Audio - woonkamer

Robbynho

Member
Topic ivm speaker setup in de zitruimte.

Hoe zouden jullie volgende aanpakken betreft installeren van speakers?
Kiezen voor de voor de hand liggende optie Sonos, Bose, ...? Of kenners met nog andere alternatieven?

Verschillende punten om in te beslissen:
1) Plaats? Hangend aan de muur (aangeduid met 0) of staand op voet (aangeduid met x)?
2) Ethernet kabel voorzien of voldoende met elektriciteitskabel?
Ethernet kabel vanuit de vloer lijkt me niet zo mooi...
3) Merk? Systeem? Toepasbaar op Niko domotica systeem?


(Hoe krijg ik de afbeelding hierop?) :oops:

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Speakers voor muziek of surround systeem? Want voor het laatste is tegen de muur wel een heel slechte positie.
Hangt van je speaker af. Een closed cabinet speaker kan je perfect tegen de muur hangen.
En bvb di-pole of tri-pole surround speaker zet je zelfs best tegen de muur.

Maar, het gaat hier over iemand die geen plannen heeft om speakerkabel te leggen, dan zal het ook niet zoveel uitmaken.
 
Speakers voor muziek of surround systeem? Want voor het laatste is tegen de muur wel een heel slechte positie.
Aan de setup te zien (achter de zetel naar de tv gericht) is dit voor surround speakers. Ik zou daar nooit plaats aan verspillen door ze staand te zetten, maar gewoon kiezen voor iets dat aan de muur kan. Als het toch ook voor stereo is verandert dat de zaak volledig natuurlijk, maar dan zou ik ze om te beginnen al niet achter de zetel positioneren.
 
Het zou eigenlijk vooral zijn om geen verschillende systemen in huis te moeten halen.
De bedoeling is dus om de set te gebruiken bij het tv/film kijken, maar evengoed voor muziek af te spelen in de woonkamer + eventueel uit te breiden met andere speakers (Sonos systeem?) in andere ruimtes.

Speakers ophangen hoog aan de muur is waarschijnlijk qua kwaliteit/ervaring niet de beste keuze?
En ik dacht dat het sowieso een betere ervaring is als het geluid zowel van voor als van achter komt?

Ik ben leek hierin, dus heb ook geen idee over de mogelijke verschillen tussen surround en muziek speakers... :eek:
 
Laatst bewerkt:
Het zou eigenlijk vooral zijn om geen verschillende systemen in huis te moeten halen.
De bedoeling is dus om de set te gebruiken bij het tv/film kijken, maar evengoed voor muziek af te spelen in de woonkamer + eventueel uit te breiden met andere speakers (Sonos systeem?) in andere ruimtes.

Speakers ophangen hoog aan de muur is waarschijnlijk qua kwaliteit/ervaring niet de beste keuze?
En ik dacht dat het sowieso een betere ervaring is als het geluid zowel van voor als van achter komt?

Ik ben leek hierin, dus heb ook geen idee over de mogelijke verschillen tussen surround en muziek speakers... :eek:

De meeste muziek komt veruit het beste tot zijn recht in stereo (omdat het meestal zo wordt opgenomen/gemasterd), dus twee speakers en eventueel een subwoofer. Als je muziek afspeelt in surround geeft dat doorgaans een wat vreemd of chaotisch effect waarbij de instrumenten van overal en nergens lijken te komen terwijl je in stereo vrij duidelijk kan horen waar elk instrument zich bevindt en je veel meer het gevoel hebt dat de muzikanten in uw living staan te spelen. Surround-muziek bestaat wel, maar is totaal niet de standaard (je vindt de optie bv soms op live-DVDs).

Uw speakers moeten grofweg gericht zijn naar de luisterpositie toe, dus in uw geval best links en rechts van de televisie en best ietwat ver uit elkaar om in de gehele zetel een goed resultaat te krijgen. Als je ze wat dichter bij elkaar zet ga je een beter gefocust geluid krijgen maar wel enkel op de ideale luisterpositie. Dit alles varieert ook sterk per speaker btw. Als je de kamer wilt "vullen" zoek je best speakers met een breed geluid.

Ik ben zelf geen kenner van surround en heb er ook weinig boodschap aan dus specifieke vragen daarover laat ik aan anderen over. Maar staande speakers achter je zetel belemmeren wel een beetje de doorgang en als (!) je een bijna even goed resultaat kan krijgen door ze aan de muur te hangen zou het dat voor mij persoonlijk wel waard zijn.

Bij de meeste surround-receivers zou je gemakkelijk moeten kunnen switchen tussen stereo voor de muziek en surround voor films, dus op zich is dat ook helemaal geen probleem en kun je perfect uw stereo-speakers integreren in uw surround-systeem (best wel binnen hetzelfde merk blijven).

Van multi-room systemen ken ik al helemaal niets. Ik zou persoonlijk toch een onderscheid maken tussen de eisen die je stelt aan het geluid in je keuken of badkamer enerzijds en dat van je media-center anderzijds. Dus investeren in een echt degelijke setup in de living, en een budget multi-room systeem voor de rest van het huis. Ik denk ook dat je die zonder al te veel gedoe ook perfect met elkaar verbinden (bv. als je dit product aan uw receiver hangt en in de rest van uw huis Bluesound speakers installeert - wellicht bestaan er ook goedkopere opties). Maar nogmaals dat is enkel mijn "aanvoelen" zonder echte kennis van zaken in deze, ik heb geen idee hoe ver die systemen anno 2021 eigenlijk staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eventjes meesurfen op de topic: inbouwspeaker gyprocwand: je kan van die inbouwdozen plaatsen maar je kan de boxen blijkbaar ook probleemloos achteraf inklokken (open in de wand dus). Wat is de meerwaarde van de inbouwdoos: stof-werkbescherming of ook akoestisch meerwaarde nadien?
 
Ondertussen hier ook een vraag: sinds de verhuis heb ik moeite om de 2 rear-speakers deftig te plaatsen achter de zetel.
Ik had ze graag opgehangen, maar qua positie komen ze dan achter een gordijn te hangen. Heeft dit veel invloed? Gaat dit veel van het geluid dempen of zou dit alsnog meevallen?
Anders zal het staanders worden, maar dat ziet de vrouw minder graag komen..
 
Hangt vooral van de speaker zelf af. Als uw speaker ontwikkeld is om free-floating te hangen dan moet ge hem ook zo plaatsen.
Op zich is er weinig voordeel aan die inbouw buiten het beperken van de geluidsgolven. Als ge bv 1 groot doorlopend plafond hebt is het wel leuk dat de speakers van uw keuken niet doordreunen tot in de living.

@blub: als daar effectief een gordijn voor gaat hangen, dan gaat dat een enorme invloed hebben op de klank van uw speakers. Niet doen dus
 
ik heb van iemand anders gelijkaardige feedback gehad: is vooral om het geluid niet door te geven. Op een verticale muur aan buitengevel heeft dit dus weinig invloed om die kost te doen van inbouwdoos (+ extra werk) precies dus
 
Terug
Bovenaan