Backlash tegen toerisme/toeristen

Squidward

Well-known member
Vooral tegen toeristen dan.
Het komt al eens meer in het nieuws dat bepaalde toeristische plaatsen strenger omgaan met toeristen/bezoekers. Deze maand lees ik vooral dat populairdere plaatsen de strijd aangaan met Britten - waar idd een categorie in zit die niet ideaal zijn - maar het gaat absoluut breder en in sommige oorden wordt het al eens wat grimmiger.

Kijk ook bijvoorbeeld naar Venetië: veel maatregelen kan je enkel toejuichen, maar soms lees je ook wel zaken die puur oplichting zijn en véél verder gaan dan ‘domme toeristentaks’. Of Rome, nu ook een beetje Tenerife etc etc

Dat toerisme, zoals het de laatste twintig jaar geworden is, onhoudbaar is is voor de meeste mensen wel duidelijk. Maar wat doe je daar dan aan? Want mensen plots beginnen verplichten om dichter bij huis te blijven … je kan dat wel aanraden maar echt fair is het niet dat die mensen dan plots *niet* de wereld mogen gaan ontdekken. En een heel aantal locaties moeten het nu eenmaal hebben van die bezoekers. Ook al wordt een plaats dan vier maand per jaar onleefbaar en de rest van de tijd dood, die kleine economie is daarop gebouwd en daardoor ook grotere takken.

Waar liggen oplossingen voor duurzaam, leefbaar en eerlijk (waarmee ik hier specifiek bedoel voor een breder publiek toegankelijk dan enkel wie tien bomen kan planten of binnen een straal woont) reizen? Of is er geen keuze dan toch kleinschaliger te gaan en te aanvaarden dat je sommige dingen wel zou kúnnen maar dat voor ‘the greater good’ je het niet doet? Zijn jullie bezig met duurzaam reizen of wat er op die bestemmingen speelt?

1718700719120.jpeg

Vooral tegen toeristen dan.
Het komt al eens meer in het nieuws dat bepaalde toeristische plaatsen strenger omgaan met toeristen/bezoekers. Deze maand lees ik vooral dat populairdere plaatsen de strijd aangaan met Britten - waar idd een categorie in zit die niet ideaal zijn - maar het gaat absoluut breder en in sommige oorden wordt het al eens wat grimmiger.

Kijk ook bijvoorbeeld naar Venetië: veel maatregelen kan je enkel toejuichen, maar soms lees je ook wel zaken die puur oplichting zijn en véél verder gaan dan ‘domme toeristentaks’. Of Rome, nu ook een beetje Tenerife etc etc

Dat toerisme, zoals het de laatste twintig jaar geworden is, onhoudbaar is is voor de meeste mensen wel duidelijk. Maar wat doe je daar dan aan? Want mensen plots beginnen verplichten om dichter bij huis te blijven … je kan dat wel aanraden maar echt fair is het niet dat die mensen dan plots *niet* de wereld mogen gaan ontdekken. En een heel aantal locaties moeten het nu eenmaal hebben van die bezoekers. Ook al wordt een plaats dan vier maand per jaar onleefbaar en de rest van de tijd dood, die kleine economie is daarop gebouwd en daardoor ook grotere takken.

Waar liggen oplossingen voor duurzaam, leefbaar en eerlijk (waarmee ik hier specifiek bedoel voor een breder publiek toegankelijk dan enkel wie tien bomen kan planten of binnen een straal woont) reizen? Of is er geen keuze dan toch kleinschaliger te gaan en te aanvaarden dat je sommige dingen wel zou kúnnen maar dat voor ‘the greater good’ je het niet doet? Zijn jullie bezig met duurzaam reizen of wat er op die bestemmingen speelt?

Bekijk bijlage 30395
Het is niet echt een kwestie van verplichten om dichter bij huis te blijven. Het gaat ook niet om toerisme of toeristen weren, het gaat om het leegzuigen weren. Op de Canarische eilanden zijn ze daar al een tijdje actief mee bezig, daar worden die grote resorts niet meer gezet, en uitgefaseerd. Op andere plaatsen worden cruiseschepen niet meer toegelaten.

Dat is het grootste probleem. In die resorts zitten zo veel mensen samen, die door je stad trekken en hem "opgebruiken" op alle mogelijke manieren, behalve door de plaatselijke economie te steunen. Iedereen wil naar de "authentieke stadjes", maar de huizen verdwijnen omdat B&B's niet kunnen concurreren met de resorts, en restaurants en cafés verkopen niks aan mensen die een all-in hebben. De (buitenlandse) ketens winnen overal en kleine stadshotels verdwijnen. AirBnB is daar trouwens nog veel erger in, omdat ze hele stadswijken onbetaalbaar maken om te wonen.
Cruiseschepen bijna hetzelfde: die worden gelost en masse, roven de stad leeg en zijn weer weg. Je zou denken dat restauranthouders daar blij mee zijn, maar dat is niet zo. Oké, de toeristen blijven al eens lunchen en verteren eens iets op de dag dat ze er zijn, maar ze hebben daardoor geen plek of eten meer voor hun "vaste(re)" klanten, en toeristen die langer blijven.

Daar heb ik wel oog voor als ik op vakantie ga. Ik kies veel liever een klein stadshotel dan een keten, en zorg er toch ook voor dat ik tijdens mijn reis vooral de plaatselijke economie steun. Wat niet wil zeggen dat ik niet kan genieten van uitrusten in zo'n resort, maar dan vertrouw ik erop dat ze dat met beleid hebben gebouwd. Net zoals ik wel problemen heb met het vliegen, maar het uiteindelijk wel doe (met aanpassingen). Ik denk dat het bewustzijn al belangrijk is.

Ondanks het feit dat er meer informatie dan ooit over alle mogelijke reisbestemmingen beschikbaar is, blijken mensen allemaal tegelijk naar heel weinig hotspots te willen gaan.

Ik vind dat uitstekend.

Gewoon wegblijven uit die hotspots en ge komt die moderne frigobox/instagram toeristen dus nergens tegen.

Bij motorrijders op vakantie is het ook bizar. Dat ultieme symbool van vrijheid, weetjewel: Ze willen allemaal, liefst tegelijk en in groep, op dezelfde 5 Alpenpassen (de hoogste, de beroemdste, enz) tussen 10h en 16h30 in de file gaan staan.
Met veel protest van de lokale bevolking tot gevolg.

Dat terwijl er pakweg 20km verder geweldige stuurbaantjes liggen, waar je helemaal alleen bent.

Ideaal eigenlijk.

Ik ga in augustus naar Italië en bereid me mentaal voor op het massatoerisme. Meestal probeer ik vroeg genoeg te gaan om de massa voor te zijn. Gorges Du Verdon is prachtig en de bootjes starten al om 9u en dan is de parking nog leeg. Tegen dat we onze rondvaart klaar hebben en terugvaren rond 10u - 11u zit die parking al stampvol. Dus het is een kwestie van voorbereiden. Mijn vrouw wil absoluut naar Venetië op daguitstap en dan zal ik ervoor moeten zorgen dat we rond 8u al geparkeerd zijn om zo hopelijk iets te kunnen zien van de stad zonder het gevoel te hebben dat ik in een moshpit zit.

De wereld is een pak bereikbaarder geworden voor iedereen. Je kan vanuit de politiek de reflex hebben door alles kapot te belasten of bepaalde subsidies weg te laten, zodat vliegen véél duurder wordt. Dat maakt reizen met het vliegtuig iets voor de "happy few" die het geld er voor (over) hebben. Ik heb daar een wrang gevoel bij. Instagram wemelt nu al van de influencers die de rijke aap uithangen, dat gaat op die manier tien keer erger worden. Je leeft maar een keer en toen ik jonger (en armer) was vond ik het geweldig om redelijk goedkoop op reis te kunnen gaan.

De oplossing lijkt me eerder aan de bestemmingen zelf. Macchu Picchu heeft een limiet gezet op het aantal bezoekers, je kan als stad ervoor kiezen om géén cruiseterminals te bouwen of als strandlocatie kan je ervoor kiezen om megaresorts te weren. Er valt vast ook iets te doen tegen grote groepen. Ik vond het destijds altijd grappig dat biercafé Kulminator in Antwerpen nogal ostentatief aan haar voordeur een blad had hangen dat ze géén groepen wensten, maar ik begrijp wel waarom. Het is natuurlijk een kwestie van geld, maar je kan regels opleggen die je niet kan oplossen met een pak geld. En je moet ook beseffen dat geld van massatoerisme meestal niet lokaal blijft.

Ik ben het eens met @Charon. Om de één of andere reden wil iedereen tegenwoordig naar dezelfde bekende plaatsen, meestal om daar dan mee uit te kunnen pakken op hun instagram... Maar da's prima voor mensen als ik die zo'n plaatsen mijden als de pest. En je hoeft echt niet naar het midden van Siberië te gaan om op plaatsen te komen waar je amper een toerist tegenkomt hoor. Neem bijvoorbeeld Tenerife, dat wordt hierboven genoemd als zo'n hotspot. Ik ben er tweemaal geweest in de Paasvakantie (toch hoogseizoen), en heb er letterlijk uren gewandelend zonder één iemand tegen te komen.
De Ardèche in Frankrijk ondergaat in de zomer een zondvloed van toeristen, maar ga je iets meer naar het westen: in de Cevennen is het doodkalm.

Ik ga in augustus naar Italië en bereid me mentaal voor op het massatoerisme. Dus het is een kwestie van voorbereiden. Mijn vrouw wil absoluut naar Venetië op daguitstap en dan zal ik ervoor moeten zorgen dat we rond 8u al geparkeerd zijn om zo hopelijk iets te kunnen zien van de stad zonder het gevoel te hebben dat ik in een moshpit zit.

Dat gaat veel makkelijker, Avondland.

Ga er overnachten ipv frigobox toerist te spelen.

Uw madam dubbel content en gij ook, want niet alleen scoort de romantische Avondland veel punten bij de madam, 's avonds zijn alle daguitstappers weg, en hebt ge de stad (bijna) voor u alleen.

En pak de trein.

Dat gaat veel makkelijker, Avondland.

Ga er overnachten ipv frigobox toerist te spelen.

Uw madam dubbel content en gij ook, want niet alleen scoort de romantische Avondland veel punten bij de madam, 's avonds zijn alle daguitstappers weg, en hebt ge de stad (bijna) voor u alleen.

En pak de trein.
We hebben een kleuter bij.

Weg romantiek.

De Ardèche in Frankrijk ondergaat in de zomer een zondvloed van toeristen, maar ga je iets meer naar het westen: in de Cevennen is het doodkalm.
Voor frankrijk: ga in de eerste 2 weken van juli, voor de 14e. Geen massa's, enige downside is dat ook niet alles al geopend is.

Voor frankrijk: ga in de eerste 2 weken van juli, voor de 14e. Geen massa's, enige downside is dat ook niet alles al geopend is.
We zijn vorig jaar ook begin juli geweest naar Zuid-Frankrijk (Côte d'Azur) en het was er inderdaad relatief kalm, ook op de camping waar we zaten. Maar als ik geen kind had en mijn vrouw zat niet in het onderwijs, dan zou ik in mei willen gaan: niet te warm, niet te druk, niet te duur. Of oktober voor dezelfde redenen. Juli/augustus vind ik geen ideale periode om op verlof te gaan, maar het is uit noodzaak.

We zijn vorig jaar ook begin juli geweest naar Zuid-Frankrijk (Côte d'Azur) en het was er inderdaad relatief kalm, ook op de camping waar we zaten. Maar als ik geen kind had en mijn vrouw zat niet in het onderwijs, dan zou ik in mei willen gaan: niet te warm, niet te druk, niet te duur. Of oktober voor dezelfde redenen. Juli/augustus vind ik geen ideale periode om op verlof te gaan, maar het is uit noodzaak.

Nadeel van off-peak gaan is wel dat veel nog niet open is. Voor een wandelvakantie in de natuur geen probleem maar voor andere types soms wat lastig dat die bootverhuur bijvoorbeeld nog niet open is.

Al is in het piek seizoen alles dan weer uitverkocht dus heb je dat bootje ook niet :P

Nadeel van off-peak gaan is wel dat veel nog niet open is. Voor een wandelvakantie in de natuur geen probleem maar voor andere types soms wat lastig dat die bootverhuur bijvoorbeeld nog niet open is.

Al is in het piek seizoen alles dan weer uitverkocht dus heb je dat bootje ook niet :p
Hangt inderdaad af van je type vakantie. Ga je naar een typische all-inbestemming zoals Antalya in Turkije ga je inderdaad sneller geconfronteerd worden met de nadelen van off-peak te gaan, maar in Zuid-Frankrijk kan je perfect genieten van de streek zonder daar echt last van te hebben - met enkele uitzonderingen.

Ik ben het eens met @Charon. Om de één of andere reden wil iedereen tegenwoordig naar dezelfde bekende plaatsen, meestal om daar dan mee uit te kunnen pakken op hun instagram... Maar da's prima voor mensen als ik die zo'n plaatsen mijden als de pest. En je hoeft echt niet naar het midden van Siberië te gaan om op plaatsen te komen waar je amper een toerist tegenkomt hoor. Neem bijvoorbeeld Tenerife, dat wordt hierboven genoemd als zo'n hotspot. Ik ben er tweemaal geweest in de Paasvakantie (toch hoogseizoen), en heb er letterlijk uren gewandelend zonder één iemand tegen te komen.
Mja de meest bekende plaatsen zijn meestal ook bekend met een goede reden. Neem nu Rome. Niet zo raar dat heel veel mensen daar naartoe willen gaan en dan ook alle must-sees doen, want dat zijn ze ook wel.

Mja de meest bekende plaatsen zijn meestal ook bekend met een goede reden. Neem nu Rome. Niet zo raar dat heel veel mensen daar naartoe willen gaan en dan ook alle must-sees doen, want dat zijn ze ook wel.
Zoals ik al zei hangt dat van de persoon af. Mij krijg je met geen stokken in een stad als Rome en ik heb totaal géén behoefte om Venetië, Londen, Las Vegas of andere "must-sees" te zien.

Terug
Bovenaan