Mijn inziens is de techbubble en de AI-bubble nog lang niet over. In alle domeinen neemt AI een plaats in. Dwz dat alle bedrijven, alle onderzoeksinstellingen wereldwijd AI draaien en zullen blijven draaien. En AI vereist veel rekenkracht. Dwz vereist veel chips. Dwz dat de vraag naar chips hoog blijft en dat ASML machines zal blijven leveren.
Feit is ook dat Taiwan gezien wordt als een single point of failure en meer en meer foundries op andere locaties opgericht worden. Oa TSMC is zijn productiecapaciteit aan het ontdubbelen met nieuwe foundries in VS, Japan, EU.
Dus dat ziet er nog wel een aantal jaren goed uit voor ASML. Een mens zou erbij nog vergeten dat ASML een wereldwijd monopolie heeft in de EUV-lithografie.
Bijkomend het feit dat de chipsector een beetje ingedommeld was en chips als pure commodity gezien werken waar je mee kan schuiven in een geglobaliseerde wereldeconomie. Maar dan kwam de revival van AI en de vraagexplosie en de bewustwording dat chips strategisch zijn en nu wil elk continent en staat zijn eigen foundries.
Bijkomend feit is ook dat AI niet enkel draait in datacenters maar quasi op elk device terecht aan het komen is. Dus niet alleen op de back-end maar ook op de front-end devices. Dwz dat alle front-end-chips ook aan vervanging en upgrading toe zijn. Niet enkel pc's, ook TV's, huishoudelectro, auto's, productiemachines, robots, noem maar op.
Een mogelijks nadeel voor ASML is dat hun machines "onverslijtbaar" zijn. Ze draaien minstens 10j maar er zijn er die met 40j nog altijd in productie staan. Dus laag vervangingsritme. Anderzijds vergen deze machines continu onderhoud, software-updates en nieuwe reserveonderdelen. ASML heeft een gigantische en uiterst winstgevende service- en onderhoudstak. Hoe meer machines er wereldwijd operationeel zijn en blijven, hoe groter die constante stroom aan service-inkomsten wordt.
Samengevat zie ik ASML niet zo dadelijk wegglijden naar 1500EUR of lager. In jan26 vroeg iemand of het goed was zijn aandelen te verkopen gezien de koers 1000EUR had bereikt. Ik heb toen hetzelfde gezegd als hierboven. Mijn inziens was het - toen zeker - te vroeg om te verkopen.