Arcelor Mittal: ingenieur pakket

GeneralNeo

New member
Ik zag onlangs een interessante vacature bij Arcelor Mittal passeren, en vroeg me af of iemand de loonsvoorwaarden er kent.
Wil een (lange) sollicitatieprocedure vermijden om dan uiteindelijk een aanbod te krijgen waarvan de voorwaarden slechter zijn dan m'n huidige job.
Weet iemand wat het pakket voor een industrieel ingenieur bij Arcelor Mittal met zo'n 5 jaar ervaring is?
Wordt er daar veel onderscheid gemaakt tussen burgelijk & industrieels ingenieurs qua carrièremogelijkheden en verloning?
Alvast bedankt.

Edit: andere ervaringen met bedrijfscultuur etc zijn uiteraard ook welkom

Ik zag onlangs een interessante vacature bij Arcelor Mittal passeren, en vroeg me af of iemand de loonsvoorwaarden er kent.
Wil een (lange) sollicitatieprocedure vermijden om dan uiteindelijk een aanbod te krijgen waarvan de voorwaarden slechter zijn dan m'n huidige job.
Je kan vragen wat ze zouden bieden, maar in BE is dat niet common. Ik was onlangs aan het solliciteren in de UK en CH en daar vragen ze na het eerste gesprek (of vooraf al) wat je in gedachten hebt qua annual salary en dan kan je zo op voorhand afstemmen wat ze zouden bieden.

Weet iemand wat het pakket voor een industrieel ingenieur bij Arcelor Mittal met zo'n 5 jaar ervaring is?
Wordt er daar veel onderscheid gemaakt tussen burgelijk & industrieels ingenieurs qua carrièremogelijkheden en verloning?
Alvast bedankt.

Edit: andere ervaringen met bedrijfscultuur etc zijn uiteraard ook welkom
Niet zo lang geleden was er een jonge ingenieur die zijn pakket deelde van AM in het brutoloon topic. Niet slecht voor een 22 jarige schoolverlater.

Laatst bewerkt:
Niet zo lang geleden was er een jonge ingenieur die zijn pakket deelde van AM in het brutoloon topic. Niet slecht voor een 22 jarige schoolverlater.

Bedoelde je niet deze?

Bericht in onderwerp 'Wat is uw brutoloon?'
https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-uw-brutoloon.113/post-544410

Had deze ook al zien passeren, maar is pakket van (startende) ir en weet niet in welke mate Arcelor Mittal groot onderscheid maakt tussen deze.
Bij bvb de Vlaamse Overheid is het verschil aanzienlijk (A111 vs A121 scheelt een dikke 500 euro), en sommige grotere bedrijven hebben gelijkaardige policy.

Had deze ook al zien passeren, maar is pakket van (startende) ir en weet niet in welke mate Arcelor Mittal groot onderscheid maakt tussen deze.
Bij bvb de Vlaamse Overheid is het verschil aanzienlijk (A111 vs A121 scheelt een dikke 500 euro), en sommige grotere bedrijven hebben gelijkaardige policy.
En van waar komt dat verschil? Ja veel bedrijven maken een verschil, maar geen 500€
Beide zijn universitaire diploma’s, dus dat is geen verschil.

En van waar komt dat verschil? Ja veel bedrijven maken een verschil, maar geen 500€
Beide zijn universitaire diploma’s, dus dat is geen verschil.
Zal gedeeltelijk historisch gegroeid zijn vermoed ik?
Voor dit traineeprogramma kan je zowel met een burgerlijk als industrieel ingenieursdiploma meedoen, maar de eerste zal €500 meer verdienen.
https://www.vlaanderen.be/werken-vo...genieur-traineeprogramma-6ed438#wat-bieden-we
Dacht dat bedrijven als BASF etc ook redelijk strikt zijn in onderscheid voor functies.

Dacht dat bedrijven als BASF etc ook redelijk strikt zijn in onderscheid voor functies.
Als industrieel ingenieur kon ik in 2016 enkel starten als operator bij BASF. Als burgerlijk ingenieur kon je solliciteren voor bureaufuncties (bv. projectingenieur). HR liet toen uitschijnen dat dit een algemene regel was, en niet perse aan mijn profiel lag, maar puur door diploma.

Geen idee of dat onderscheid nu ook nog zo strikt is.

Voor dit traineeprogramma kan je zowel met een burgerlijk als industrieel ingenieursdiploma meedoen, maar de eerste zal €500 meer verdienen.
https://www.vlaanderen.be/werken-vo...genieur-traineeprogramma-6ed438#wat-bieden-we

Dat verschil wordt minder en minder gemaakt bij de federale overheid (maar vooral doordat men er gewoon enorm weinig vond die geïnteresseerd waren om de stap te zetten). Al hangt het dacht ik nog wel altijd af van de attributie die ze aan de loonschaal geven.

Maar om eerlijk te zijn weet ik niet ofdat vroeger, bij de federale overheid, iemand die meedoet aan de A1 functie als burgerlijke, dat die effectief omdat hij burgerlijk ingenieur was dan ook effectief een A2 functie kreeg.
Wat ik wel weet, is dat de A2 functie vroeger voorbehouden werd voor een burgerlijk ingenieur. En je dan ook burgerlijk ingenieur moest zijn om gekozen te worden. Alhoewel men daar ook uitzonderingen op deed (diensthoofd van A1s was dan een A2, waarbij de divisiehoofd daarvan A3 was, het sectiehoofd A4 en de top verantwoordelijke A5).
Al hebben ze sinds het ganse management systeem de A5's uitgefaseerd met in grote mate ook de A4's. Alhoewel niet overal en bij alle federale instellingen.

Bij mijn vorige werkgever (supply chain consulting, advanced planning systems) werden industrieel ingenieurs niet aangenomen, tenzij ze al een track record in de industrie hadden. De jonge rekruten waren meestal burgerlijk ingenieurs (vooral industrial engineering & operations research, computerwetenschappen, wiskundige ingenieurstechnieken) of handelsingenieurs (vooral productie en logistiek, operations research, information systems engineering). Af en toe zag je nog een junior met een diploma wiskunde of fysica, maar pas afgestudeerde industrieel ingenieurs kwamen er alleszins niet in. Geen idee of dat anno 2022 al veranderd is.

PS: Arcelor Mittal is een vrij belangrijke klant van mijn vorige werkgever.

Die groepsverzekering van 18% boven 52k loon is ook niet te onderschatten bij Arcelor, met zulke percentages wordt dat effectief wel iets om mee te nemen.

Het klopt dat dergelijke firma's daar soms een onderscheid in maken. Heeft ook te maken met geschiedenis, precedenten en soms onbekendheid.

Een anekdote:
  • Startende ir's bij (petro) chemische bedrijven aan zowat heel de scheldelaan moesten Burgerlijk ingenieur zijn. Echter, 3 medestudenten Bio-ir uit mijn jaar zijn er 6j. geleden in geslaagd om zich in dat soort firma's binnen te werken als starter op een positie waar normaliter altijd een burgerlijk ingenieur wordt gekozen. Ze werken er nog steeds en door hen, zijn er enkele van die firma's wat opener geworden richting Bio-ir's. Dat zie je bv. bij een Ineos, Lanxess, Ashland, 3M, Q8, Borealis of een Arlanxeo. De petro chemie blijft wel vasthouden aan burgerlijk ingenieurs.
  • De laatste jaren zie ik meer en meer Bio-ir's de kans krijgen in dat soort firma's, terwijl dat vroeger ondenkbaar was. Die eerste geslaagde Bio-ir's hebben het pad geopend voor hun opvolgers.
Ik vermoed dat iets soortgelijk kan ontstaan voor industrieel ingenieurs. Bio Ingenieur blijft een jonge richting, waar bedrijven nu pas ontdekken waar die richting voor staat en hoe sterk die studenten wel niet zijn. Ze moeten niet altijd onderdoen voor hun collega burgerlijk ingenieur.

Industrieel ingenieur werd altijd wel (onterecht) bekeken als het kleine broertje van Burgerlijk ingenieur en Bio-ir zijn zogezegd nog steeds de landbouwkundigen van weleer..
Dat is ondertussen wel veranderd..

5 jaar industrieel ligt tussen de 4600-5000 bruto (Hr cijfers van Arcelor, afdelingsafhankelijk) sinds 2021 (invoer nieuw waarderingssysteem van Hr) krijgen burgerlijke minder hoge loonsverhogingen kloof wordt dus kleiner maar burgerlijke verdient nog steeds een stuk meer.

Arcelor Mittal staat in Gent bekend als een goede betaler. En veel verlof, reken maar op 40 dagen.

Nadeel is de ligging, industriële en weinig sexy omgeving, hiërarchische structuur... Maar de voorwaarden zijn dus best wel goed, tot zeer goed.

Enkele jaren bij AM als externe SAP consultant gewerkt, heb nooit rechtstreeks cijfers van interne medewerkers gehoord, maar was wel duidelijk dat daar niet slecht betaald wordt, ook voor nieuwe werknemers.

Terug
Bovenaan