Bachelor accountancy-fiscaliteit

@SilentSpring @hazerd bedankt voor jullie antwoord. Aangezien ik de opleiding in avond/afstandsonderwijs moet doen, twijfel ik om eerst voor graduaat te gaan omdat men hierbij ook lessen krijgt in avond en de bachelor enkel in afstandsonderwijs te volgen is momenteel.

Als je echt in deze sector wil werken dan zou ik overwegen om toch direct ergens aan de slag te gaan. En mogelijk te combineren met afstandsonderwijs.
Men heeft heel veel moeite om mensen te vinden. Als je gemotiveerd bent dan lijkt mij dat je wel ergens direct zal kunnen beginnen en on the job leren.

Ik ben onlangs zo begonnen. Geen graduaat of bachelor. En het gaat prima.

Als je echt in deze sector wil werken dan zou ik overwegen om toch direct ergens aan de slag te gaan. En mogelijk te combineren met afstandsonderwijs.
Men heeft heel veel moeite om mensen te vinden. Als je gemotiveerd bent dan lijkt mij dat je wel ergens direct zal kunnen beginnen en on the job leren.

Ik ben onlangs zo begonnen. Geen graduaat of bachelor. En het gaat prima.
Hoe ben je aan deze job gekomen? Dit lijkt mij namelijk ook wel heel interessant.

Hoe ben je aan deze job gekomen? Dit lijkt mij namelijk ook wel heel interessant.
Denk dat ze dit tegenwoordig wel overal zouden overwegen.. mij hebben ze bij een sollicitatie nooit gevraagd of ik een bachelor diploma of iets vergelijkbaar had, ook geen enkel vraag om te kijken of ik wel iets wist van boekhouding of fiscaliteit. Enige vragen waren omtrent motivatie en de wil om bij te leren, ze gingen er precies vanuit dat ze elke nieuwe persoon vanaf "0" zouden moeten opleren en begeleiden.

Het is dat of helemaal niemand hebben tegenwoordig

Had oorspronkelijk gesolliciteerd op een vacature voor administratief medewerker. Maar men vond mijn profiel interessant en vroeg mij of ik geïnteresseerd zou zijn om ineens dossierbeheerder te worden en opgeleid te worden hierin. Omdat het echt moeilijk is mensen te vinden.
Mijn sollicitatie was, en ik ben als persoon wel zeer leergierig en heb graag uitdaging.

Mijn vrouw heeft AFI gestudeerd op KDG en is vervolgens meteen aan de slag gegaan. Richting waar ze steeds goed volk zoeken en waar je mooi je boterham kan verdienen.

De werkdruk is zoals gezegd een beetje zelf te bepalen. Mijn vrouw werkt 4/5e en heeft zelden overuren en toch heeft ze een hoge functie met zeer mooie salarisvoorwaarden vergelijkbaar met Big 4 (werkt bij een speler die graag een Big 5 wilt creëren in België).

De studie zelf kan pittig zijn voor een professionele Bachelor maar met de nodige zorg zeker haalbaar.

Denk dat ze dit tegenwoordig wel overal zouden overwegen.. mij hebben ze bij een sollicitatie nooit gevraagd of ik een bachelor diploma of iets vergelijkbaar had, ook geen enkel vraag om te kijken of ik wel iets wist van boekhouding of fiscaliteit. Enige vragen waren omtrent motivatie en de wil om bij te leren, ze gingen er precies vanuit dat ze elke nieuwe persoon vanaf "0" zouden moeten opleren en begeleiden.

Het is dat of helemaal niemand hebben tegenwoordig
Inderdaad. Wij merken bovendien bij veel schoolverlaters een "gebrek" aan motivatie en inderdaad de wil om bij te leren. Uiteraard niet allemaal, maar als vroeger 95% van de afgestudeerde "zin had om erin te vliegen" zien wij dit nu maar bij 50-60% en de rest zo iets heeft van "nah, we zien wel".
Een "gemotiveerd" iemand zonder (of met beperkt) achterliggende opleiding of ervaring heeft vaak na een jaar een "ongemotiveerde schoolverlater" al ingehaald of voorbijgestoken qua kennis/verantwoordelijkheden. Bij solicitaties kijken wij ook hier meer en meer naar en hier toevallig beide de laatste jaren gehad.

Verder kan ik enkel voorgaande bevestigen ivm werkdruk, deadlines, blijven studeren,... Het zal niet overal zo zijn, maar bij 70-80% van de kantoren (dus niet interne functies) is dit wel het geval. En dan zie je het verschil tussen de "gemotiveerde zonder kennis" en "ongemotiveerde schoolverlater" helaas ook. Onze schoolverlater begint stipt om 8u tot stipt 4u. Werk niet klaar, pech dat is voor morgen. Deadline? Niet mijn probleem. 10 minuutjes extra om iets af te werken: dat kan morgen ook. Onze 40-jarige die uit een andere sector de overstap heeft gemaakt vind het geen probleem om later te blijven of in het weekend eens een extra inspanning te doen.

Moeten we de ruimte hebben zou de keuze snel genomen zijn, maar helaas, volk vinden...

Terug
Bovenaan