Amerikaanse producten vervangen door Europese

Is Waze plots OK omdat het niet-Amerikaans is
Waze is dan weer opgekocht door Google...Dus ja? Waar kijk je naar, huidig bestuur? CEO? Eigenaar? Geldschieter?

of kan je je green green card veroorloven
Hoeveel kost een green card als ik mag vragen? Voor zover ik weet kan je die niet kopen (tot de golden ticket natuurlijk zou komen).

------------

Ik snap het heel boycot gedoe gewoon niet. Hetzelfde gelijk met Tesla. Oké Elon is echt de weirdo aan het uithangen de laatste jaren. Maar Steve Jobs was ook gewoon een afschuwelijk persoon, en diedereen loopt met een iphone rond. Ik weet ook niet hoe de CEO van Volkswagen is? Ook boycotten?

Gelijk iemand hier al zei, je gaat er zo ver in als dat je zelf wil. Maar trek wel aub een rechte lijn, want selectief boycotten is ook maar flauw.

Heb mijzelf proton aangeschaft om alles google te vervangen. Had al een hele tijd bedenkingen bij de data die ze allemaal van mij hebben en vorige week toch de knopp doorgehakt om die reden.
Alleen voor mijn gsm en pc OS is dat wel redelijk problematisch.
Voor de rest ben ik niet zo afhankelijk van Amerikaanse tech, heb geen sociale media.

In navolging van het presidentschap van Trump is er een heuse beweging ontstaan op Reddit om Amerikaanse producten te vervangen door Europese.

Op https://european-alternatives.eu/ en https://www.buy-european-made.eu/ vind je een heel overzicht van Europese alternatieven voor Amerikaanse producten. Een paar voorbeelden van digitale diensten die je kan vervangen, de meeste eigenlijk vrij makkelijk:

- Gmail: Protonmail, Mailbox
- Outlook: Thunderbird*
- Cloudopslag: Proton, Filen, Koofr
- Zoekmachine: Ecosia, Qwant of Mojeek (volledig onafhankelijk van Google en Bing)
- Chrome/Edge: Firefox*, Ecosia**, Vivaldi**
- Whatsapp: Signal*
- Twitter: Bluesky*
- Netflix/Prime/Disney+: Streamz, VRT max, vtm go, Mubi, Filmin
- Google Translate: DeepL
- MS Office: LibreOffice, OpenOffice
- ChatGPT: Le Chat van Mistral
- Google Maps: Here We Go
- Amazon: Bol, Fnac, Coolblue, online winkel van kleinere bedrijven of -durf ik het zeggen- fysiek in de winkel kopen
- Github: Codeberg
- Windows/Mac: Linux
- De lijst gaat eindeloos door

Maar ook de plaatselijke frituur of Quick steunen ipv naar de Mcdonalds te gaan. Europese ipv Amerikaanse auto's kopen. Koop ook lokaal zodat de kleinere bedrijven kunnen overleven.

Het ene gaat makkelijker en sneller dan het andere. Maar elke stap telt. Het is een marathon, geen sprint. Sommige van deze diensten zijn niet zo goed als de Amerikaanse, maar dat komt door schaalvoordelen. Hoe meer gebruikers de Europese producten zullen hebben, hoe beter ze zullen worden. Met een openlijk vijandige regering worden al deze diensten ook een securityrisico. Wat als Windows of GPS uitgeschakeld worden in Europa?

*Nog steeds een Amerikaans product maar niet big tech en gemaakt door een non-profit
** Gebaseerd op Chromium

Pizza Hut in België wordt gerund door Topbrands. Die zijn al sinds de jaren '80 actief en hebben onder meer Wasbar, Paul & Ellis burgers.
Is ook een beetje dubbel om die te boycotten.

In navolging van deze lijst, schijnen er lijsten te zijn met producten uit de supermarkt.
Wie weet waar die te vinden zijn?

Voor mensen die een goed alternatief voor Google Maps zoeken: Magic Earth. Gebaseerd op OpenStreetMap. Sommige zaken werken minder goed (ik typte bv. de naam van mijn dermatoloog in, kon het niet vinden terwijl Google Maps dat wel kon), maar de algemene indruk is dat ik het fijner vind dan Google Maps. Krijgt ook sneller updates over waar er file enzo is.

Heb mijzelf proton aangeschaft om alles google te vervangen. Had al een hele tijd bedenkingen bij de data die ze allemaal van mij hebben en vorige week toch de knopp doorgehakt om die reden.
Alleen voor mijn gsm en pc OS is dat wel redelijk problematisch.
Voor de rest ben ik niet zo afhankelijk van Amerikaanse tech, heb geen sociale media.

Ik ben ook over gegaan naar Proton. Wat een verschil. Tot nu toe geen enkel spambericht ontvangen.

Ik ben ook over gegaan naar Proton. Wat een verschil. Tot nu toe geen enkel spambericht ontvangen.

Proton staat hier ook op de planning om mijn google workspace van de zaak te vervangen. Prive gmail heb ik meer moeite meer wegens de historiek en het gebruik van dat adres om overal in te loggen. Maar ik ga geen maandelijkse google workspace meer betalen. Youtube premium gaat er ook uit. Toch teveel AI generated content tegenwoordig.

Voor mensen die een goed alternatief voor Google Maps zoeken: Magic Earth. Gebaseerd op OpenStreetMap. Sommige zaken werken minder goed (ik typte bv. de naam van mijn dermatoloog in, kon het niet vinden terwijl Google Maps dat wel kon), maar de algemene indruk is dat ik het fijner vind dan Google Maps. Krijgt ook sneller updates over waar er file enzo is.

Ik blijf eigenlijk fan van de TomTom Go app. Akkoord, niet gratis zoals Waze/GoogleMaps/... maar tegen een zacht prijsje van €19,99 / jaar (en nog iets goedkoper het eerste jaar) echt wel een uitstekende app prijs/kwaliteit. uiterst duidelijke interface, zeer correcte weergave van vertragingen, Europees product, de kaarten zitten in het systeem dus weinig dataverbruik en toont de gemiddelde snelheid in trajectcontroles, carplay-ondersteuning, ... Enige nadeel is dat hij af en toe eens een kleinere zaak niet kan vinden in tegenstelling tot Google maps, maar bv. mijn kapster, kinésist, ... kan hij allemaal gewoon vinden.

Ergens wel logisch dat je op een nieuw email account nog geen spam krijgt. Pas als je je op verscheidene newsletters en commerciele websites aanmeldt, ga je daar over kunnen oordelen.

Ben tot dusver ook wel tevreden van mijn proton switch. Vooral de mogelijkheid om verscheidene mail adressen onder 1 account te bundelen, is het geld echt wel waard. Moet ik geen 5 gmail accounts voor verschillende services meer hanteren.

Ergens wel logisch dat je op een nieuw email account nog geen spam krijgt. Pas als je je op verscheidene newsletters en commerciele websites aanmeldt, ga je daar over kunnen oordelen.

Ben tot dusver ook wel tevreden van mijn proton switch. Vooral de mogelijkheid om verscheidene mail adressen onder 1 account te bundelen, is het geld echt wel waard. Moet ik geen 5 gmail accounts voor verschillende services meer hanteren.

Maak maar eens een nieuw google mailaccount aan en doe er een week of wat niets mee. Je zal zien dat je ongevraagde spam binnenkrijgt met de complimenten van Google. Natuurlijk, je eigen online gedrag draagt er aan bij, zeker als je je op Amerikaanse nieuwsbrieven abonneert.. dat is een grote lawine aan nieuwsbrieven in je inbox waar je je nooit voor opgegeven hebt.

Voor mensen die een goed Europees alternatief zoeken voor Google (de search engine): Qwant. Houdt geen data bij van wat je opzoekt, en hoewel het qua index vertrouwt op bing en z'n eigen index, heeft het heel goede zoekresultaten.

facebook eigenlijk ook.

Aan dit tempo moet je toch geen alternatief meer zoeken voor facebook. Ik zie quasi niets meer van mijn vriendenlijst, enkel AI-content, ragebait en outright reclame. Ook op de nieuwspagina's is 75% van de reacties van trollen of boomers (puur op basis van inhoud is het vaak moeilijk te bepalen of je met een trol dan wel een boomer te maken hebt).
Anyway, hier bezig met de overschakeling naar Signal. Facebook zal er binnenkort ook wel aan geloven, maar dan zonder naar een alternatief te stappen.

Aan dit tempo moet je toch geen alternatief meer zoeken voor facebook. Ik zie quasi niets meer van mijn vriendenlijst, enkel AI-content, ragebait en outright reclame. Ook op de nieuwspagina's is 75% van de reacties van trollen of boomers (puur op basis van inhoud is het vaak moeilijk te bepalen of je met een trol dan wel een boomer te maken hebt).
Anyway, hier bezig met de overschakeling naar Signal. Facebook zal er binnenkort ook wel aan geloven, maar dan zonder naar een alternatief te stappen.

Tgoh, je kan ook gewoon een zeer minimale aanwezigheid hebben op facebook. Facebook is bij mijn leeftijdsgenoten nooit populair geweest (daarvoor was het toen wij in het middelbaar zaten al te boomer-ish), maar ik heb er nog altijd wel een profiel met enkel en alleen een profielfoto en waar ik woon. Tijdje gedacht om het gewoon te verwijderen, maar ik krijg nog regelmatig berichten van mensen die mijn nummer niet hebben en die mij dan via facebook opzoeken en een berichtje sturen op messenger. Mensen opzoeken op instagram, en laat staan tiktok ofzo, dat werkt toch een stuk minder goed voor de gemiddelde mens denk ik.

Whatsapp is heel moeilijk te vervangen. iMessage komt dan nog het dichtst in de buurt. Maar Signal (wat gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, het is Amerikaans) of Threema is gewoon de moeite niet, er zit niemand op en gezien de meute die niet verder kijkt dan 1km voorbij de kerktoren nooit en masse Whatsapp zal verlaten zal het ook niet de moeite zijn.

Ik zit al op Signal, nog maar weinig contacts te vinden. Bluesky om twitter/x te vervangen en Connect ipv Reddit.

Ik zie quasi niets meer van mijn vriendenlijst, enkel AI-content, ragebait en outright reclame. Ook op de nieuwspagina's is 75% van de reacties

Wellicht maak je dezelfde fout als ik. Van zodra je posts gaat openklikken om de reacties te zien, trigger je eigenlijk het algoritme om dat soort zaken vaker te zien te krijgen.
Is nu al een tijd dat ik systematisch bij duidelijke ragebait, AI, enz... aanklik dat ik geen content meer van die persoon of dat kanaal wil zien. Omgekeerd volg ik meer en meer kanalen/mensen. En het lijkt wel te werken want in verhouding begin ik nu echt wel weinig onzin in mijn feed te krijgen. Bvb vroeger dagelijks van die ergerlijke AI gegenereerde foto's, met dan hopen commentaren van hoe fantastich god, de natuur, enz is... Maar mijn fout was natuurlijk al van de commentaren te openen :p. Nu is het toch al een tijd geleden dat ik er nog gekregen heb.

Ik zit al op Signal, nog maar weinig contacts te vinden. Bluesky om twitter/x te vervangen en Connect ipv Reddit.

Bluesky:
Seattle, Washington, United States
is een Amerikaans sociaal microbloggingplatform dat werd opgericht op 4 oktober 2021.

Signal:
is an American non-profit organization
Location. Mountain View, CA

Connect?
Wat is datte?

Aan dit tempo moet je toch geen alternatief meer zoeken voor facebook. Ik zie quasi niets meer van mijn vriendenlijst, enkel AI-content, ragebait en outright reclame.
een degelijk alternatief heeft natuurlijk al die shit niet, waardoor:
Ook op de nieuwspagina's is 75% van de reacties van trollen of boomers (puur op basis van inhoud is het vaak moeilijk te bepalen of je met een trol dan wel een boomer te maken hebt).
ook ongeldig wordt, want die mensen zijn nu eenmaal wat overblijft op facebook door al die AI reclame zever.

ik ben al efkes gestopt ermee, al moet je wel af en toe check dat je niet voor één of ander verjaardagsfeestje bent uitgenodigd.

Terug
Bovenaan