Apprenticeship zonder inkomsten

recipe4hate

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb de opportuniteit aangeboden gekregen om een apprenticeship in een tattoo shop aan te gaan.
Zoals de gewoonte is met dit type mentor/apprenticeship-verhalen binnen de tattoowereld, zal ik er niet echt in dienst gaan.
Ik heb dus geen baas en ben ook geen werknemer.
-> Wellicht zal ik hiervoor een zelfstandige statuut moeten aanvragen?

Het is ook zo dat ik voor een relatief lange tijd dus geen inkomsten zal krijgen.
Aangezien ik al jaren aan het werk ben, betekent dit dus voor mij dat ik zal moeten terugvallen op één of andere uitkering, indien mogelijk.
-> Bestaat er zo iets voor beginnende zelfstandigen?
-> Kan ik hier misschien gebruik maken van een IBO of is dit niet van toepassing?

Alvast bedankt aan de experts hier!

Ik geloof dat het stukje dat je vergeten bent: @JPV is. :p

Veel gaat er overigens vanaf hangen of je nu werkt of niet, je zal namelijk geen recht op een werkloosheidsuitkering nemen als je zelf ontslag neemt.

Als je echter nu reeds werkzoekend bent, dan zijn er vaak een aantal opties, daarvoor spreek je best eens met (een competent iemand bij) de VDAB. Zij hebben uitzonderingstatututen voor opleidingen, natuurlijk vnl. gericht op knelpuntberoepen (zorg, IT, etc.) maar wie weet ook voor zoiets als dat wat jij wilt doen... Ik heb echter geen idee hoeveel vraag er is naar tattoo-artiesten, jouw eigen talent zal daarbij ook een grote rol spelen natuurlijk.

Vraag is idd wat je nu doet
Momenteel ben ik thuis wegens mentale gezondheidsproblemen.
Mijn werkgever en ik hebben via mensura inmiddels wel een dossier opgestart om de het contract obv gezondheidsredenen te verbreken.

Laatst bewerkt:

Je bedoelt dit toch of niet? Als ik het goed begrijp kom je dan in een wachttijd voor een vergoeding, maar @JPV kan u hier echt beter mee helpen.

Ik heb de opportuniteit aangeboden gekregen om een apprenticeship in een tattoo shop aan te gaan.
Zoals de gewoonte is met dit type mentor/apprenticeship-verhalen binnen de tattoowereld, zal ik er niet echt in dienst gaan.
Ik heb dus geen baas en ben ook geen werknemer.
-> Wellicht zal ik hiervoor een zelfstandige statuut moeten aanvragen?

Het is ook zo dat ik voor een relatief lange tijd dus geen inkomsten zal krijgen.
Aangezien ik al jaren aan het werk ben, betekent dit dus voor mij dat ik zal moeten terugvallen op één of andere uitkering, indien mogelijk.
-> Bestaat er zo iets voor beginnende zelfstandigen?
-> Kan ik hier misschien gebruik maken van een IBO of is dit niet van toepassing?

Alvast bedankt aan de experts hier!

Ik stel voor dat je eens contact opneemt met de VDAB:

Wat je denkt te willen doen is de natte droom van vele zelfstandigen: gratis een hulp in dienst hebben die de vuile werkjes doet onder het mom van "'t is een stagair". Dat kan bij mijn weten totaal niet, want dit zet de deur open naar massaal misbruik. De inspectie kan immers niet controleren of je daar nu werkt of écht iets bijleert.

Wat wél mogelijk is, is je uitkering die je nu hebt (ziekenfonds) OF die je zal krijgen mocht je werkloos worden behouden in een aantal gevallen:

- bij progressieve tewerkstelling als zelfstandige: informeer hiervoor bij je mutualiteit of bij de VDAB (beide kennen daar wat van)
- als je een vrijstelling wil om je zelfstandige activiteit VOOR te bereiden (dus NEE, niet een stage lopen of al je zaak draaiende maken): https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t87#h2_1

Een opleiding volgen kan natuurlijk ook, een IBO in plaats van de stage is echter iets als werknemer en dan moet de stageplaats je achteraf effectief in dienst nemen voor dezelfde duur als je IBO.

Ik stel voor dat je eens contact opneemt met de VDAB:

Wat je denkt te willen doen is de natte droom van vele zelfstandigen: gratis een hulp in dienst hebben die de vuile werkjes doet onder het mom van "'t is een stagair". Dat kan bij mijn weten totaal niet, want dit zet de deur open naar massaal misbruik. De inspectie kan immers niet controleren of je daar nu werkt of écht iets bijleert.

Wat wél mogelijk is, is je uitkering die je nu hebt (ziekenfonds) OF die je zal krijgen mocht je werkloos worden behouden in een aantal gevallen:

- bij progressieve tewerkstelling als zelfstandige: informeer hiervoor bij je mutualiteit of bij de VDAB (beide kennen daar wat van)
- als je een vrijstelling wil om je zelfstandige activiteit VOOR te bereiden (dus NEE, niet een stage lopen of al je zaak draaiende maken): https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t87#h2_1

Een opleiding volgen kan natuurlijk ook, een IBO in plaats van de stage is echter iets als werknemer en dan moet de stageplaats je achteraf effectief in dienst nemen voor dezelfde duur als je IBO.
Super! Heel erg bedankt!
Ik vrees er een beetje voor, maar we gaan eens horen.

Ik vraag me af hoe die andere apprentices het dan gedaan hebben

Het kan onder de 25 jaar via werkplekleren etc. Maar ook dan moet je een kleine vergoeding krijgen.

In Nederland mogelijks niet, links over die term apprenticeship verwijzen vooral naar daar.

Een barbier die ik ken vraagt een paar 1000 euro voor een opleiding. Hij knipt klanten terwijl zij kijken en na een tijdje knippen ze klanten voor een vrije bijdrage.

Een barbier die ik ken vraagt een paar 1000 euro voor een opleiding. Hij knipt klanten terwijl zij kijken en na een tijdje knippen ze klanten voor een vrije bijdrage.
En die studenten moeten dan toch nog student zijn of een extra job hebben?

er bestaat de mogelijkheid om, als je arbeidsongeschikt bent, in het kader van een reïntegratietraject op de reguliere arbeidsmarkt, korte gratis stages te doen. Maar kort is dan echt wel max enkele weken, niet maanden aan een stuk.

Normaal combineer je deze, de mensen die ik ken die ook apprentice waren werkten in ploegen of deeltijds en na hun uren naar de shop om te leren...
En 't is zeker niet makkelijk gezien concurrentie maar soit. You can try.
Er bestaat ook iets als springplank, google is your friend.

Terug
Bovenaan