Anciënniteitsverlof

Zijn anciënniteitsdagen iets waarover je kunt onderhandelen bij een verandering van werkgever? Of is dat iets dat je effectief moet verdienen.

Wist ik niet!
Extra verlofdagen is hier per 5 jaar. Na 5 jaar is het 1 dag/jaar, na 10 jaar 3 dagen/jaar, 15 jaar is 5 dagen/jaar en 20 jaar is 7 dagen/jaar.

Ik ook niet tot het bij een collega gebeurde (die het ook niet wist btw). Maar of ik hier nog 14 jaar ga blijven is wel iets anders.
Ik zit op 3 dagen ancieniteitsverlof momenteel :).

Bij ons de arbeiders 1 dag per 4 gewerkte jaren, de bedienden 1 dag per 1 gewerkte jaren.

Dat klinkt nogal onfair...

Zijn anciënniteitsdagen iets waarover je kunt onderhandelen bij een verandering van werkgever? Of is dat iets dat je effectief moet verdienen.
Bij ons kunnen die (deels) overgenomen worden.
Sector waar moeilijk bekwame mensen te vinden zijn, meestal nemen ze wel de helft over als je elders al ervaring en de nodige certificaten hebt behaald.

Bij ons is het tijdens mijn loopbaan al een paar keer gewijzigd.
Toen ik begon was het een horloge (degelijk merk, maar smaken verschillen natuurlijk).
Dan is het een tijd een "medaille" geweest. 😂
Ik krijg volgend jaar na 15 jaar dienst een netto bonus van 250€ (merk ik nu op). Waauuw! Nu word ik rijk. :tongue:

Ok bedankt, ik ging er van uit dat het bij grotere bedrijven in de CAO ging staan en daarom gelijk voor iedereen.
Dat klopt, maar ook wat in een CAO staat, kan je nog extra vragen. Niet dat je dat in veel bedrijven zal krijgen, zeker niet bij goed gestructureerde bedrijven gaan ze zo'n dingen niet vlug extra geven.

Dat klopt, maar ook wat in een CAO staat, kan je nog extra vragen. Niet dat je dat in veel bedrijven zal krijgen, zeker niet bij goed gestructureerde bedrijven gaan ze zo'n dingen niet vlug extra geven.

Je kunt ze wel krijgen, maar bij de volgende random lokale country HR is het met een muisklik weg als die eens door alle employees gaat.

Concreet voorbeeld van bij ons. Officieel krijg je vanaf bepaald job niveau bij ons een auto van budget X. Entry, intermediate, huppeldepup, laatste level (geen idee hoe ze nu heten, verandert elk jaar). Als je naar laatste level gaat, krijg je een auto erbij. Sommige hebben geen rijbewijs, een vent/vrouw met een bedrijfsauto en wonen 10 min met fiets van kantoor, ...

Er zijn gevallen die een inloop auto krijgen, die staat dan (zo goed als) 4y op de bedrijfsparking (I shit you not), en dan dienen ze die terug in (sommigen zijn allergisch aan verloning). Er is een madammeke geweest die letterlijk 0 km gereden had ermee.

Andere proberen ipv de auto een verloning te krijgen. Na veel vijven en zessen met HR was er een of ander brak compromis uit de bus gekomen dat ze maandelijks een bonus kregen ipv de auto (want cash allowance of cash for car, dat was allemaal te veel werk). Het moest budget neutraal zijn, dus dat was echt schamel. Het was de keuze tussen een auto met 755 leasebudget of iets van 500 euro bruto dat in een apart lijntje kwam op je loonfiche. Telde ook niet mee voor indexaties, bonussen, pensioenplan, etc.

Iedereen semi happy. Liever 200 netto cash dan een niet gebruikte auto waar je VAA op betaalt.

HR verdwijnt, nieuwe HR komt. Er is een vrijwillig auto inruil plan waar car-eligible people hun auto permanent kunnen inleveren. Na veel vijven en zessen krijgen de autobestuurders de keuze tussen hun auto houden of 2200+ (!) bruto extra per maand (heb er hier eerder over geschreven) die wel meetelt voor indexatie etc - gewoon bruto verhoging en klaar. Bijna iedereen smijt zijn auto weg uiteraard - je moet wel wachten tot lease expiry om te kunnen switchen. En die paar dutskes met hun maandelijkse 500 euro bruto bonus in apart lijntje op de loonbrief naar HR "euh, en ik". Antwoord van die pee "dat is geen auto, non-eligible voor de inruil". OK, dan wil ik mijn auto terug. "Er zijn geen nieuwe auto's meer voor die job levels". Maanden gepalaver met zelfs advocaten en zo. Conclusie, "blaast de zak op" en de centen door hun neus geboord.

Een jaar later komt er een ontslag ronde. Voor de ontslag premie berekening moet de auto gevalueerd worden (voor wie ze nog heeft). Uiteraard gemakkelijk aangezien iedereen een paar maand eerder een voorstel gekregen heeft voor de inruil. Die paar met hun 500 bruto opnieuw 'euh, en ik'. Zelfde verhaal, weer door de neus geboord. Voor wie 5-10y ancieniteit heeft, scheelt dat toch gemakkelijk 10k+ euro ontslag premie, nadat ze al die jaren al gelijkaardige bedragen door hun neus geboord hebben zien krijgen.

Om maar te zeggen. Zorg dat je een deftig en waterdicht contract hebt als je specialekes krijgt, het woord van een random HR figuur is geen fluit waard want die kan zomaar verdwijnen en daarmee het woord ook. En in geval van twijfel, grab the money. Dat is zo goed als het enige dat ze niet kunnen afpakken.

Terug
Bovenaan