullie aan voor volgende playthroughs?

De laatste jaren konden héél weinig games mij lang interesseren, maar deze… En da’s vreemd, want is normaal mijn type game niet. Zoals eerder al eens gezegd door iemand anders: ik voel me net terug in het middelbaar. In de weekends gamen en ineens beseffen dat middernacht al gepasseerd is. Heerlijk. 😍
Ik voel het 's ochtends wel dat ik niet meer in het middelbaar zit :lol:

Bon opnieuw begonnen met een fighter en deze keer alvast de eerste boss in de prologue
zijn wapen afgenomen
en gale en laezal terug ontmoet in het begin. Met me barbarian had ik die precies allemaal geskipt. Ben nu elke steen bijna aan het omdraaien om toch maar iets te vinden. :unsure:

Ooh en alle pottemakers gaan veel werk hebben want alles dat los ligt van vorken messen borden enz neem ik mee want das free gold :unsure:

das gewoon tactisch spelen, niet vals. positionering is enorm belangerijk

de AI is wel leuk, doet soms onverwachte dingen... Gisteren roeide ik een volledige groep uit en er schoot nog eentje over... die ga ik nog even snel afmaken dacht ik. tijdens het gevecht was ik aan het schieten door een deurgat. Die wizard liep naar de andere kant van de kamer en en vuurde een fireball af recht op een hoop olievaten waar ik naast stond met alle partymembers... instant partywipe. :eek: :headshake:

dus die maken ook wel goed gebruik van de environment

Terug
Bovenaan