Autosalon Brussel

Is een Vestiaire aan de ingang voor diegenen die dat wensen. Ik liep rond in mijne winterfrak, ik had wel wat warm daarbinnen moet ik u zeggen

Klopt maar soms wel lang aanschuiven, zeker tegen het einde als iedereen zijne frak wilt gaan halen.

Ik draag zelden een jas, laat staan tijdens auto rijden dus heb er nooit 1 bij als ik weet dat het binnen te doen is.
Collega's van me hebben toch al is 20 min moeten wachten op hun jas, al sjaans was de bar ernaast nog open.

Gisteren ook geweest, redelijk veel volk maar het was doenbaar.
Wat ik wel nog irritant vond, dat als je nog maar naar de prijs keek er al iemand kwam vragen of ze konden helpen.
Renault had de meest indrukwekkende stand. Er staat een restomod ook.
Bij bmw kun je een zak krijgen met poster en magneet als je je ticket laat scannen.

Renault had de meest indrukwekkende stand. Er staat een restomod ook.
Vandaag geweest. Die restomod zou je zo in Cyberpunk 2077 plaatsen, prachtige wagen!

Het was het eerste salon waar het gevoel me bekroop dat ik over 20 jaar de helft van de gevestigde merken zie verdwijnen. Niemand is veilig. Zelfs het grote Toyota niet.

De snelheid en behendigheid hoe de Chinese merken plaats maken om hun rol op te eisen, is ongelofelijk.
We hebben veel Chinese auto's bekeken en ik was verbaasd hoeveel Chinese merken er wel niet zijn. Er waren enorm goedkope wagens waar je de goedkope chrome en goedkope lak van mijlenver kon spotten (en voelen). Wagens waar je bang was om de deurklink mee te hebben, of deurlijsten i.p.v. met pianolak met een wrap gecoverd waren, je kon ze er soms gewoon aftrekken aan de hoekjes. Heb zelfs een wagen gezien met blaasjes in die wrap en in de blindering langs één kant. Of bijvoorbeeld geen afgesloten wielkasten. Ben benieuwd wat dat gaat geven na een jaar in regen en wind.

Maar voor die prijzen.. veel mensen gaan sowieso die details over het hoofd zien als ze een auto zoeken om enkel maar rond de kerktoren te rijden.

Ook op vlak van afwerking zitten BYD en bijvoorbeeld Xpeng mijlenver voor op de legacy middenklasse-merken (VW, Opel, Peugeot,... maar ook Japanners als Toyota en Nissan), en kunnen ze zich mijns inziens perfect meten met de premiums. Maar dan wel aan 60% van de prijs.
Akkoord over BYD en Xpeng, als ik mij het merk nog goed herinner dan had Omoda-Jaecoo ook geen al te slechte wagens.

In plaats van Chinese importeurs strafheffingen te laten betalen zouden de Europese merken beter eens hun kop uit het zand halen. Als je ziet hoeveel 'salonkorting' + overige kortingen er gegeven wordt op veel wagens en ze dan nog met winst verkocht worden, dan zijn die strafheffingen niet meer dan poging van de EU constructeurs zodat ze hun zakken kunnen blijven vullen met geld, i.p.v. competitieve prijzen te geven.

Edit: Wat ik ook erg vond is dat je op bepaalde exotische wagens die afgesloten stonden nog krassen, boomhars en zelfs vliegjes op de spiegels kon zien. :oink:

Laatst bewerkt:
Dit jaar de traditie nog eens opgepakt en afgelopen vrijdag een bezoekje gebracht. Zelf heb ik vlak voor het salon een nieuwe auto besteld (met saloncondities) maar ik vind het gewoon een leuke uitstap om met een vriend te doen. Ik vond het relatief rustig.

Veel merken zijn toch precies op zoek naar waar ze naartoe willen en bieden een beetje van alles aan. Die Chinese merken (enkelen had ik nog nooit van gehoord) spreken mij toch niet aan qua stijl, maar ik begrijp wel dat ze voor de Jos en Maria die rond de kerktoren rijden wel zeker interessant kunnen zijn.

Van de Europeanen is Renault het meest geslaagd (minst saai) in hun nieuwe lijn, al zou ik er nog altijd geen kopen.

Ik ben vandaag ook naar 't salon geweest. Goed druk, maar op de meeste standen nog wel te doen. Bij BMW was 't wel wat te druk, dus daar hebben we niet lang gestaan. Bij Porsche hadden ze een systeem waar ge pakweg een minuut in een lijn moest aanschuiven, en het resultaat was een heel kalme stand. Prima opgelost zo.

Ik heb ook een babbelke kunnen slaan met enkele studenten van het Solar challenge team (die daar stonden met hun zonnewagen), en ik had nog even hoop voor de toekomst toen 2 jonge gasten enthousiast wat informatie kwamen vragen. Mijn hoop verdween echter toen hun vraag bleek te zijn: "weten jullie waar de stand van Audi is?".

Even een update van de saloncondities van Toyota /lexus voor diegene die willen weten wat ze zoal geven

Voor de lexus LBX hybride
- Base (met kleuroptie, want dat knalgeel neemt bijna niemand denk ik) voor 34.320 +860
Dan vragen ze nog wel wat extra voor klaarmaken voertuig en ook lakbescherming (748)
Totaal 35.928, min 2500 korting, plus 830 overname premie dus 3330 korting

-Elegant zelfde opties met startprijs van 38.200 en opties daarbij is 39.808

Op dat model is 3000 korting

Voor de Toyota yaris hybride (style uitvoering)
- basisprijs is 33.670 plus opties van 1.950 (kleur is inbegrepen op deze variant) En 300 leverklaar maken is 35.919.

Korting daarop is 3.500 plus 650 is totaal van 4.150 korting, geeft netto 31.769

Voor de Toyota yaris hybride (iconic uitvoering)
-basisprijs is 30.540 plus 650 kleur plus hi tech pack van 1.750 en 300 rijklaar optie is 33. 239 voor de korting min 4.150 korting ook is 29.089 finale prijs

Zo hebben jullie mss een idee van de kortingen

Bestelbon getekend 😊... LBX in elegant uitvoering met een deel van de leverkosten van 349 euro eraf, dus 3349 korting in totaal. Misschien nog een deel erbij van de overname van mijn wagen. Ze plaatsen foto's op een website van handelaars, waar ze kunnen bieden en ze dan een gemiddelde nemen van die biedingen. Dat zal ik kortdaags weten (binnen 48u)

Bestelbon getekend 😊... LBX in elegant uitvoering met een deel van de leverkosten van 349 euro eraf, dus 3349 korting in totaal. Misschien nog een deel erbij van de overname van mijn wagen. Ze plaatsen foto's op een website van handelaars, waar ze kunnen bieden en ze dan een gemiddelde nemen van die biedingen. Dat zal ik kortdaags weten (binnen 48u)

En waarom geven ze niet het hoogste bod maar een gemiddelde? Kan je beter zelf je wagen aanbieden via wijkopenautos.

En waarom geven ze niet het hoogste bod maar een gemiddelde? Kan je beter zelf je wagen aanbieden via wijkopenautos.
Weet ik ook niet, ze mogen er ook geen verlies op doen uiteraard, hij is besteld, en zal pas later worden geleverd, ondertussen rijd ik nog met de mijne rond eh.

Hetgeen je zegt is ook een valabele optie, eerst afwachten wat ze bieden dus

Weet ik ook niet, ze mogen er ook geen verlies op doen uiteraard, hij is besteld, en zal pas later worden geleverd, ondertussen rijd ik nog met de mijne rond eh.

Hetgeen je zegt is ook een valabele optie, eerst afwachten wat ze bieden dus

Juist daarom. 1 Handelaar zal het hoogste bod hebben, dus kunnen ze perfect dat bod aan jouw geven. Dat zij het gemiddelde zullen nemen, zal in jouw nadeel zijn natuurlijk want zij verkopen hem toch aan die handelaar met het hoogste bod.

Juist daarom. 1 Handelaar zal het hoogste bod hebben, dus kunnen ze perfect dat bod aan jouw geven. Dat zij het gemiddelde zullen nemen, zal in jouw nadeel zijn natuurlijk want zij verkopen hem toch aan die handelaar met het hoogste bod.
Was ook mijn eerste gedacht, maar zoals al gezegd, levering zal pas een paar maanden later zijn, ze moeten nu een prijs noemen, logisch dat ze wat marge inbouwen.. '

Ik heb daar vroeger nog een discussie over gehad met verkoper van een groot Duits automerk. Mijn redenering was 'Als je mij een nieuwe auto van xx k kunt verkopen dan mag je mij ook een mooie overnameprijs geven voor de mijne'.

Kerel was in tegenstelling tot de meeste verkopers een no-nonsense type en zei doodleuk 'Dat is onze core-business niet, wij verkopen hier nieuwe auto's. Overname is een service die we aanbieden zodat je hier op leveringsdatum met je oude auto kunt komen aanrijden en alleen maar de platen hoeft te verhangen. Als je denkt zelf meer te kunnen krijgen particulier, dan moet je dat vooral doen'.
Zo, dat was eerlijk :giggle:

En meer zelfs, bij de garage nemen zelfs nog een marge ('onkostenvergoeding'), dus jij krijgt nog minder dan die opkoper betaalt.

Niet om lastig te doen maar zij vragen prijs aan de handelaar met leverdatum voor binnen paar maand 🫢
Dude, gij doet precies of ik kan ni tss de regels lezen, gratuit bestaat niet

Mijne verkoper zei dat ook meerdere keren tijdens het gesprek hoor, ik heb ook liever dat ze zeggen waarop het staat...

Iemand weet van gratis tickets bij een automagazine dit jaar? De januariversie van Autogids heeft er precies geen in tegenstelling tot andere jaren:

Wel tickets met korting bij HLN:

Terug
Bovenaan