Autosalon Brussel

Salon was goed te doen vandaag, alles kunnen bekijken, zelfs bij Lambo/Maserati/Bentley/Bugatti/Rimac kon je binnen zonder aanschuiven.
BMW was schrikken, 10.000 euro korting op een mooi geconfigureerde 318, toch zeer sterk. De M2 was ook knap. En dat door een anti-BMW-er gezegd 🙃 De VW ID7 was ook zeer ruim en ik snap zeker dat je die meer en meer ziet in de leasemarkt. Maar die prijzen.... onvoorstelbaar.
Mazda 6E voor mij ook een winnaar qua interieur, vanbuiten zie je ook wel goed dat het een rebadged Chinees is.

De Chinese hype was trouwens real qua nieuwsgierigen, of ze er allemaal eentje gaan kopen weet ik niet. BYD, Zeekr & XPENG hadden mooiere modellen en interieur, maar warm werd ik er zelf niet van. Uiteindelijk zijn die auto's ook verre van goedkoop hé. Al die elektrische modellen zijn trouwens een grote eenheidsworst. Haal de badge eraf en niemand weet nog welke auto het is, zeker die EV SUV's niet. De enige die nog wat frisheid brengt is voor mij Renault.
Mijn hart bloedt als je merken als Abarth, Lancia, Alpine met EV's ziet afkomen. Binnenlopen bij Porsche en horen "de Macan en Cayenne worden uitsluitend nog elektrisch gemaakt". Waanzin in feite. De nieuwe Cayenne is een schande voor het merk.

Betaalbaar is niets meer. Ik heb compassie met een modaal startend gezin die een nieuwe wagen nodig heeft. Je kan amper anders dan richting Dacia, wat ook best OK was (Duster/Bigster) of naar de 2dehands markt.

Of ge gaat bij de onbekendere Chinezen gaan kijken
Bv:
Dacia / Renault heeft een groot dealernetwerk, waar ga je met deze auto's terecht kunnen binnen dit en 10 jaar?

Salon was goed te doen vandaag, alles kunnen bekijken, zelfs bij Lambo/Maserati/Bentley/Bugatti/Rimac kon je binnen zonder aanschuiven.
BMW was schrikken, 10.000 euro korting op een mooi geconfigureerde 318, toch zeer sterk. De M2 was ook knap. En dat door een anti-BMW-er gezegd 🙃 De VW ID7 was ook zeer ruim en ik snap zeker dat je die meer en meer ziet in de leasemarkt. Maar die prijzen.... onvoorstelbaar.
Mazda 6E voor mij ook een winnaar qua interieur, vanbuiten zie je ook wel goed dat het een rebadged Chinees is.

De Chinese hype was trouwens real qua nieuwsgierigen, of ze er allemaal eentje gaan kopen weet ik niet. BYD, Zeekr & XPENG hadden mooiere modellen en interieur, maar warm werd ik er zelf niet van. Uiteindelijk zijn die auto's ook verre van goedkoop hé. Al die elektrische modellen zijn trouwens een grote eenheidsworst. Haal de badge eraf en niemand weet nog welke auto het is, zeker die EV SUV's niet. De enige die nog wat frisheid brengt is voor mij Renault.
Mijn hart bloedt als je merken als Abarth, Lancia, Alpine met EV's ziet afkomen. Binnenlopen bij Porsche en horen "de Macan en Cayenne worden uitsluitend nog elektrisch gemaakt". Waanzin in feite. De nieuwe Cayenne is een schande voor het merk.

Betaalbaar is niets meer. Ik heb compassie met een modaal startend gezin die een nieuwe wagen nodig heeft. Je kan amper anders dan richting Dacia, wat ook best OK was (Duster/Bigster) of naar de 2dehands markt.
Ik vind zo een seal u hybride toch 15K goedkoper dan eender welke europese auto met de zelfde specs/opties.
Opgepast, blijkbaar koop je die in China voor 20k ipv van 37 :)
Dat zou pas gek zijn.

Binnenlopen bij Porsche en horen "de Macan en Cayenne worden uitsluitend nog elektrisch gemaakt". Waanzin in feite. De nieuwe Cayenne is een schande voor het merk.
De mensen die deze wagens kopen kopen die enkel voor de badge.
Voor de liefhebbers tellen enkel de 911 en 718 (en de onbetaalbare hypercars).

Ze worden op DIT moment uitsluitend elektrisch gemaakt, maar de brandstofvarianten komen er nog gewoon aan hoor.
Dat was zeker ook opvallend dat de meeste hostessen amper vragen konden beantwoorden die verder gingen dan hun tablet. Ook regelmatig foutieve informatie. Met uitzondering van een jongedame bij BMW.👍🏻

Net terug van het autosalon.

Het merk dat (opnieuw) het meeste indruk heeft gemaakt: XPENG. Die nieuwe P7+ is gewoon een steal voor die prijs, ongezien. By far de meest indrukwekkende auto van heel het salon. Dat is gewoon limousine-level.

Zeekr 7GT ook wel de moeite. Ziet er erg mooi uit en ook heel goed afgewerkt.

Firefly ziet er ook leuk uit, fantastische kwaliteitsindruk ook. Wel aan de dure kant voor een stadswagen van een vooralsnog onbekend merk. Spijtig dat de Dongfeng Box er niet stond om daarmee te kunnen vergelijken.

Auto die wel wat tegenviel en waar ik meer van had verwacht: Polestar 5. Een machine van goed 145k, maar die afwerking binnen was toch echt niet van het niveau dat het moest zijn.

Nieuwe Mercedes GLB ook even bekeken en ingezeten; die interieurkwaliteit kan toch echt niet. Vooral de gebruikte kunststof aan het handschoenkastje, man... Verder kitsch wat de klok slaat.

Absoluut grootste tegenvaller, wat ik min of meer wel had verwacht, was Audi. De e-tron GT, hun vlaggenschip: dat interieur grenst aan het criminele. Absoluut onvoorstelbaar dat ze denken daarmee weg te kunnen komen bij een auto van dat budget. Hetzelfde voor de A6 en Q6 e-tron. Traag, slecht reagerend infotainment met een scherm dat lijkt weggelopen te zijn uit 2015, capacitieve knoppen op het stuurwiel, pianozwarte oppervlakken bijna even groot als het prijskaartje, afschuwelijke zithouding (rechterelleboog die gewoon in de bekerhouder zit in plaats van de op veel te korte armsteun),... De stokoude Q2, die er ook stond, voelt hoogwaardiger aan. De meeste Skoda's trouwens ook.

Trouwens relatief blij verrast door de VW ID.7. De ID.3 en ID.4 zijn, zoals ik vorig jaar al opmerkte, huilen met de pet op, maar de ID.7 doet toch opmerkelijk beter. Wel nog steeds ergonomische missers zoals capacitieve knoppen op het stuur, sliders voor de temperatuurbediening, en gedeelde raamschakelaars om te switchen tussen voor- en achter, maar zeker een grote stap vooruit.

Ook even bij BMW geweest en onder andere in de i5 gezeten. Het model dat er stond had nog gewoon manueel verschuifbare voorzetels (?). Vreemd. Interieurkwaliteit eigenlijk ook niet echt vooraanstaand. Nieuwe iX3 ziet er in profiel zeer goed uit; voor- en achterkant zijn wennen. Niet kunnen inzitten wegens te veel volk.

Uiteindelijk mijn indrukken van vorig jaar bevestigd gezien. China heeft al lang gewonnen, de Europeanen proberen bij te benen maar blijven precies ter plaatse trappelen. De Japanners spelen eigenlijk ook geen grote rol van betekenis meer. Te hoge prijzen met afwerking die het zelfs niet haalt bij de meeste Europese merken. Geen slecht woord over de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld Toyota, maar qua design en look & feel kunnen ze echt niet meer mee. Korea doet wel beter, ook qua innovatie, maar haalt het prijs-kwaliteit ook niet van China.

De Japanners spelen eigenlijk ook geen grote rol van betekenis meer. Te hoge prijzen met afwerking die het zelfs niet haalt bij de meeste Europese merken. Geen slecht woord over de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld Toyota, maar qua design en look & feel kunnen ze echt niet meer mee. Korea doet wel beter, ook qua innovatie, maar haalt het prijs-kwaliteit ook niet van China.
De huidige generaties Honda vind ik ook totaal niet meer interessant, enkel de Civic Type R is nog de moeite maar kost 60k. De nieuwe Prelude is ook zo'n lol, 50k voor een Civic hybride met een coupe uiterlijk...
Toyota vind ik nochtans wel goed bezig met hun sportievere GR modellen, enkel spijtig dat ze niet allemaal verkrijgbaar zijn (zoals bv de Corolla GR).

Net terug van het autosalon.

Het merk dat (opnieuw) het meeste indruk heeft gemaakt: XPENG. Die nieuwe P7+ is gewoon een steal voor die prijs, ongezien. By far de meest indrukwekkende auto van heel het salon. Dat is gewoon limousine-level.

Op de website vind ik deze nog sava:

22640d929ddc451a88cf46586722124c.jpg

Maar als je klikt op configureer, dan vind ik deze lelijk. Dat lijken 2 verschillende modellen?

76c1b89240cf4f7eb0a041b39dfb960e.png

Auto die wel wat tegenviel en waar ik meer van had verwacht: Polestar 5. Een machine van goed 145k, maar die afwerking binnen was toch echt niet van het niveau dat het moest zijn.

Absoluut grootste tegenvaller, wat ik min of meer wel had verwacht, was Audi. De e-tron GT, hun vlaggenschip: dat interieur grenst aan het criminele. Absoluut onvoorstelbaar dat ze denken daarmee weg te kunnen komen bij een auto van dat budget.
145k voor een wagen is sowieso gek

de e-tron GT is ook 5 cijfers, maar qua uiterlijk toch de enige sportieve elektrische wagen

link

De voorkant van die witte is wat boller vind ik, de achterkant van die witte is ook langer vind ik, waardoor het minder sportief lijkt. Ik kan verkeerd zijn, maar aan de andere kant zijn de marketing-foto's toch altijd iets beter dan de echte foto. In de reclamevideo van de nieuwe iX3 vind ik dat ze de veel te hoge voorkant ook goed verbergen eerlijk gezegd ;)

Ik vind die Xpeng in vooraanzicht mooi, in profiel een lelijk hok. Wat designs in AI gegooid en laat er maar iets uit komen.
Al die opties zijn leuk...als ze blijven werken natuurlijk. En hoe rijdt die auto?

Toyota...ik volg qua design, ook geen fan meer van, maar Toyota is niet voor niks 1 en 2 op de lijst van best verkochte auto's ter wereld.

Idd, ook mijn vrees. Van een BYD weet je nog dat ze zo groot zijn dat ze wel even een tegenslag ofzo kunnen overbruggen
Een klant van mij had een paar maanden geleden als eerste één van die onbekende Chinese wagens gekocht. Ik had nog nooit van dat merk gehoord. Bijna 4 maanden nodig gehad om de wagen in te kunnen schrijven want de dealer/importeur kon de homologatie niet in orde krijgen.
Op een bepaald moment wisten ze niet wat te doen en kon hij de koop ook niet annuleren. Dan zit je daar maanden zonder auto terwijl je er één betaald hebt die bij de dealer klaar staat.

Service trok echt op niks. En dat spreken we nog maar over het leveren van een auto. Laat staan dat daar binnen een paar jaar stukken aan zijn.

Laatst bewerkt:
De Chinezen evolueren ook veel sneller met hun modellen dan de Japanners en Koreanen deden. Dat lijkt een troef, maar naar beschikbaarheid van onderdelen en service naar de toekomst toe is dat toch gewoon een recept voor problemen als je daar langere tijd mee wil rijden (10 jaar)?

Terug
Bovenaan