AMEX

Iemand hier eigenlijk al die 10€ voor de tweede kaart moeten betalen?
Bij mij wordt dat alvast nog steeds niet aangerekend.

Wel 10€ voor die reward booster (4 punten ipv 1 punt per gespendeerde €), mijn trips naar Azië (werkgerelateerd) zijn nog in frequentie toegenomen (binnen 3 weken 4de rit dit jaar), dus die reward points tikken geweldig op.
Ik zet ze gewoon om naar Flying Blue miles, komt dus op 2 miles per gespendeerde €.
En bij Flying blue zijn die best makkelijk te gebruiken, je kan er reward tickets mee kopen, upgrades, noem maar op, of zelfs een stuk van je ticket met miles betalen (niet zo kosten efficient, beter reward tickets kopen).

Nog een voordeel waar ik vroeger geen gebruik van maakte (wegens eigen woonst op bestemming) is het boeken van hotels.
Recent een paar keer moeten overnachtingen regelen omdat we in een heel ander deel van het land actief waren, en voor de eerste keer hotels geboekt via de American Experiences app (Amex Platinum Travel service). Prijzen kwamen 10 à 15% goedkoper dan wat ik via booking.com kon vinden, waar ik normaal wegens genius level 3 ook wel scherpe prijzen had.

Dat was dus al leuk, maar ter plaatse kreeg ik plots kamer upgrade en een "krediet" van 100€ in het hotel wegens geboekt via Amex, te gebruiken in de bars, resto's en wellness van het hotel. Vree goe gegeten maar slecht voor de lijn 😄

Lijkt ook een constante te zijn want bij mijn laatse 3 boekingen exact hetzelfde gekregen.
Ook geen lange verblijven (5 nachten ongeveer).
Die 100€ en upgrades is wel enkel voor hotels in bepaalde groepen, bij mij twee keer in een Hyatt en één keer een Hilton.

Als je netjes in die hele kleine niche valt kan je er echt wel heel veel voordeel uit halen.

Enkel spijtig dat ze die priority op luchthavens niet hebben zoals de Revolut Ultra. Nu in Bkk toch al een paar keer zelf voor betaald als ik op een piekdrukte moment aankom.
Dan is dat echt op 3 minuten door immigratie ipv 45 minuten of (veel) langer in een rij staan aanschuiven. Maar prijzig aan een dikke 30€ per keer, toche een sterke selling moint van Revolut!!

Iemand hier eigenlijk al die 10€ voor de tweede kaart moeten betalen?
Bij mij wordt dat alvast nog steeds niet aangerekend.

Wel 10€ voor die reward booster (4 punten ipv 1 punt per gespendeerde €), mijn trips naar Azië (werkgerelateerd) zijn nog in frequentie toegenomen (binnen 3 weken 4de rit dit jaar), dus die reward points tikken geweldig op.
Ik zet ze gewoon om naar Flying Blue miles, komt dus op 2 miles per gespendeerde €.
En bij Flying blue zijn die best makkelijk te gebruiken, je kan er reward tickets mee kopen, upgrades, noem maar op, of zelfs een stuk van je ticket met miles betalen (niet zo kosten efficient, beter reward tickets kopen).

Nog een voordeel waar ik vroeger geen gebruik van maakte (wegens eigen woonst op bestemming) is het boeken van hotels.
Recent een paar keer moeten overnachtingen regelen omdat we in een heel ander deel van het land actief waren, en voor de eerste keer hotels geboekt via de American Experiences app (Amex Platinum Travel service). Prijzen kwamen 10 à 15% goedkoper dan wat ik via booking.com kon vinden, waar ik normaal wegens genius level 3 ook wel scherpe prijzen had.

Dat was dus al leuk, maar ter plaatse kreeg ik plots kamer upgrade en een "krediet" van 100€ in het hotel wegens geboekt via Amex, te gebruiken in de bars, resto's en wellness van het hotel. Vree goe gegeten maar slecht voor de lijn 😄

Lijkt ook een constante te zijn want bij mijn laatse 3 boekingen exact hetzelfde gekregen.
Ook geen lange verblijven (5 nachten ongeveer).
Die 100€ en upgrades is wel enkel voor hotels in bepaalde groepen, bij mij twee keer in een Hyatt en één keer een Hilton.

Als je netjes in die hele kleine niche valt kan je er echt wel heel veel voordeel uit halen.

Enkel spijtig dat ze die priority op luchthavens niet hebben zoals de Revolut Ultra. Nu in Bkk toch al een paar keer zelf voor betaald als ik op een piekdrukte moment aankom.
Dan is dat echt op 3 minuten door immigratie ipv 45 minuten of (veel) langer in een rij staan aanschuiven. Maar prijzig aan een dikke 30€ per keer, toche een sterke selling moint van Revolut!!
Bij mij was het net omgekeerd. Een hotel van de Hyattgroep was een pak duurder via Amex dan op hun eigen website. Bovendien kon ik, via hun eigen website, niet betalen via Amex waardoor ik ook de verzekering niet kon gebruiken. Beetje vreemd allemaal.

Bij mij was het net omgekeerd. Een hotel van de Hyattgroep was een pak duurder via Amex dan op hun eigen website. Bovendien kon ik, via hun eigen website, niet betalen via Amex waardoor ik ook de verzekering niet kon gebruiken. Beetje vreemd allemaal.
Lang geleden? Nu is Amex hier in België gepartnered met Ten Lifestyle Group Belgium voor die hotel boekingen.

Het zal vermoedelijk hit en miss zijn. Booking.com heeft normaal gezien de laagste prijzen door hun wurgcontracten (alhoewel ik dacht dat ze daar hier en daar al voor veroordeeld waren) vandaar dat ik wat verschoot dat via Amex de kamers goedkoper waren.

Net nog even gekeken, en het is nu nog steeds, en ook op de website van Hyatt is het zelfs een pak duurder.
Wel niet altijd even makkelijk 1 op 1 te vergelijken wegens soms andere betaalvoorwaarden (op voorhand of pas bij het inchecken, ...) en annulatievoorwaarden.

Trouwens, moest je het hotel goedkoper via booking vinden, zij accepteren sowieso Amex zodat je zeker de Amex verzekeringen kan behouden.

En voor een Hyatt niet met Amex kunnen betalen is al helemaal vreemd, ik ken geen enkele van die grote groepen die geen Amex doen...

Lijkt wel erop dat het specifiek hotel kan bepalen welke kaarten al dan niet te accepteren.

Screenshot-20260418-233956-Chrome.jpg

Weer een promotie bij Amex tot 27 mei 2026 krijg je 250.000 Amex punten als nieuwe kaarthouder via een invite link!

Juist mailtje gehad dat dit jaar de langverwachte "Centurion" lounge op schiphol open gaat gaan.
Wel geen exacte datum, maar passeer hier een keer of 8 per jaar, dus zal het wel zien wanneer ze openen!

Tussen pier E en F, dus moet vlak aan de Crown Lounge zijn dan, die zit daar ook. Zal straks eens rondkijken of ik al werken zie of zo...

Scherm-afbeelding-2026-06-09-om-12-34-24.png

Grappig, want ik kreeg dit binnen terwijl ik in KLM's Crown Lounge zit op Schiphol, vraag me af hoe ze het weten :oi22:

Scherm-afbeelding-2026-06-09-om-12-39-26.png

Laatst bewerkt:
Mail ook ontvangen. Ik ben wel benieuwd, maar we gaan de komende maanden niet via Schiphol. Hopelijk is het open als we het wel doen.

Well I'll be darned!

cent.jpg
Nog niet zo lang geleden heb ik een ander lid hier wat min of meer geadviseerd dat de voordelen voor ons Belgen relatief beperkt zijn.
https://www.beyondgaming.be/threads/amex.35102/post-1658765

Ik heb nu een week of 3 om erover na te denken, maar op dit moment ben ik het niet outright aan het afketsen.
Voornamelijk omdat mijn gebruikersprofiel nog aggresiever naar extreem veel reizen is geëvolueerd, met bijhorende zaken zoals hotels.

De reizen zijn quasi altijd business class, de hotels naar het hogere kaliber. Net nog in het Fullerton Singapore gezeten.
Het is zeer zeker nog niet beslist, maar ik begin toch wel wat op te warmen naar de voordelen die de kaart aanbrengt.

Ik heb via mijn Platinum status bij Flying Blue hun service line eens moeten aangespreken om wat onverwacht veranderde planningen te accomoderen, en die zijn echt wel extreem behulpzaam geweest, echt van het concept "wij dealen niet in problemen maar wel in oplossingen"!
Zero extra kosten, en alle problemen opgelost!

De ene persoon die ik ken met een Black card gaf me aan dat ook bij Amex het standpunt is.

Het is waarschijnlijk veel te duur, maar soms als je zaken doet is naar de gierige kant zijn geen voordeel, één meeting missen kan me meer kosten dan de jaarlijkse fee, en als ze kunnen helpen zulke fuck-ups te voorkomen, is het geld goed gespendeerd!

Ik heb via mijn Platinum status bij Flying Blue hun service line eens moeten aangespreken om wat onverwacht veranderde planningen te accomoderen, en die zijn echt wel extreem behulpzaam geweest, echt van het concept "wij dealen niet in problemen maar wel in oplossingen"!
Zero extra kosten, en alle problemen opgelost!

De ene persoon die ik ken met een Black card gaf me aan dat ook bij Amex het standpunt is.
Ik heb nog altijd geen idee wat de concierge service extra kan doen.
Als je je vlucht mist of bij hotelproblemen boek je tegenwoordig toch binnen de 5min gemakkelijk iets nieuw op je gsm via Google flights/maps of zoiets?
Al zeker met een AI zoals Claude waarbij eventuele lokale kennis teveel opzoekwerk zou zijn.

Als American express ergens sponsor is, kunnen ze eventueel nog aan tickets geraken bij events zoals bv tomorrowland. Maar goed, als je geld hebt voor Centurion, heb je ook geld voor VIP tickets die je altijd gewoon zelf kan aanvragen. En dan geraak je dus ook binnen.

Bij de centurion lounges krijg je als centurion bij drukte wel voorrang op platinum houders en aan de balie. In de US kan dat wel nuttig zijn gezien de hoogconjunctuur daar en de explosieve groei van de 1-5% en dus lounge-gebruik.
In hoeverre dat 4000+ euro waard is als Europeaan...

Laatst bewerkt:
Ik heb nog altijd geen idee wat de concierge service extra kan doen.
Als je je vlucht mist of bij hotelproblemen boek je tegenwoordig toch binnen de 5min gemakkelijk iets nieuw op je gsm via Google flights/maps of zoiets?
Al zeker met een AI zoals Claude waarbij eventuele lokale kennis teveel opzoekwerk zou zijn.

Als American express ergens sponsor is, kunnen ze eventueel nog aan tickets geraken bij events zoals bv tomorrowland. Maar goed, als je geld hebt voor Centurion, heb je ook geld voor VIP tickets die je altijd gewoon zelf kan aanvragen. En dan geraak je dus ook binnen.

Bij de centurion lounges krijg je als centurion bij drukte wel voorrang op platinum houders en aan de balie. In de US kan dat wel nuttig zijn gezien de hoogconjunctuur daar en de explosieve groei van de 1-5% en dus lounge-gebruik.
In hoeverre dat 4000+ euro waard is als Europeaan...
Ik denk echt wel dat ze toegang hebben tot zaken waar je anders simpelweg geen toegang tot hebt.

Toen ik de Platinum helpline van KLM had gebeld had ik echt wel alle andere mogelijkheden eerst geprobeerd, via KLM's (en air France's) eigen website, Google flights, noem maar op.
Allemaal geen success. Volzet. Luchtvaartmaatschappijen houden plaatsen vrij voor hun eigen top tier leden, zij het voor last minutes upgrades, zij het voor whatever. Via de Platinum helpline zo geregeld! Had zoiets van "waarom ze niet eerst gebeld alvorens zelf te zoeken en te stressen".

Enkel wanneer ze intern absoluut last minut niet door de eigen leden worden opgenomen komen ze beschikbaar voor andere klanten.

En ik denk dat het voor de top tier amex leden min of meer hetzelfde zal zijn, daar worden zaken opzij gezet waar je anders nooit niet aan komt!

Maar inderdaad, als je € op € gaat rekenen dan is de kans reëel dat je je 4000€ niet gaat recupereren.

Zeker omdat een aantal zaken stomweg luxe is waar je perfect zonder kan!
Zoals de VIP service op Zaventem, aankomen, bagage en paspoorten aan de "butler" afgeven, VIP lounge, en door een limo tot aan het vliegtuig gereden worden waar je mag instappen en je je paspoort terug krijgt...Daarna mag de rest via de gate/flybridge instappen...
Enkel voor Amex Centurion klanten, is blijkbaar zelfs niet te koop zelfs al wil je er voor betalen...

Je moet gewoon eerlijk zijn, het is een "dure" fee voor luxe. Maar in sommige gevallen is het het wel (een beetje) waard!

Ik zit meer op lange afstandsvluchten dan dat ik op het toilet zit, en dan beginnen zaken zoals business class, lounges, services etc echt wel waarde te krijgen!

Sneak preview ;) , business op Thai Airways brand spanking new Airbus Neo321 (afgeleverd in december 2025), vlucht van BKK naar Singapore.
En de maaltijd op de 1:50 minuten durende vlucht

Laatst bewerkt:
En ik heb zeer zeker nog niet gekozen of beslist hoor! Het is en blijft een zeer stevige prijs voor luxe, zelfs al is het bijna taylor made voor mijn profiel!

Terug
Bovenaan